حرف شمال

کد خبر: 135
جنگل، سکوت شب و تورهای غیرمجازی که در هزارتوی جنگل‌های سبز اما پررمزوراز شمال، در میان کولاک و باران گرفتار شده و زخم بر چهره گردشگری مازندران می کشند.

مازندران با داشتن جاذبه‌های بکر طبیعی و گردشگری همواره مقصد تورهای مختلف گردشگری است که با مجوز و گاهی بی‌مجوز به استان سفر می‌کنند.

یه گزارش حرف شمال، در کمتر از دو ماه اخیر شاهد مفقود شدن چند گروه گردشگری از جمله گردشگران خارجی و گروه ۳۵ نفره تهرانی در جنگل‌ها و کوهستان‌های مازندران بودیم که با امدادرسانی شبانه‌روزی گروه‌های امدادی نجات یافتند.

هرچند این وقایع با امداد شبانه‌روزی گروه‌های مختلف ازجمله هلال‌احمر ختم به خیر شد اما همواره حادثه در کمین است و بروز آن می‌تواند چهره گردشگری مازندران را در ایران و جهان خدشه‌دار کند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر تورهایی که دچار سرگردانی و مفقودی در طبیعت بکر و هزارتوی مازندران می‌شوند، غیرمجاز هستند، این پرسش مطرح می‌شود که برای پیشگیری از حوادث جبران‌ناپذیر و مدیریت تورهای گردشگری، متولی کیست و چه اقداماتی باید در دستور کار قرار دهند.

میراث فرهنگی و گردشگری اولین ارگان و دستگاهی است که باید برای تورهای گردشگری مجوز صادر کند و با گردشگری و سفر عجین شده است.

دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران بابیان اینکه دودسته تور قانونی و غیرمجاز داریم به خبرنگار مهر گفت: یک دسته تورهایی هستند که پکیج و برنامه در قالب دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز از میراث ارائه می‌دهند، این تورها یا از بلد و راهنمای محلی برای تور گردانی بهره می‌برند یا به‌قدری تجربه‌دارند که خودشان مسیرهای هدف را به‌خوبی می‌شناسند. 

وی با اشاره به اینکه تورهای غیرمجاز از مهم‌ترین مشکلات است می‌گوید: چیزی که اکنون شایع شده این است که عده‌ای به بهانه طبیعت‌گردی در قالب تورهایی بدون مجوز و بدون هماهنگی با آژانس‌ها و دفاتر دارای صلاحت، اقدام به تور گردانی کنند.

بزرگ نیا با اظهار اینکه بیشترین مشکلات بخش تور گردانی مربوط به تورهای غیرمجاز است، تصریح کرد: اولین اتفاقی که باید جدی گرفته شود این است که موضوع سفر را شهروندان جدی گیرند و همان‌گونه برای انجام سفرهای برون‌شهری به دفاتر مجاز مراجعه می‌کنند، برای سفرهای گروهی نیز باید به دفاتر دارای صلاحیت و دارای بلد محلی و گردشگری مراجعه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: شهروندانی که برای سفر و وقت خود اهمیت قائل هستند، به هر مرکزی مراجعه نمی‌کنند و باید مطمئن شوند که اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مناسب درزمینهٔ سفرهای گروهی در قالب تور انجام شود.

بزرگ نیا بیان داشت: وقتی سفر در قالب تور مجاز و دارای مجوز صورت گیرد، نظارت و کنترل آن بهتر انجام می‌شود و در صورت تخلف به‌راحتی می‌توان با آن دفتر برخورد کرد، کما اینکه امسال دفاتری در استان لغو امتیاز شدند.

تورهای گردشگری نظارت شوند

وی درعین‌حال تأکید کرد: برای مقابله و برخورد با تورهای غیرمجاز یک عزم ملی نیاز است و از همان مبادی ورودی شهرها می‌توان تورهای گردشگری را کنترل کرد، همچنین این مسئله می‌تواند موضوع یک جلسه در کارگروه گردشگری استان باشد تا شرح وظایف دستگاه‌های متولی تعریف شود.

بزرگ نیا یادآور شد: خوشبختانه دو حادثه نظیر مفقودشدن ۳۵ گردشگر تهرانی در استان منجر به وقایع بدی نشد اما تکرار این‌گونه حوادث می‌تواند هم صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند و هم چهره گردشگری استان را مخدوش کند.

با بروز کمترین حادثه برای گردشگران در دل جنگل‌ها یا مناطق کوهستانی اولین دستگاهی که برای امدادرسانی پیشگام می‌شود، هلال‌احمر است، این در حالی است که حادثه‌خیز بودن مازندران، محدودیت نیروهای امدادی و امکانات برخی مواقع مشکلات امدادی را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران  بابیان اینکه هر از گاهی با مشکلاتی از قبیل مفقودشدن گردشگران در استان مواجه هستیم پیشنهاد داد هیئتی متشکل از نیروی انتظامی، میراث فرهنگی و دیگر متولیان مربوطه که برای تورهای گردشگری مجوز می‌دهند ، اهرمی لحاظ کنند تا تورهای گردشگری در بدو ورود به هر شهرستان به دستگاه‌های متولی اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشد.

مهدی ولی پور بابیان اینکه در حادثه مفقود شدن ۳۵ گردشگر در جنگل الیمستان آمل حتی فرماندار منطقه از حضور چنین توری اطلاع نداشت می‌گوید: این تورها وقتی گرفتار یا خسته می‌شوند، تقاضای کمک می‌کنند و به‌نوعی دستگاه‌های امداد برایشان تبدیل به «آژانس‌های تلفنی» شده‌اند.

وی ادامه داد: کار امدادرسانی مشکلات خاص خود را دارد و درزمانی که گردشگران در جنگل مفقودشده بودند شاهد بروز حوادث دیگری ازجمله آب‌گرفتگی و تصادف در محور ارتباطی در منطقه بودیم که باید توانمان را صرف آن‌ها نیز می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به هم‌میهنان وظیفه ما است ادامه می‌دهد: با هماهنگی بین تورهای گردشگری و دستگاه‌های متولی بسیاری از مشکلات احتمالی را به‌راحتی حل کرد.

مدیرعامل هلال‌احمر مازندران درباره ۳۵ گردشگر مفقودشده در جنگل الیمستان می‌گوید: این تور نه راه‌بلد و راهنما داشت و نه به مسئولان شهرستانی حضورشان را اطلاع داده بودند و شامگاه جمعه سه نفر از این گروه مفقود و دو نفر دیگر که برای یافتنشان عازم شدند، آنان نیز مفقود شدند و سرانجام با تلاش‌های گروه‌های امدادی دو نفر تا جمعه‌شب و بقیه تا پیش از ظهر شنبه پیدا شدند.

به‌هرروی امدادرسانی به گردشگران در مواقعی که دچار حادثه می‌شوند ازجمله دغدغه هااست اما می‌توان با هماهنگی بین بخش‌های مختلف بسیاری از مسائل احتمالی را رفع کرد.

علی‌اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران در این زمینه معتقد است باید یک نشست مشترک بین فرمانداران شهرهای ورودی استان با هلال‌احمر و دستگاه‌های متولی نظیر گردشگری داشته باشیم زیرا بسیاری از تورهایی که وارد منطقه می‌شوند بدون هماهنگی است و پس‌ازآن که مفقود یا دچار حادثه شدند، به فکر اطلاع‌رسانی می‌افتند.

وی تصریح کرد: قرار شد جلسه‌ای بگذاریم و هماهنگی لازم صورت گیرد تا هر گروهی اعم از گردشگر یا تور به‌صورت گروهی وارد استان شد، اطلاع‌رسانی کرده تا در صورت لزوم بتوان به‌راحتی امدادرسانی کرد.

مازندران با داشتن طبیعت چهارفصل در همه ایام سال مناسب برای تورگردانی و گردشگری است اما می‌توان با ساماندهی و مدیریت تورهای گردشگری و هماهنگی با دستگاه‌های متولی برای خدمات‌دهی و پشتیبانی لذت سفر به استان را شیرین‌تر کرد.

در حال حاضر برخی تورهای گردشگری غیرمجاز به‌راحتی وارد استان می‌شود و به دلیل ناهماهنگی با بخش‌های متولی در صورت بروز حادثه، تمام توان و ظرفیت‌های امدادی و مدیریت بحران مازندران را معطوف به خود می‌کنند/ مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین