حرف شمال

کد خبر: 1141
ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی حدود ۱۴ سال پیش تصویب شد و فقط در حد مصوبه کاغذی باقی ماند تا این که در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن با اختصاص ۱۵۰میلیارد تومانی آغاز شد.

به گزارش حرف شمال بنقل از "مهراب زکی پور" خبرنگار ایرنا؛ ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از طرح‌های زیربنایی و تاثیرگذاری است که حدود ۱۴ سال پیش تصویب شد و فقط در حد مصوبه کاغذی باقی ماند تا این که در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن با اختصاص ۱۵۰میلیارد تومانی آغاز شد.

 

کار کارشناسی و مطالعه اجرای این طرح از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و به عنوان یک نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در تبادلات اقتصادی از سوی دولت وقت در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید.

برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال از جمله اهداف اجرای این طرح اعلام شده بود.

همزمان با تصویب طرح و ابلاغ منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر درسال ۱۳۹۰ درحقیقت اهمیت اجرایی شدن احداث جاده میان بندر با بندر خشک در کمربندی به عنوان یکی از طرح های زیربنایی بندر دو چندان شد.

اگرچه در آبان سال ۸۹ اقداماتی برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفت، اما بنا به دلایلی از جمله به علت آسیب رساندن به گونه های ارزشمند بزرگترین باغ اکولوژی کشور و مشکلات زیست محیطی از ادامه آن جلوگیری به عمل آمد.

این راه دسترسی قرار بود پس از عبور از ضلع غربی باغ گیاه شناسی و بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی و آسیب رساندن به گونه های ارزشمند این میراث طبیعی به طول حدود یکهزار و ۸۰۰ متر به بندرنوشهر متصل شود و برای تملیک اراضی و تخریب واحدهای مسکونی در مسیر اجرای این طرح حدود ۳۰ میلیارد ریال نیز اعتبار در نظر گرفته شده بود.

در فرآیند اجرای این طرح وعده های زیادی از سوی مسئولان در نشست های رسمی و غیر رسمی و نیز در گفت و گو با خبرنگاران داده شد اما هیچ یک از این وعده ها رنگ اجرایی به خود نگرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت : احداث راه دسترسی مستقیم با بندر خشکی یکی از شاخص ترین طرح های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر بود که متاسفانه سال ها مطالعات طرح به تصویب رسید ولی به دلیلی تاکنون اجرایی نشد.

محمدتقی انزانپور افزود : طبیعتا با اجرای کامل این طرح ترافیک سنگین شهر برای حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی توسط تریلرها برطرف می شود ضمن اینکه با اجرایی شدن این طرح بندر خشک ۲۰۰ هکتاری منطقه تجاری اقتصادی نوشهر برای دپوی محصولات صادارتی و وارداتی تکمیل خواهد شد.

وی اظهار داشت : این طرح پس از سال ها معطلی از سه سال پیش در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت و با پی گیری های فراوان در نهایت نتیجه آن شد که مسیر اجرای طرح  تغییر کرد و دولت هم بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان تحت عنوان اعتبارات اولیه برای اجرای این طرح تصویب نمود و  اختصاص داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت : در مرداد ماه سال گذشته قرارداد اجرای این طرح مبادله و مبالغی از این اعتبار در قالب پیش پرداخت به پیمانکار داده شد و پیمانکار هم از ماه پیش پس از تجهیز کارگاه و به کارگیری نیروی انسانی عملیات اجرایی  آن را شروع کرده است.

انزانپور افزود : تملک و خریداری حدود ۲۰ پلاک از مجموع ۵۰ پلاک در مسیر ساخت راه از دیگر اقداماتی بوده که در فرآیند اجرای طرح تاکنون انجام شده است. این طرح قرار است در سه فاز به طول حدود ۲ کیلومتر مسیر رفت و برگشت به عرض حدود ۲۰ متر باساخت تعدادی پل رو گذر بندر را به کمربندی نوشهر - چالوس وصل کند.

این مقام مسئول با بیان این نکته که اجرای کامل این طرح مدت سه سال زمان می برد ، گفت : مهم ترین هدف اجرای کامل طرح دستیابی به زمین ۲۰۰ هکتاری تحت عنوان پسکرانه  در جنوب بندر نوشهر است که این طرح نیز همزمان با راه دسترسی مصوب شده بود که بنا به دلایلی اجرا نشد 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به این که بندر نوشهر در حوزه دریایی سالانه قابلیت پذیرش چهار میلیون تن کالا را دارد ، گفت : دستیابی به زمین ۲۰۰ هکتار پس از اجرای کامل راه دسترسی جزو نیازهای ضروری توسعه اراضی پسکرانه بندر است چرا که این اراضی در زمینه دپو ، نگهداری و ترخیص کالا برای  صاحبان کالا نقش اساسی دارد ضمن آنکه در حوزه دریایی به اندازه مورد نیاز توسعه انجام گرفته است.

انزانپور ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و در پی آن خریداری حدود ۲۰۰ هکتار اراضی پسکرانه ای ، ظرفیت اسمی بندر نوشهر که هم اکنون چهارمیلیون تن در سال است، محقق می شود.

از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ تاکنون بنا به گزارش های رسمی  حدود ۲۸۴ میلیارد تومان برای اجرای طرح های زیرساختی در ۲ بندر نوشهر و فریدونکنار سرمایه گذاری شده است  که از این مبلغ حدود ۲۰۶ میلیارد تومان آن مربوط به بندر نوشهر است.

بندر نوشهر به مساحت حدود ۴۰ هکتار درحال حاضر دارای ۹ پست اسکله تجاری و خدماتی بوده است و یکی از نزدیک ترین بنادر به مرکز کشور تهران است .

استان مازندران به دلیل دارا بودن سه بندر مهمترین استان کشور محسوب می شود که نقش اساسی در زمینه صادرات و واردات دارد و بندرنوشهر نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین بندر مازندران از دیرباز سهم ویژه و استراتژیکی در زمینه درآمدزایی، فرصت های شغلی و سرمایه گذاری داشته است.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین