حرف شمال

کد خبر: 209
آوازه بهشت اکوتوریسم شدن کلاردشت از دور خوش است و این گمشده گردشگری از درون با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

به گزارش حرف شمال، رودخانه‌های حفاظت‌شده‌ای که بلای جان کلاردشت شده است و محدودیت‌های زیست‌محیطی آن مانع توسعه می‌شود از یک‌سو و دست‌اندازی نسبت منابع طبیعی و تفکیک اراضی ملی آن از سوی دیگر گریبان بهشت اکو توریسم را گرفته است.
واگذاری اراضی ملی و بخشی از زمین تپه باستانی کلار به برخی دستگاه‌ها، دغدغه ساخت تله‌کابین در مازیچال نیز چالشی است که کلاردشت و مردمانش با آن دست به گریبانند.
 

آوازه "بهشت پنهان" از دور خوش است/ ناگفته هاي جنجالي از واگذاري هاي اراضي ملي در كلاردشت

 

ایوب صالحی فرماندار کلاردشت بابیان اینکه دو رودخانه مهم و حفاظتی در استان وجود دارد که یکی در کلاردشت و دیگری در چالوس واقع‌شده است اظهار داشت: وجود این رودخانه‌ها سبب محدودیت در سرمایه‌گذاری شده است.
وی اظهار داشت: رودخانه سردآبرود یک رودخانه حیاتی برای کشور به شمار می‌رود اما آن‌گونه که باید به آن توجه نمی‌شود در حالی این رودخانه آسیب‌های زیادی را به منطقه وارد کرده است.
رودخانه سردآبرود یک رودخانه حیاتی برای کشور به شمار می‌رود اما آن‌گونه که باید به آن توجه نمی‌شود در حالی این رودخانه آسیب‌های زیادی را به منطقه وارد کرده است
صالحی ادامه داد: در حوزه آبخیزداری برای سامان‌دهی رودخانه به اعتبار فرااستانی نیاز داریم و در حال حاضر از محل ماده ۱۲ مدیریت بحران اعتبارات برای جبران خسارات سیل تخصیص داده‌اند اما باید اعتبار کلان و ملی در نظر گرفته شود.
وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته مؤلفه‌های زیادی برای توریسم وجود دارد و در کلاردشت علاوه بران مؤلفه‌های دیگری نیز برای گردشگری داریم و می‌توانیم درزمینهٔ گردشگری برای تمام فصول گردشگر داشته باشیم نه در بهار و زمستان و باید پتانسیل‌ها را اولویت‌بندی کنیم.
فرماندار کلاردشت ادامه داد: در بحث گردشگری طرح‌هایی بر اساس داشته‌ها و پتانسیل‌های خودمان تهیه کردیم اما یکی از مشکلات کلاردشت این است که ۱۵۰ هکتار از اراضی ملی برای ساختن آزادراه تهران شمال به بنیاد مستضعفان واگذار کردند که این اراضی متعلق به منابع طبیعی است.
وی اظهار داشت: در سال ۹۲ قسمت‌هایی از این اراضی به منابع طبیعی الحاق شد و باید این اراضی متعلق به کلاردشت شود زیرا می‌تواند درزمینهٔ گردشگری مؤثر باشد.
ایوب صالحی با اشاره به واگذاری زمین چمن مکارود نیز به یک‌نهاد نظامی گفت: آن اراضی نیز باید به منابع ملی برگردد و تاکنون سه هکتار آن الحاق شده است و امیدواریم پنج هکتار دیگر آن نیز الحاق یابد.
وی یادآور شد: همچنین دو هزار متر از زمین تپه باستانی کلار نیز به نهادهای مختلف داده شد که پیگیری هستیم به منابع طبیعی ملحق شود زیرا برای تپه کلار طرح‌های گردشگری داریم و باید حفاظت‌شده باقی بماند و برای مازیچال نیز مخالف آن هستیم که تله‌کابین در آن احداث شود.
وی افزود: هرچند طبق تقسیمات کشوری مازیچال از کلاردشت منفک شد اما کماکان تلاش داریم آسیبی به مرتع مازیچال وارد نشود.
ایوب صالحی درباره دهنه رودبارک ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه یک جاده گردشگری باید ایجاد شود و دنبال آن هستیم تا ساخت‌وسازها به‌گونه‌ای باشد تا جاده دست‌نخورده باقی ماند و گردشگران بتوانند از آن بهره برند.
وی ادامه داد: شرکت تعاونی توسعه عمران کلاردشت که با مشارکت مردم تأسیس‌شده، طرح‌های سریع‌الوصول خوب دارد و با کمترین هزینه می‌تواند طرح‌های خوبی اجرا کند و از منابع طبیعی درخواست داریم تا اراضی ملی منطقه را از نهادهای دیگر باز پس گیرد و بتوانیم طرح‌ها را اجرایی کنیم.
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز  با اشاره به اینکه جنگل و دریا از داشته‌ها شمال کشور است ادامه داد: بیشترین فعالیت‌ها حول این دو منابع می‌چرخد.
بهزاد انگورج تقوی اظهار داشت: طرح‌های گردشگری بهره‌برداری از جنگل به دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی و عدم‌حمایت از بخش کشاورزی سبب شده تا اراضی ما به شکل ناموزون تفکیک شود که خوشایند نیست.

آوازه "بهشت پنهان" از دور خوش است/ ناگفته هاي جنجالي از واگذاري هاي اراضي ملي در كلاردشت

 

وی با اشاره به اینکه ساخت‌وسازها در مازندران و کلاردشت کنترل‌شده است افزود: زمین‌خواری که از آن یاد می‌شود جوسازی بوده و نمی‌توان به آن عنوان زمین‌خواری اطلاق کرد.
ما مخالف ساخت‌وسازهای غیرقانونی هستیم و جلوی ساخت‌وسازهای غیرقانونی در اراضی ملی را خواهیم گرفت و بهتر است درزمینهٔ ساخت‌وسازها در مسیر آمایش سرزمینی قرار گیریم
انگورج تقوی ادامه داد: ما مخالف ساخت‌وسازهای غیرقانونی هستیم و جلوی ساخت‌وسازهای غیرقانونی در اراضی ملی را خواهیم گرفت و بهتر است درزمینهٔ ساخت‌وسازها در مسیر آمایش سرزمینی قرار گیریم.
وی با اشاره به اینکه کلاردشت اکنون نیز کشاورزی نیست تصریح کرد: باید افق آینده را بر مبنای تولید قرار دهیم زیرا سبب می‌شود تا در تولید ناخالص ملی نقش ایفا کنیم.
انگورج تقوی به مسائل و چالش‌های رودخانه سردآبرود اشاره کرد و ادامه داد: اگر حفاظت از رودخانه سردآبرود زیر نظر اداره آبخیزداری قرار گیرد این اداره نباید برای آن مالکیت قائل شود زیرا این اراضی برای مردم است.
معاون سازمان جنگل‌ها با تأکید بر گام برداشتن درراه صنعت توریسم، بیشترین نگرانی موجود در کلاردشت را زباله برشمرد و گفت: متأسفانه مدیریت پسماند و زباله نداریم و در جنگل‌ها دپو می‌شود و باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ نهادینه شود.
انگورج تقوی، درباره مرتع مازیچال گفت: این منطقه از همان ابتدا مرتع بوده است و تعداد محدودی افرادی در آن ساکن بودند و افزایش جمعیت آن در آن قابل‌قبول نیست.
انگورج با تأکید برداشتن مدیریت یکپارچه در مازندران گفت: دستگاه‌های اجرایی باید بدانند که مالک منابع طبیعی نیست و مالکیت آن نباید محدود شود.
برای پیگیری مسائل مربوط به کلاردشت به سراغ وجیه الله موسوی مسئول امور پارک‌ها و جنگل‌های معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها رفتیم و وی با تأکید بر ساماندهی جنگل‌ها گفت: گردشگرانی که وارد جنگل‌ها و منابع ملی می‌شوند باید با برنامه وارد شوند و نیازمند برنامه‌ریزی خاص است.
وی درباره جاده کلاردشت به عباس‌آباد تصریح کرد: این جاده درشان جاده گردشگری نیست و باید سامان‌دهی شود و خواسته‌های گردشگری کلاردشت باید در قالب برنامه منسجم تدوین و طراحی شود.
کلاردشت با آوازه جهانی‌اش منتظر ایجاد جاده سلامت، تعیین حریم تپه باستانی کلار و ایجاد پارک سنگی متناسب با اقلیم شهرستان برای طبیعت‌گردی و گردشگری است و تحقق این برنامه‌ها علاوه بر رفع محدودیت‌های زیست‌محیطی نیازمند تعامل همه‌جانبه بخش‌های مرتبط و مختلف باهم است تا به‌واقع قطب اکو توریسم ایران شود/مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین