حرف شمال

کد خبر: 1158
رئیس محیط زیست چالوس هشدار داد؛
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چالوس نسبت به رهاسازی رسوب معادن شن و ماسه منطقه به داخل رودخانه چالوس و پیامدهای زیست محیطی آن هشدار داد.

به گزارش حرف شمال بنقل از ایرنا سیداصغر مطهری گفت: که در بازدیدی که بتازگی از تعدادی معادن شن و ماسه منطقه داشته تخلفاتی را مشاهده کرده که از جمله آن رهاسازی شبانه رسوب ناشی از شست و شوی ماسه به داخل رودخانه چالوس بوده است.

وی گفت که متولیان این معادن حجم انبوه رسوب ناشی از شست و شوی ماسه را در مکانی به نام استخر ترسیب جمع و شب هنگام مسیر خروجی این استخرها را باز می کنند که وارد انهار منتهی به رودخانه چالوس می شود در حالی که این رسوبات نه تنها به زیستگاه انواع آبزیان آسیب می رساند بلکه بخش کشاورزی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

مطهری توضیح داد : دهانه رودخانه چالوس زیستگاه مهم آبزیان نظیر ماهی آزاد و قزل آلا است و رها کردن رسوبات سبب می شود تا زنجیره غذایی این گونه های ارزشمند و کمیاب از بین برود که نتیجه آن تلف شدن ماهیان است.

رودخانه حفاظت شده چالوس که از دامنهٔ شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی حدود ۷۲ کیلومتر در کنار چالوس به دریای خزر می‌ریزد ، به خاطر تکثیر و پرورش ماهیان نادر دریای خزر در آن مانند قزل آلای خال قرمز، سفید، آزاد و گونه های دیگر ذخیرگاه ارزشمند آبی مازندران به شمار می رود. ماهی خاص و بومی هم به نام زردک در این رودخانه زیست می کند. این رودخانه یکی از اصلی ترین منابع آبی کشاورزی منطقه می باشد و در تولید محصولات ‏کشاورزی همچون انواع مرکبات، کیوی، برنج و سایر محصولات کشاورزی نقشی اساسی دارد. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست چالوس گفت : با توجه به وجود سد انحرافی انتقال آب رودخانه چالوس به شرق مازندران در پائین دست ، انتقال رسوب به سد باعث کاهش ظرفیت ذخیره و انتقال آب شده و روی محصولات کشاورزی این منطقه نیز اثرات مخربی خواهد داشت.

بر اساس آمارهای رسمی ، ۱۱ کارگاه شن و ماسه و استخراج سنگ پیرامون رودخانه حفاظت شده چالوس فعالیت دارد که از این تعداد پنج واحد به علت کیفیت پائین کارایی سیستم تصفیه خانه پساب و نیز آلایندگی ، مشکلاتی را برای مردم منطقه و همچنین محیط زیست ایجاد می کنند.

مطهری گفت که در بازدید اخیر مشخص شده است که بعضی از این معادن در نگهداری سازه ای و سیستم تصفیه خانه پساب و بعضی از استخراج کنندگان سنگ به دلیل کم توجهی به موارد پیشگیری باعث آلودگی آب رودخانه چالوس و هوای این شهرستان بویژه در بخش مرزن آباد ی شوند و مردم منطقه را هم نگران کرده اند.

وی افزود : به عنوان نمونه در حوالی منطقه "دوآب " در مسیر جاده چالوس - کرج کارگاه تولید ماسه وجود دارد که گرد و غبارش تمام فضای منطقه را پر می کند . این وضعیت نشانگر بی توجهی متولیان این گارگاه برای حفظ محیط زیست در کنار فعالیت اقتصادی است و متاسفانه نکات پیشگیرانه را مورد توجه قرار نمی دهند.

مطهری گفت که پس از بازدید اخیر ، هفته جاری نشستی با تولید کنندگان شن و ماسه شهرستان داشته که مشکلات زیست محیطی در آنجا مطرح و یک ماه به آنها فرصت داده شد تا نواقص موجود را رفع کنند و تاکید شده که در غیر این صورت کارگاه ها به عنوان آلاینده محیط زیست جریمه خواهد شد.

وی افزود : در عین حال در این نشست بر ضرورت معرفی مکانی مناسب برای تخلیه رسوب از سوی منابع طبیعی و راه اندازی مجدد کارگاه سفالگری برای استفاده از رسوبات در ساخت سفال تاکید و قرار شد نواقص فنی سیستم تصفیه خانه پساب رفع و سیستم پیشگیری از آلودگی هوا ، انجام روکش آسفالت در منطقه " له لجار" مسیر تردد خودروهای سنگین برای پیشگیری از گرد و غبار انجام شود.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین