حرف شمال

کد خبر: 1210
تابستان یا زمستان فرقی نمی‌کند رانش ماندگار زمین، داستان همیشگی یک جاده در غرب مازندران است.

حرف شمال| " محور گلندرود نور بسته است " عبارتی که همه ساله در بسیاری از روزهای سرد سال از اواسط پاییز تا اواخر زمستان در اطلاعیه‌های مرکز مدیریت راه‌ها نوشته و علت بسته بودن آن هم بارش برف و ایمن نبودن جاده اعلام می‌شود، اما فصل سرما و بسته بودن این جاده یک روی سکه است روی دیگر سکه بعد از گرم شدن هوا اتفاق می‌افتد و آن هم دوباره بسته بودن این جاده است البته این بار به دلیل رانش زمین.
 
محور رویان - گلندرود - بلده ۷۵ کیلومتر طول دارد و راه ارتباطی ۲۱ روستا و شهر‌های رویان و بلده است جاده‌ای که زمستان‌ها به دلیل ریزش بهمن و برف و مه گرفتگی بسته است و از نیمه دوم هر سال با گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها به روی وسایل نقلیه باز می‌شود، اما رانش زمین دوباره این جاده را مسدود می‌کند.

رانش جاده گلندورد را همه مسئولان می‌دانند و هر بار هم بازدید میدانی از این محور انجام می‌دهند و تصمیماتی گرفته می‌شود آخرین تصمیم هم همین چند روز پیش گرفته شد بعد از رانش این جاده در روستای اسپی او

رانش ماندگار، بلای جان این محور

علی شادمان فرماندار شهرستان نور که بعد از رانش جاده رویان - گلندرود - بلده به منطقه رفته است می‌گوید: رانش زمین در جاده اصلی منطقه "اسپی او" اتفاق افتاده و در حال حاضر با همکاری مردم از داخل زمین‌های منطقه جاده موقت فقط برای تردد خودرو‌های سبک بازگشایی شد، اما کار‌های اساسی برای تثبیت این جاده باید انجام شود.

او با بیان اینکه کارشناسان در محل رانش این جاده حضور دارند و مشغول بررسی‌های فنی هستند، افزود: مراکز دانشگاهی در حال بررسی چگونگی بهسازی و ترمیم این جاده هستند تا محور به طور کامل و دایمی تثبیت شود.

فرماندار شهرستان نور شرایط این محور را خاص و رانش جاده را عمیق اعلام کرد و ادامه داد: محور گلندرود به دلیل وجود روستا‌های زیاد و گردشگرپذیر بودن منطقه، محوری پرتردد است و برای حل این مشکل باید اقدامات پایه‌ای واساسی انجام داد.

شادمان گفت: زمین محور گلندرود به دلیل شرایط خاصی که دارد با احتمال رانش‌ها سبب نگرانی مردم شده و تلاش می‌کنیم علاوه بر شمع کوبی، احداث زهکش‌های زیرزمینی و هدایت آب‌های سطحی بالادست، با کار پایه‌ای و اصولی این نگرانی به طور کلی رفع شود.

 
علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز با بیان اینکه مناطق رانشی مازندران سال‌های اخیر افزایش یافته است، گفت: ۲۸۰ روستای مستعد رانش زمین در مازندران شناسایی و اطلاعات زمین‌شناسی آن‌ها برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده شده است.

او گفت: برای تثبیت نقاط رانشی در راه‌های روستایی نیز کار‌هایی انجام شده است، اما تعداد نقاط رانشی بیشتر از اعتبارات بازسازی و تثبیت مناطق رانشی است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران بر لزوم تثبیت بستر جاده، ساخت دیواره‌های مناسب کنار محور‌های مستعد رانش و بهسازی مسیر‌های آسیب دیده تاکید کرد و ادامه داد: در کنار بهسازی نقاط رانشی، برنامه‌های آینده‌نگرانه‌ای برای پیشگیری از رانش‌ها هم باید اجرا شود.

این راه که رفته اند به ترکستان است

رانش مداوم زمین در مناطق کوهستانی از جمله در گلندرود نه تنها سبب اختلال در تردد خودرو‌ها شده بلکه آرامش روستاییان را هم گرفته و وحشت را جایگزین آن کرده است، وحشت ادامه زندگی در سایه رانش گاه و بیگاه زمین، اما دلیل این همه رانش‌ها چیست؟

جباری یکی از اهالی منطقه می‌گوید رانش‌هایی که امروز مشاهده می‌کنید حاصل نادیده گرفتن فریاد‌های روستاییان در گذشته است، همان ایتدای ساخت جاده درباره کور کردن کانال‌های طبیعی هدایت آب به پیمانکاران گفتیم و اینکه آب همیشه راه خود را پیدا می‌کند و اگر راه طبیعی آن را مسدود کنید راه دیگری خواهد یافت و فرقی نمی‌کند این راه از روی آسفالت باشد یا از زیر آسفالت به هر حال جاده تخریب می‌شود.

از افزایش ساخت و ساز‌ها در منطقه و ساخت ویلا‌های آنچنانی و تردد بیشمار خودرو‌های سنگین برای بردن مصالح نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: نقاط مختلف این جاده یکی پس از دیگری گرفتار رانش می‌شوند و این رانش‌ها به روستا‌ها هم رسیده است، هر لحظه امکان دارد در زمین بلیعده شویم.

 متولی عضو هیات علمی دانشگاه نور دو عامل طبیعی و انسانی را در وقوع رانش‌های مداوم گلندرود دخیل می‌داند و می‌گوید:ساختمان گسلی زمین، شیب فراوان، اقلیم مرطوب، خاک حساس با پتانسیل لغزشی فراوان از یک سو و دخالت‌های انسانی از سویی دیگر باعث حرکت توده‌ای زمین در منطقه می‌شود.

او افزود: دانه بندی خاک منطقه از نوع ریزدانه است که پتانسیل رانش را افزایش می‌دهد و اقلیم معتدل و مرطوب نیز سبب کاهش چسبندگی خاک و افزایش پتانسیل وقوع حرکت زمین می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت:خاک منطقه رگه‌هایی از زغال سنگ وسنگریزه‌های مخلوط دارد که در فصل زمستان آب درون سنگ‌ها یخ می‌زند و حجم سنگ را افزایش می‌دهد و با گرم شدن هوا، انسجام سنگ‌ها کاهش پیدا می‌کند و سبب رانش می‌شود.

متولی با بیان اینکه بیشتر لغزش‌ها در زمین‌هایی اتفاق افتاده که پوشش علفی دارند و درختان منطقه قطع شده است، افزود: ساخت شهرک‌ها و مجتمع هـای مـسکونی در این مناطق سال‌های اخیر سـرعت چشمگیری داشته و سنگین کردن دامنه‌ها با ساخت ویلا‌ها روی خاک‌های حساس منطقه سبب بروز رانش می‌شود.

او گفت: وزن ناشی از ساختمان‌های سیمانی و سنگی از یک سو و استفاده از ذخیره آب‌های زیرزمینی در ویلا‌ها و منازل که فضای بین ذرات خاک را از هم جدا کرده است از سویی دیگر سـبب حرکت توده‌ای زمین می‌شود.


متولی با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح در زمین لغزش سبب تکرار این خسارات‌ها شده است، گفت: مدیریت مخاطرات طبیعی به سه بخش قبل از وقوع، حین وقوع و بعد ازوقوع تقسیم می‌شوند که در گلندرود آنچه تاکنون انجام شده است مدیریت بعد از وقوع بوده که متاسفانه، مدیریت روزمرگی است و پشتوانه علمی صحیحی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نور افزود: مدیریت قبل از وقوع که بهترین راهکار مقابله با وقوع زمین لغزش است در این منطقه هیچ سابقه‌ای ندارد و اکثر مدیران دلیل آنرا اختصاص نیافتن بودجه کافی مطرح می‌کنند در حالیکه خسارت‌های ایجاد شده و هزینه‌های انجام شده برای جاده سازی و بهسازی بار مالی بیشتری ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: مدیران اجرایی با نگاه علمی به پیشگیری از وقوع مخاطره در منطقه مورد نظر در قبل از وقوع باید بپردازند تا با وقوع خسارت بار این مخاطره در آینده مواجه نشویم/باشگاه خبرنگاران جوان 


اما از همه این مسائل بگذریم تنها نکته ای همیشه بعد هر رانش در گلندرود دیده می شود حضور پررنگ پیمانکاران برای بردن مصالح طبیعی که این نقطه شهرستان نور را تبدیل به معدن دائمی سنگ و مخلوط کرده است؛ خلاصه آنکه شاید برای مردم آب نداشته اما برای پیمانکاران این رانش ها نان داشته است!
 


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین