حرف شمال

کد خبر: 311
در گفتگو با امام جمعه مرزن آباد مطرح شد؛
حجت الاسلام دكتر محمود عليخاني امام جمعه مرزن آباد چالوس شايد يكي ازچهره هاي روحاني و تحصيلكرده كشور محسوب مي شود كه كمتر مي توان همانند او را يافت. انساني بزرگ و عالم كه به شيوايي كلام و شيريني بيان و صراحت در لسان و صداقت در رفتار در ميان مردم منطقه معروف و شهرت دارد.

اختصاصي حرف شمال/ ما كه وظیفه نظارتی و وظیفه حکومتی داریم جایی نقدی میکنیم میبینیم اصلا افراد اسپند روی آتش می شوند وای به حال مردم معمولی اگر بخواهند نقد کنند!
به گزارش حرف شمال، حجت الاسلام دكتر محمود عليخاني امام جمعه مرزن آباد چالوس شايد يكي ازچهره هاي روحاني و تحصيلكرده كشور محسوب مي شود كه كمتر مي توان همانند او را يافت. انساني بزرگ و عالم كه به شيوايي كلام و شيريني بيان و صراحت در لسان و صداقت در رفتار در ميان مردم منطقه معروف و شهرت دارد. حجت الاسلام محمود علیخانی متولد سال ۱۳۵۸ در روستای زیبای کُشکک بخش کجور شهرستان نوشهر است. وی در سال ۱۳۶۴ در سن ۶ سالگی وارد کلاس اول ابتدایی شد. ایشان دوره راهنمایی را در محل تولد خود سپری کرد. محمود سال ۱۳۷۴ برای فراگیری علوم حوزوی وارد حوزه علمیه شهید بهشتی نوشهر شد، و همزمان با تحصیل حوزه به تحصیل در دانشگاه نیز روی آورد. او در کنار تحصیل به تحقیق و پژوهش هم پرداخت و با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام از ۱۷ سالگی تدریس و تبلیغ را شروع کرد. علیخانی در ۱۹ سالگی به طور رسمی به کسوت مقدس روحانیت درآمد.  از سوابق تحصيلي دكتر محمود عليخاني مي توان به اتمام سطح و کفایتین، حضور در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات: مکارم شیرازی( دامت برکاته) و سبحانی ( دامت برکاته)،اخذ کارشناسی (سطح۲)کلام اسلامی (پایان نامه پدیده مرگ در قرآن کریم) دریافت کارشناسی ارشد ادیان و مذاهب، گرایش مذاهب اسلامی (پایان نامه: تکفیر و جایگاه کلامی آن از نگاه علامه، مجلسی و ابن تیمیه و دانشجوی دکترای تخصصی"پ اچ دی"مدرسی معارف اسلامی، مبانی نظری اسلام، دانشگاه فردوسی مشهد مي توان اشاره كرد.  امام جمعه مرزن آباد بسبب برخورداري از نگاه روشن و بروز شده ارتباط صميمي با رسانه ها و فضاهاي مجازي دارد و البته همين ارتباط باعث جذب و شيفتگي بسيار از جوانان به معارف ديني و مكارم اخلاقي در منطقه شده است. در ادامه گفتگوي حجت الاسلام دكتر عليخاني با گروه مجازي"ديدگاه" كه هزاران نفر از جوانان نوشهر، چالوس و كلاردشت عضو آن هستند مي خوانيم:
 

به برخي مسوولين نميتوان گفت كه بالاي چشمتان ابروست/ نگذاريد حواشي حوادث تلخ عوارضي مرزن آباد را بازگو كنم!

 


نظر کلی شما در مورد فضای اخلاقی و سیاسی منطقه چیست؟
فضای کلی اخلاقی سیاسی منطقه تا حدودی خوب است و نسبت به شاخص مختلف کشور در منطقه ما بد نیست ولی در حد مطلوب هم نیست که انشالله بهتر شود.

از آنجاییکه نام کشورمان جمهوری اسلامی میباشد تا چه حد در تثبیت جمهوریت و اسلامیت موفق بوده ایم؟
بله ،نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و در مورد جمهوریت نظام اینکه در طول این سی و چند سال انتخابات متعددی رو داشته ایم این نشان دهنده آن است که ما در جمهوریت نظام تا حدودی موفق بوده ایم هر چند به حد مطلوب باز نرسیدیم. انشالله که در برخی از جاها که نظر مردم و دموکراسی پیاده نمی شود ،ولی نمره قبولی در جمهوریت نظام انشالله میگیرد آنچه که سفارش حضرت امام (ره) و دغدغه مقام معظم رهبری تاکیدی روی مردم دارند همه جا باید نظر و رای مردم پیاده شود نمره قبولی میگیریم ولی امیدوارم بعضی جاها که نظر مردم اعمال نمی شود  راهکارهایی اندیشیده شود در مورد اسلامیت هر چند اسم اسلام را داریم اما با آن قله خیلی فاصله داریم معتقد هستم در پیاده کردن احکام اسلامی چندان موفق نبوده ایم.

جدیدا در خبرها از تشکیل یک گروه 7 هزار نفری برای مبارزه با بد حجابی شنیدیم به نظر شما برخورد قهری با موضوع بد حجابی نتیجه بخش است؟
این گروه 7هزار نفری را من خبر ندارم چه جوري است؛ اگر برای حجاب تشکیل شده برای دیگر معضلات اجتماعی این گروه ها برگزار شود در مورد اختلاس ها ،احتکار ،پارتی بازی ها و معضلات دیگر ،حالا این حساسیتی که در مورد حجاب دارند مردم در مورد گناهان دیگر هم انشالله داشته باشیم .از این که حجاب ضروریات دین مبین اسلام و جز ضروری است و شکی نیست آیات متعدد قرآن امر به حجاب کرده که از ضروریات دین اسلام بوده و  باید ما همت کنیم حجاب در جامعه انشالله اعمال بشود و بدحجابی و بی حجابی نداشته باشیم و حجاب را در بعضی جاها میبینیم یک رهاوردی از غرب می دانند اتفاقا حجاب یک مسئله ایراني نيز است و با اینکه حجاب از ضروریات دین است اما من فکر میکنم برخورد قهری نتیجه مثبتی داشته باشد هر چند قانون هست به قانون باید تمکین کنیم و بیشتر باید کار فرهنگی کنیم ،باید ریشه یابی شود و به جای مبارزه با معلول باید با علت مبارزه کنیم.

چرا روحانیون منبر را به مداحان واگذار کرده اند؟ مداحانی  که بعضا داستان دیگری از وقایع رخ داده صدر اسلام را به تصویر میکشند؟
مداحی اهل بیت یک افتخار است ما باید تلاش کنیم مدح گوی اهل بیت باشیم و آنهایی که صدای خوب دارند باید تقویت بشوند و افرادی که می توانند شعر بگویند باید این کار رو برای اهل بیت انجام بدهند و حتی با هنرهای دیگر ..حتی نقاشی بکشند. روحانیون و مداحان اهل بیت از همدیگر جدا نیستند ما مداحان قوی داریم وقایع صدر اسلام را درست مجسم میکنند و به تصویر میکشند ممکن است بعضی ها سواد کافی نداشته باشند و باید به آنها سفارش شود که اطلاعاتشان را بالا برود و ما باید باعث مدح اهل بیت باشیم نه وهن اهل بیت؛ باید فرهنگ مردم به جایی برسد که از روحانیون و مداحان باسواد استفاده کنند و از مطالعه استفاده کنند که انشالله آن حقایق دین و تاریخ را در جامعه اعلام کنند.

هدف از انقلاب اسلامی بهبود در شرایط اخلاقی،سیاسی و اقتصادی بوده تا چه حد به این اهداف دست پیداکرده ایم؟
در این سوال که سه تا بحث آمده اخلاقی، سیاسی و اقتصادی من فکر میکنم از نظر سیاسی جمهوری اسلامی خیلی موفق بوده دستاوردهای بسیار زیادی از نظر سیاسی داشته ایم؛ از یک کشور منفعل قبل انقلاب به یک کشور فعال تبدیل شدیم به یک الگو تبدیل شدیم. الان نه تنها کشور های اسلامی حتی کشورهای غیر اسلامی نيز جمهوری اسلامی رو الگوی خودشان قرار می دهند ؛کشوری که در دنیا قدرت نداشت الان یک ابر قدرت هست که رییس جمهور ما و وزیر امور خارجه ما با ۱+۵ مي نشینند و اتحادیه اروپا و آمریکا در یک طرف می نشینند و جمهوری اسلامی یک طرف دیگر، از نظر سیاسی جمهوری اسلامی خیلی موفق بوده، از نظر اخلاق دست خودمان است و اما آنچه از اخلاق ما استحصال میشود اخلاق اسلامی نیست با اینکه دین مبین اسلام ثمره اش اخلاق و پیامبر فرمودند:من آمدم اخلاق رو کامل کنم؛ پیامبر عزیز به اخلاق بسيار سفارش فرمودند و موفقیت پیغمبر را اخلاقش می دانند،ما با اخلاق نبوی و با اخلاق علوی فاصله داریم از نظر اقتصادی هم متاسفانه باز نمره خوبی نداریم به دلیل اینکه الان اهرم فشار دشمن و بدلیل اینکه رهبر معظم چندین ساله که اسم سال را تو این زمینه گذاشتند یعنی اقتصاد خوبی نداریم و راه درمان اقتصاد ما هم اقتصاد مقاومتی است و امسال حضرت آقا سال اقدام مقاومتی نام گذاری کرده و ما باید از اقتصاد  نفتی و دولتی فاصله بگیریم و به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی برویم و موفق خواهیم شد و دشمن نمی توانند مردم را در تنگنا قرار دهد و امیدوارم از نظر اقتصاد به اقتصاد مقاومتی برسیم.

شبکه های مجازی این امکان را فراهم کرده که مردم و مسولین مستقیما باهم رابطه دارند این فضا و نقد مسولین رو چطور ارزیابی میکنید؟ مسولین در این راستا چه وظیفه ایی به عهده دارند؟
بنظر من اگر مسئولین نباشند اصلا فضای نقد فضای مناسبی نیست من فکر نکنم که ده درصد از مسئولین ما ظرفیت نقد و انتقاد پذیری را داشته باشند؛ متاسفانه عرض کردم اگر جسارت به همه نباشد جمعیت  زیادی از افراد که پست و مسئولیتی که میگیرند اصلا ظرفیت ندارند نمیشود به آنها گفت بالای چشمتان ابروست؛ حالا که ما وظیفه ما کار نظارتی و وظیفه حکومتی داریم جایی نقدی میکنیم میبینیم اصلا افراد اسپند روی آتش می شوند وای به حال مردم معمولی اگه بخوان نقد کنند و من اصلا فضای انتقاد پذیری مسئولین را به هیچ  عنوان نمره قبولی رو نمی دهم نه تنها نمره قبولی نمی دهم اصلا نمره منفی می دهم، اصلا این ظرفیت نیست! این همه در دین ما در اخلاق ما در سیاست ما به فضای نقد پذیری در جامه مخصوصا در بین مسئولین سفارش شده اما اصلا اين وضعيت كنوني در بين مسئولين منطقه مناسب نیست.

واکسن حوزه ی علمیه برای بیماری فساد اداری، بی اخلاقی سیاسی و دینی چیست؟
واکسن حوزه علمیه تقوا هست یعنی انجام واجبات و دوری از محرمات اگر افراد واقعا مقید باشند واجبات دینی رو انجام بدن از چیز هایی که دین نهی کرده یعنی حرام است دوری کنند ما دیگه فسادی رو شاهد نیستیم اگر جایی مشکل هست اگر در اداره جات اگر فساد هست در بازار اگر فساد هست این فساد نشانه دور شدن از دینه اگر هم دست به دست هم بدیم به دین عمل کنیم دیگه شاهد فساد نخواهیم بود. اختلاس، احتکار ،گران فروشی، کلاهبرداری، دزدی و چشم چرانی و هر فسادی در نظر بگیریم دین با اینها مبارزه کرده بنابراین واکسن حوزه علمیه این است  که تقوا داشته باشیم از محرمات دوری کنیم در بین مسئولین هم دوری حب ریاست، این که تشنه قدرت نباشیم شیفته خدمت باشیم. این همه تاکیدات که می شود در دین همه واکسن است با عمل کردن به دستورات دینی ،ما شاهد فساد در جامعه نباشیم.

آیا در آمیختگی دین و سیاست باعث اعتلا هر دو گشته یا این دو را با چالش مواجه کرده است؟
در برخی از جاها ممکن است كه چالش هایی به وجود بیاد سوالاتی به وجود بياورد؛ در ادغام دین و سیاست ولی آنچه که مسلم است واقعا دین ما عین سیاست ما، سیاست ما عین دیانت ماست جمله ای که از مرحوم شهید مدرس نقل شده البته اینکه ما دین ما سیاسی هست یا سیاست ما دینی هست اینجوری نیست که واقعا سیاست رو غلبه بدهيم بر دین یعنی اون مسائل سیاسی ما هم باید دینی باشد متاسفانه الان طوری شده که دین ما رنگ و بوی سیاست گرفته بلکه برعکس باید باشد سیاست ما باید رنگ و بوی دینی داشته باشه خطبه های نماز جمعه میفرمایند باید عبادی سیاسی باشد، عبادی سیاسی باشد یعنی آنجایی که در مورد سیاست هم هست رنگ و بوی عبادت داشته باشد ولی برخی از این جمله ای که دین ما عین سیاست، سیاست عین دیانت است انگار کارها اعمال و رفتار ما باید پنجاه درصد دینی باشد پنجاه درصد دیگه وارد سیاست بشیم دین و کنار بذاریم نه اینجوری نیست ما باید صد در صد دینی عمل کنیم و اگر دینی عمل کنیم، درست عمل کنیم یعنی به سیاست خودمان عمل کردیم در اجرای دین و سیاست قطعا چالش هایی به وجود میايد ولی دین مبین اسلام پاسخ داده ما در روش پیغمبر عزیز اسلام مشاهده میکنیم که دین و سیاست کاملا آمیخته به هم بودند و پیغمبر اصلا وقتی که وارد کار سیاسی شد این کار و خیلی از علماء مثل مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان فطری میداند بخاطر اینکه پیغمبر خیلی از کارها رو انجام میداد مردم از پیغمبر سوال میکردن به چه دلیل این کار و انجام میدی ولی در کار سیاسی پیغمبر مثل پیغمیر حکومت تشکیل داد حتی یک سوالم نداریم یعنی با فطرت مردم عجین بوده که این دین دین  سیاسی
خیلی از احکام ما، احکام امر به معروف، نهی از منکر، جهاد، حج و بسیاری از مسائل دیگه اگر دین با سیاست آمیخته نباشد با حکومت آمیخته نباشد قابل پیاده شدن نیست و بعد از پیروزی اسلام ما پیروزی انقلاب اسلامی معتقد هستم که باعث اعتلای دین از سیاست شده ما دین ما قبلا فقط در درون مسجدها بود و عده خاصی داشتند ولی الان که بعد از پیروزی انقلاب به برکت مجاهدت های حضرت امام(ره) و خون های مطهر شهدا واقعا دین ما اعتلا پیدا کرد.

چطور کشوری با این همه منابع ملی و درآمد تا این حد گرفتار مشکلات اقتصادی است؟
به دلایل متعددی ما مشکلات اقتصادی داریم.این و باید اقتصاد گران تحلیل کنند، تحلیل درستر براي اقتصاددانان است. ما یك فضای کلی را فقط در نظر بگیریم آنچه که رهبر معظم انقلاب می فرماید با شما موافقم واقعا منابع کشور ما منابع بسیار زیاد و منابع مهمی است. درست عمل نکردن برخی از افراد یعنی سوء مدیریت ها و بسیاری از معضلات اقتصادی ما، مشکلات اقتصادی ما؛ بخاطر سوء مدیریت است؛درست نمیتونیم استفاده کنیم؛ ما با منابع زمینی خودمان درست رفتار نکردیم با دریاهای خودمان درست رفتار نکردیم، جنگل خودمان را به آتش کشیدیم، به کوه ها، به کشاورزی خودمان...آنهایی که از کشاورزان بزرگ بودند، گندم کاران بزرگ بودند و الان فرزندان آنها دارند از گندم هایی که از خارج وارد میشود استفاده می کنند. آنهایی که از برنج کاران بزرگ بودند بچه های آنها الان دارند از برنج تایلندی مصرف می کنند؛ آنهایی که از دامداران بزرگ بودند الان بچه های آنها دارند از گوشت منجمد برزیلی استفاده می کنند. ما با منابع خودمان درست استفاده نکردیم؛ من یکی از دلایل مهم آنرا سوء مدیریت میدانم، درست مدیریت نشده و برخی از دلایل مشکلات اقتصادی و استفاده درست نکردند از منابع احساس می کنیم که یک مقدار ما مردم رفاه طلب شدیم یعنی آنجوری که پدران ما، گذشتگان ما اهل کار و تلاش و کوشش بودند و در منابع و زمین و در جنگل جاهای دیگر ما اهل کار و تلاش نیستیم ما هم باید علاقه ای برای اینکه مدیران با مدیریت خودشان و درست کنند، درست مدیریت کنند، درست تدبیر کنند. مردم هم باید اهل کار و تلاش باشند تا زمانی که این دو مسئله اصلاح نشود این منابع ما به جای اینکه کمکی به ما باشه خودش عامل فقر و بیچارگی ما هست.

نظر شما نسبت به رد صلاحیت حاج حسن خمینی توسط شورای محترم نگهبان چیست ؟
در مورد آقا سید حسن خمینی دو تا جمله عرض میکنم؛ جمله اول اینکه آنچه که شورای نگهبان میکند به هر حال یک نهاد قانونی هست ما چه موافق باشیم چه مخالف باشیم باید به نظر شورای نگهبان که یک نهاد قانونی هست تمکین کنیم.
مطلب و جمله بعدی اینکه حقیر این افتخار و دارم که از سال 79 در کلاس درس آقا سید حسن خمینی حاضر میشدم سال اولی که قم رفتم مکاسب محرمه که یکی از کتاب های فقه مهم حوزه  علمیه هست که در سطوح عالی حوزه علمیه خوانده میشود نزد آقا سید حسن خمینی خواندم. آقا سید حسن خمینی واقعا انسان با صفا است و من خیلی به سید حسن علاقه دارم خیلی آدم با لطفی بودند؛ سر کلاس آن، شوخی های ایشان آن نکات مهم علمی ایشان، آن طراوت ایشان، شادابی ایشان برای همیشه یه خاطرات خوشی را از دوران تحصیل من به یادگار گذاشته است. ایشان یادگار امام هستند،سنبل بیت امام هستند و آدمی هستند که پیرو ولایت هستند همراه با نظام هستند آدمی روشن هستند به چند دلیل به ایشان علاقه دارم هم به دلیل اینکه استاد من بوده هم به دلیل اینکه سمبل بیت امام هست و هم به عنوان یک روحانیه روشن فکر و با سواد و به روز به سید حسن خمینی، حقیر خیلی علاقه دارم.

شما با برجام و کارکرد خوب دکتر ظریف مخالف هستید یا موافق؟؟؟ علت موافق یا مخالف بودنتون را میشود توضیح دهید لطفا؟؟؟
با جناب آقای دکتر ظریف قطعا موافق هستیم آقای دکتر ظریف از متخصصین بزرگ کشور هستند دوست و دشمن به موفقیت ایشان اذعان دارند مقام معظم رهبری تیم دیپلماسیون مخصوصا در راسشون دکتر ظریف را فرزندان ملت نامیده اند آدم های امین نامیده اند من فکر میکنم در برجام آنچه که وظیفه دکتر ظریف بوده موفق شد و واقعا آن نرمش قهرمانانه ای که مقام معظم رهبری فرمود ایشان درست انجام دادند ولی این طرف غربی بود که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند به هر حال به تعهداتش عمل نمیکند اینکه به تعهداش عمل نمیکند؛ تقصیر دکتر ظریف نیست هیچوقتی در طول این سالهای پس از انقلاب طرف قوی مخصوصا در راس شان رژیم مستکبر آمریکا به تعهداتش عمل نکرد. ایشان که موفق شدند برجام رو به سرانجام برسانند به فرجام برسانند من معتقدم بقیه اعضای دولت وزرایی که اقتصادی بودند و وزرایی که عمرانی بودند و نهادها و بخش خصوصي باید از این فرصت درست بهره برداری میکردند که متاسفانه درست بهره برداری نکردند. 

امروز خبر اول همه بحثها جریانی بود که در آزادراه مرزن آباد چالوس رخ داد و مردم در خصوص عوارض که میدادند اعتراض داشتند و در این اعتراض شما و شهردار به صف مردم ملحق شدید و حمایت کردید،حال نظر جنابعالی در مورد دریافت عوارض و حوادث رخ داده امروز چیست؟
حوادث امروز حوادث تلخی بود در این ۶ سال که شیخ مرزن آباد هستم تلخ ترین روز و خاطره من بوده امروز یک طرف افرادی رو میدیدم که مدعی حمایت از مردم بودند مسولین مرزن آباد رو میدیدم آقای شهردار حضور داشتند اعضای محترم شورا حضور داشتند و حقیر هم وظیفه خودم میدانستم که باید در کنار مردم باشم.
طرف دیگر برخی آقایان را دیدم که نماینده آزاد راه بودند و مسولیت دولتی و حکومتی داشتند اما اول تا آخر حرف اینها این بود که از آزاد راه دفاع میکردند تا حدودی در مقابل ما بودند، در مقابل مردم بودند این وسط خیلی مسئله مهمی که مظلوم واقع قرار شد قانون بود.
ما مرزن آبادی ها معتقد بودیم حرف ما حرف و دریافت عوارض غیر قانونی هست به دلیل اینکه آزاد راه برای خودش تعریفی دارد آزاد راه باید حداکثر سرعتش ۱۲۰ كيلومتر باشد و بعضی از آزادراه ها تا ۱۲۵ سرعت هستند اینجا حداکثر هشتاد كيلومتر در ساعت است. عرض آزاد راه یک تعریف خاصی دارد و آزاد راه ورود کامیون ممنوع میباشد اینجا چطور ورود کامیون آزاد میباشد حتی تریلی آزاد میباشد اونجا نزخ زده شده است که باید بگیرند؛اصلا اینجا آزاد راه است؟ ما معتقد هستیم اگر برای آزاد راه هزینه کرده اند مردم مرزن آباد هم برای این آزاد راه هزینه کرده اند، همه حق مردم مرزن آباد که نبود ورزشگاه، سینما و پارک و بازسازی داخلی راه های مناطق مرزن آباد هزینه بشود در جاده های اصلی خیابان هزینه شده است، این مردمی که سالها دارند ترافیک را تحمل میکنند باید از جاده قدیم بروند ولی افراد ثروت مند از جاده جدید بروند و این شکاف طبقاتی است یا خطر فراوان که جاده مرگ دارد و جاده قدیم رو اصلاح نکردند الان مجتمع سیترا بخشی خصوصی هزینه کرده حتی مردم برای تفریح میروند برای بومی ها رایگان است، ما میگیم مردم مرزن آباد برای درمانگاه، بیمارستان، بازار میروند و اگر برای تفریح هم میروند به چالوس مثل مجتمع سیترا نباید عوارضی بگیرند.
ما مدعی هستیم که کار آن آقايان در دریافت عوارضی غیر قانونی هست ما حداقل شش ماه داریم داد میزنیم که نشستی برگزار نکردند تا ما عدله محکمه پسند خودمان را عرض کنیم از طرفی آن آقایان مدعی قانون بودند که اینها میگیرند قانونی است و امروز توهین شده و من همه ماجرا را عرض نمیکنم و امیدوارم هیچ روزی نشود که من مجبور شوم مطالب امروز و مطالبی که در این باره میدانم از گذشته از اینها عرض کنم امروز خیلی بد بود، جو بدی درست کردند و امروز توهین شده به مردم کشور و هم توهین شده به مردم مرزن آباد هم توهین شده به مسولین مرزن آباد و ما در کنار مردم مرزن آباد وظیفه اخلاقی و وظیفه دینی و وظیفه دینی و سیاسی و حاکمیتی خود من میدانيم که در کنار مردم مرزن آباد باشيم.
فضای امروز فضای تلخی بود، از بچه های نوشهر و چالوس نیامدند در مقابل ما قرار بگیرند امروز از ساری فرستادند ما که همه جوره میگویم از استان به ما ظلم میشد در این زمینه به ما ظلم شده و ثمره اش را دیدیم امروز راه مردم را بستند بخاطر ۵هزار تومان بچه هایی یتیم شدند، زن هایی بیوه شدند؛من در مورد آزاد راه خیلی حرف دارم،خیلی، امیدوارم این زمینه پیش نیاد من این حرفا را بزنم و مجبور باشم و از گفتن این حرفا ابایی ندارم.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین