حرف شمال

کد خبر: 128
مرواید سیاه که سال‌های سال از دریای خزر کوچ کرده بود دوباره به زادگاهش بر می‌گردد و به عنوان سوگلی سوغات مازندران راهی بازارهای جهانی می‌شود.

یه گزارش حرف شمال، سال‌هاست که ماهی خاویار از دریای خزر رخت بسته و ذخایرش به صفر رسیده است چراکه شبه خاویارها، قاچاق و برداشت‌های بی‌رویه، تیشه به ریشه مروارید سیاه زده است.

اجرای طرح ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از دریای خزر که از سال ۲۰۱۱ اجرایی شد، روزنه امیدی برای احیای سلطان دریای خزر ایجاد کرد تا بار دیگر، خاویار مازندران در سبد صادرات قرار گیرد و در کنار ممنوعیت صید ماهیان خاویاری، طرح پرورش ماهیان خاویاری در برخی استان‌ها ازجمله مازندران کلید خورد و سرانجام، مروارید سیاه پرورشی درراه بازارهای جهانی قرار گرفت.

حسن حبیب نژاد مدیرکل شیلات مازندران در این زمینه می‌گوید: این استان در سال جاری ۷۰ درصد صادرات ماهیان خاویاری پرورشی کشور را به خود اختصاص داده و میزان صادرات استان به ۷۸۰ کیلوگرم رسیده است.

وی گفت: از مزیت ماهیان خاویاری پرورشی استان این است که ازنظر پرورش و تغذیه نزدیک به طبیعت دریای خزر است و ارزش بالایی دارد.

 

 

خاویار

حبیب نژاد ادامه داد: خاویار پرورشی استان قابل قیاس با خاویار استان‌هایی نیست که در آب‌هایی غیر از دریای خزر پرورش داده می‌شود.

مازندران با راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری قره برون در چپکرود جویبار،عزمش را جزم کرده تا نامش را به‌عنوان صادرکننده برتر خاویار در جهان ثبت کنندمازندران با راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری قره برون در ساحل چپکرود جویبار، عزمش را جزم کرده تا نامش را به‌عنوان صادرکننده برتر خاویار در جهان ثبت کنند. این مزرعه که پنج هکتار وسعت و ۹۶ استخر پرورش ماهی دارد، قرار است سالانه ۳۰ تن خاویار و دو هزار تن گوشت ماهی تولید کند و به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش ماهیان خاویاری قره برون، این مزرعه به فناوری نوین برگشت آب، دستگاه تزریق ازون و اکسیژن خالص مجهز است و آب مورد نیاز آن از دریای خزر با دبی پنج‌متر مکعب در ثانیه تأمین می‌شود.

اسحاق اسلامی، به ظرفیت بالای شهرستان درزمینهٔ تولید خاویار اشاره و اظهار امیدواری کرد این منطقه در آینده نه‌چندان دور به پایتخت خاویار ایران و جهان تبدیل شود.

وی با اشاره به دردست ساخت بودن کارخانه خوراک آبزیان به ظرفیت ۱۱ هزار تن در سال به‌صورت زنجیره‌ای یادآور شد: برند خاویار مازندران دوباره جهانی خواهد شد.

دریافت کدصادراتی خاویار مازندران

مازندران که تولید گوشت ماهیان خاویاری را با راه‌اندازی مزارع آبزی‌پروری و تولید ماهیان خاویاری با افتتاح بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی خاویاری خاورمیانه در دستور کار قرار داده است، موفق به دریافت کد و مجوز صادرات خاویار پرورشی به اروپا شد و این امر ارزآوری خوبی نصیب کشور و استان خواهد کرد.

 

 

خاویار

در حال حاضر هر کیلوگرم خاویار ۸۷۰ دلار ارزش‌گذاری شده است که نوید خوبی برای توسعه صادرات مروارید سیاه خواهد بود و کشورهای اروپایی، آلمان، بلژیک و انگلیس مقصد خاویار مازندران خواهد بود. اکنون بیش از ۴۰ مزرعه درزمینهٔ پرورش ماهیان خاویاری در استان‌های ساحلی گیلان، مازندران و گلستان به‌علاوه استان‌های قم، لرستان و فارس فعالیت می‌کند.

لزوم تدوین برنامه توسعه فعالیت های شیلاتی

توسعه پرورش ماهیان خاویاری و آبزی‌پروری می‌تواند ارزآوری خوبی برای اقتصاد مازندران داشته باشد ازاین‌رو به تأکید صاحب‌نظران و کارشناسان باید برنامه‌ای مدون برای فعالیت‌های شیلاتی در استان طراحی و شیوه‌های سنتی تولید کنار گذاشته شود.

به هر روی، مازندران تا رسیدن به افق توسعه‌ای مطلوب درزمینهٔ پرورش و صادرات ماهیان خاویاری راه زیادی در پیش دارد و درحالی‌که هرروز بر مشتریان خاویار خزر افزودهٔ می شود، اما شبه خاویارها و قاچاق ماهیان خاویاری، برند صادراتی مروارید سیاه را تهدید می کند.

گزارش: علیرضا نوری کجوریان/ خبرگزاری مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین