حرف شمال

کد خبر: 299
نخستین جشنواره ایرانی اسلامی «نوروز و صلح» باهمت خانه سربازان صلح ایران و با حرکت کارناوال اقوام از میدان ابن شهرآشوب با حضور هنرمندان مختلف آغاز شد.

حرف شمال_ همپای نوروز جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین با نمایش آداب‌ورسوم ناب بومی و محلی در مازندران به راه افتاد.
 نخستین جشنواره ایرانی اسلامی «نوروز و صلح» باهمت خانه سربازان صلح ایران و با حرکت کارناوال اقوام از میدان ابن شهرآشوب با حضور هنرمندان مختلف آغاز و در سالن سید رسول حسینی شهرستان ساری در دو سانس برگزار شد.

در این جشنواره که در دو شهر ساری و محمودآباد اجرای آن پیش بینی شده است، گروه‌های هنری از استان‌های خراسان شمالی، کردستان، لرستان، آذربایجان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و مازندران به میزبانی مازندران شرکت کردند و به اجرای برنامه پرداختند.

اقوام نماد همزیستی مسالمت‌آمیز همراه صلح و دوستی است

دبیر خانه سربازان صلح ایران در حاشیه این جشنواره گفت: خانه سربازان صلح ایران یک سازمان مردم‌نهاد متشکل از سربازان دفاع مقدس است.
قاسم رحیمی با اشاره به حضور بیش از سه و نیم میلیون نفر از سربازان در دوران دفاع مقدس گفت: یکی از رویکردهای این سازمان پرداختن به نقش سربازان و تکریم آنان است.

وی اظهار داشت: اقوام نماد همزیستی مسالمت‌آمیز همراه صلح و دوستی است، همان‌طور که در دوران دفاع مقدس نیز تمام اقوام ایران با همراهی و همگامی در کنار هم از مملکت و ناموس دفاع کردند.

دبیر خانه سربازان صلح ایران بابیان اینکه تمام کشورهای دنیا به‌جز ایران در ژنو نماینده داشتند، یادآور شد: خانه سربازان صلح ایران برای پر کردن این خلأ در سال ۹۳ آغاز به کارکرد.

نمایش ناب‌ترین سنن ایرانی در جشنواره اقوام

 


رحیمی در خصوص برگزاری این جشنواره در مازندران گفت: این جشنواره علاوه بر موارد بالا با این هدف که مردم مازندران و به خصوص جوانان نیز با آداب و سنن اقوام مختلف آشنا شوند، برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه شاد بودن لازمهٔ صلح درونی است، اظهار داشت: باید از صلح درونی به صلح بین‌المللی و امنیت برسیم و پیام این جشنواره این است که دشمنان چشم طمع به اقوام ایران نداشته باشند که این اقوام پشت‌هم هستند.

رحیمی بابیان اینکه توجه به کهنه سربازان بعد بین‌المللی دارد، تصریح کرد: خانه سرباز صلح آمادگی دارد تا یادمان ۲۴ خلبان شهید مازندرانی را در  سوم خرداد هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در استان برگزار کند.

جشنواره ملی ایرانی اسلامی با پیام نوروز و صلح و باهمت خانه سربازان صلح ایران و حضور هفت گروه هنری از هفت استان کشور در ساری برگزار شد

همچنین سرپرست گروه موسیقی تبری (برادران و خواهران محمدی) گفت: جشنواره ایرانی اسلامی با پیام نوروز و صلح و باهمت خانه سربازان صلح ایران و حضور هفت گروه هنری از هفت استان کشور در ساری برگزار شد.

سید جلال محمدی که سرپرستی گروه‌های اقوام در این جشنواره را بر عهده دارد، ضمن تقدیر از نیروی انتظامی در برقراری امنیت لازم گفت: موسسه پژوهش نگار الماس به‌عنوان مجری برگزاری این جشنواره و سازمان کهنه سربازان صلح ایران این جشنواره را برگزار کرد.

وی ضمن گلایه از همراهی نکردن دستگاه‌های فرهنگی افزود: حمایت دستگاه‌های فرهنگی تنها در صدور مجوز خلاصه نمی‌شود.

محمدی اظهار کرد: کاروان صلح در قالب جشنواره اقوام ایرانی برای نخستین بار در استان مازندران به راه افتاد که با جذابیت‌های هنری‌اش با استقبال و همراهی مردم روبه‌رو شد.

وی تصریح کرد: گروه تبری به‌تنهایی تمام تلاش خود را به کاربست تا این رخداد بزرگ فرهنگی هنری در استان برای نخستین بار روی دهد درحالی‌که آن‌چنان‌که انتظار داشتیم حمایتی از سوی مدیریت استان صورت نگرفت.

همچنین نرگس محمدی عضو گروه هنری تبری نیز  گفت: جشنواره اقوام یک رویداد بزرگ فرهنگی هنری است که حامل پیام صلح بین تمام اقوام ایران بوده و این جشنواره فرصتی است برای آنکه مردم به‌خصوص جوانان با آداب و سنن اقوام مختلف آشنا شوند.

این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه جشنواره اقوام در استان‌های دیگر نیز همه‌ساله برگزار می‌شود و مردم و مسئولان به‌خوبی همراهی می‌کنند، افزود: شاید به‌این‌علت که تجربهٔ نخست برای استان مازندران در برگزاری این جشنواره است، انتظار بیشتری وارد نیست.

اصغری بانویی که نظاره گره جشنواره اقوام در ساری بود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تمام گروه‌ها از تمام استان‌ها اجرای زیبایی داشتند و حتی نمی‌توان گفت اجرای کدام گروه بهتر بود.

این بانوی جوان که از شهرستان قائم‌شهر در این جشنواره حضور پیداکرده بود، در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی جشنواره گفت: از طریق یکی از همکارانم که از آشنایان گروه تبری هستند از برگزاری این جشنواره مطلع شدم.

جشنواره بزرگ اقوام ایران با همکاری خانه کهنه سربازان صلح ایران برای نخستین بار در حالی در ساری برگزار شد که از مصوبات سفر هیئت دولت به مازندران بوده است و مسلماً باید با شرایطی درخور استان و در سطح بالاتری برگزار شود تا به‌عنوان برندی هنری در گردشگری مازندران ایفای نقش کند.

این جشنواره فارغ از پیام صلح و دوستی اقوام ایران‌زمین به‌خصوص در آغاز سال نو و هم‌زمانی با عید باستانی نوروز می‌تواند ظرفیت بزرگی در راستای توسعهٔ گردشگری استان محسوب شود.

حضور گروه‌های مختلف فرهنگی و هنری که هرکدام یک برند هنری به‌شمار می‌روند فرصتی است تا با بهره‌گیری از این فرصت و با ثبت این رویداد در استان که به‌عنوان یک جشنواره ملی، همه‌ساله در ایام نوروز برگزار شود بتوان گردشگران بیشتری را به استان مازندران جذب کرد/ مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین