حرف شمال

کد خبر: 118
زنگ خطر ویرانی پل‌های فرسوده و بزرگ مازندران با خرابی پل معلم کوه نواخته شد و این خطر ۱۳ پل دیگر را در این استان تهدید می‌کند.

رهگذران پل معلم کوه تنکابن هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که بجای رسیدن به منزل براثر نشست پل، باید شبانگاه را در بیمارستان سپری کنند و این خطر همواره در جای‌جای استان دیگر رهگذران را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش حرف شمال، حادثه نشست پل معلم کوه که شامگاه دوشنبه رخ داد و سبب سقوط پنج دستگاه خودرو و مصدومیت ۱۶ نفر شد، یک نمونه از خطری است که احتمال دارد جان دیگر هم استانی‌ها را در دیگر مناطق تهدید کند، چراکه برخی پل‌های قدیمی و فرسوده مازندران که براثر سیل و بارندگی شدید آسیب دیدند، در نوبت تخریب هستند و اگر زود مرمت نشوند، فاجعه معلم کوه دوباره تکرار می‌شود.

اگر هشدارهای مرمت پل معلم کوه به‌موقع شنیده می‌شد اکنون شاهد زخمی شدن ۱۶ هم استانی نبودیم، و اگر به ندای فرسودگی دیگر پل‌های آسیب‌دیده توجه نشود، تکرار فاجعه معلم کوه دور از انتظار نخواهد بود.

در روزهایی که باران و سیل بر مردم استان زخم می‌زنند، توجه نکردن به طرح های پیشگیرانه، آلام مردم زخم‌دیده مازندران را بیشتر می‌کند.

 

 

صدایمان را برای مرمت پل نشنیدند

خسرو کشاورز، معاون عمرانی فرماندار تنکابن می‌گوید: بارها برای مرمت پل معلم کوه تقاضای اعتبار از استان کردیم ولی صدایمان را نشنیدند و این اواخر نیز درخواست دو میلیارد ریال اعتبار برای مرمت پل کرده بودیم که مرتب می گویند پول نداریم.

وی بیان داشت: حتی صبح دوشنبه نیز نامه‌ای مبنی بر اعلام شرایط بحرانی و خطرناک برای ساخت زیرسازی پل معلم کوه ارسال کرده‌ایم ولی جز اینکه از ادوات و ماشین‌آلات اداره راه و شهرسازی تنکابن برای جلوگیری از تخریب استفاده کنیم، نتیجه‌ای دیگر نگرفتیم.

بیشترین آسیب جدی که به پل‌های منطقه ازجمله پل معلم کوه وارد است، نداشتن شمع کوبی و ساخته‌شدن درسطح است

وی بابیان اینکه بیشترین آسیب جدی که به پل‌های منطقه ازجمله پل معلم کوه وارد است، نداشتن شمع کوبی و ساخته‌شدن درسطح است گفت: زنگ خطر برای پل قدیمی چشمه کیله نیز سالهاست به صدا درآمده اما پل معلم کوه به جهت گود بودن مسیر منتهی به پایه‌های پل، سیلابی شدن شدید رودخانه و نداشتن شمع کوبی تخریب‌شده است.

کشاورز با تأکید بر اینکه بسیاری از پل های قدیمی باید بازسازی و در صورت امکان پل جدید با فناوری روز جایگزین آن‌ها شود، گفت: خوشبختانه در حادثه پل معلم کوه تلفات جانی نداشتیم ولی همین مصدومیت‌ها مارا آزرده‌خاطر کرده است.

درحالی که با تامین ۲۰۰ میلیون تومان معلم کوه از تخریب رهایی می یافت اما تامین نشدن این اعتبار علاوه بر آنکه هزینه ۵۰ میلیارد ریالی روی دست مازندران گذاشت، شماری از هم استانی ها را نیز روانه بیمارستان کرده است.

فرماندار ویژه تنکابن نیز  بابیان اینکه نمونه‌هایی همانند پل معلم کوه در شهرستان وجود دارد که باید فوری مرمت شوند، اظهار داشت: باید اعتبار موردنیاز برای ترمیم تامین شود.

سیدامیر حسینی جو بابیان اینکه پل معلم کوه درواقع نقش کمربندی را ایفا می‌کرد و نقش مهمی در کاهش بار ترافیک نشتارود داشت، بیان کرد: این پل در سیلابهای گذشته دچار آب شستگی پایه‌ها شده بود و براثر بارندگی شدید روزهای گذشته، روند تخریب شدت یافت و درنهایت نشست پیدا کرد و سبب مجروحیت ۱۶ نفر شده است.

وی با عنوان اینکه، نمونه‌هایی از پل معلم کوه در سه هزار و دیگر مناطق نیز داریم، اظهار داشت: باید به این پل‌ها رسیدگی فوری شود.

 

 

حسینی جو، اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت پل معلم کوه را پنج میلیارد تومان اعلام کرد.

۱۳ پل بزرگ مازندران دچار آسیب هستند

این درحالی است حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز می‌گوید: حدود ۱۳ دهنه پل بزرگ استان در حوادث طبیعی دچار فرسودگی و آب شستگی شده‌اند که تخریب آنان را تهدید می‌کند.

حیدر نوروزی افزود: نمونه‌هایی از پل معلم کوه در شهرستان‌های عباس‌آباد، سوادکوه، نور، آمل، تنکابن و دیگر مناطق استان وجود دارد که به مرمت نیاز دارند.

وی مسائل مالی را مهم‌ترین مشکل در مرمت پل‌های فرسوده بیان کرد و گفت: به‌عنوان نمونه چندین مورد در بخش بلده نیازمند مرمت هستند که به دلیل اعتبارات ناکافی کار مرمت به‌درستی انجام نشده است.

همچنین علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران  بابیان اینکه برخی از پل‌های بزرگ استان در حوادث طبیعی نظیر سیل و بارندگی شدید دچار خسارت و آسیب نظیر آب شکستگی پایه‌ها شده‌اند، تأمین اعتبار برای مرمت و تعمیر آن‌ها را ضروری دانست.

به گزارش مهر در حوادث طبیعی امسال، پل‌های زیادی در مازندران آسیب دیدند که تخریب عرشه فلزی پل در محور روستایی پرچور در منطقه عباس‌آباد،  تخریب کامل پل زاورده و امیرده در محور روستایی گردرودبار بندپی شرقی و بابل‌کنار شهرستان بابلی، تخریب کامل پلهای پارسی، سکن، کریکلا، کلاریجان، لله بند در محور آزاد مهر _ آلاشت سوادکوه ازجمله پروژه‌های خسارت‌دیده استان به شمار می‌روند.

حادثه تخریب پل معلم کوه تنها یک هشدار بود تا نسبت به مرمت دیگر پل‌های آسیب‌دیده و توجه به امور پیشگیرانه دقت کافی شود چراکه همیشه، حوادث و خطر در کمین است.

مازندران بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد و سالانه میلیون ها مسافر از این راه ها به استان سفر می کنند./مهر


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین