حرف شمال

کد خبر: 1139
عدم اجرای حکم دستگاه قضایی مبنی بر تخریب یک ساختمان بلند مرتبه در مسیر قیف پروازی ضلع غربی فرودگاه نوشهر پس از ۲ سال ، همچنان مشکل نشست و برخاست هواپیما در این مسیر باند را لاینحل نگه داشته است.

به گزارش حرف شمال بنقل از ایرنا، سال ۱۳۸۵ فردی پس از دریافت مجوز از مسئولان وقت شهرداری چالوس که فرودگاه نوشهر در حوزه جغرافیایی آن قرار دارد ، بدون استعلام از فرودگاه نوشهر اقدام به ساخت یک مرکز رفاهی و اقامتی بلند مرتبه تحت عنوان "هتل کوشال " کرد. زمینی که این مجتمع در آن بنا شده در ابتدای باند ۲۸  ضلع غربی فرودگاه نوشهر واقع است و به همین خاطر هم از زمان ساخت این مجتمع باند فرودگاه در این مسیر بلااستفاده شده است.

فرودگاه نوشهر در زمینی به مساحت حدود ۸۵ هکتار و با باندی به طول حدود ۲ هزار و ۱۵۰ متر در سال ۱۳۳۲ در قسمت ساحلی و ضلع شمالی این شهر گردشگرپذیر ساخته شد و طبق گزارش های رسمی از سال ۱۳۸۳ تا اوایل سال ۱۳۹۲ چندین مورد ساخت و ساز غیرمجاز در قسمت حریم هوایی و زمینی فرودگاه ساخته شده تا حدی که باند غربی آن هم اکنون بلااستفاده شده است.

بر اساس اعلام منابع رسمی از اوایل سال ۱۳۹۷ دادگاه تجدید نظر اداره کل دادگستری مازندران حکم تخریب هتل کوشال واقع در رادیو دریای چالوس را صادر کرد و پس از ابلاغ به ادارات دست اندرکار از مسئولان این نهادها خواسته که در موعد مقرر این حکم را اجرا کنند که تا این لحظه این مانع همچنان پابرجا بوده و رفع نشده است.

البته موانع پروازی فرودگاه نوشهر فقط به این بنا محدود نمی شود. اواخر دهه ۸۰ نصب دکل های فرستنده رادیویی صدا و سیما ، ایرانسل  و ساخت پل قوسی شکل غیرمجاز پیرامون این فرودگاه هم به موانع پروازی اضافه شد که بعضی از آنها تاکنون برداشته شده است.

 

حکم تخریب هتل کوشال در سال ۹۷ صادر شد

مدیر فرودگاه نوشهر در این باره گفت : دادگاه تجدید نظر اداره کل دادگستری مازندران در سال ۱۳۹۷ حکم تخریب مرکز اقامتی و رفاهی کوشار را صادر کرد و نهاد صادر کننده جواز ساخت این مرکز نیز بی اطلاع از این موضوع نیست.

اکبر فریفته افزود : ماه پیش نیز دوباره حکم تخریب این مانع پروازی مورد تائید قرار گرفت و به استناد این حکم از مسئولان ادارات خدمات رسان درخواست شده که آب ، برق ، تلفن و گاز این مرکز اقامتی را قطع کنند و حتی تاکید بر عملیاتی شدن هرچه زودتر تخریب این بنای اقامتی شده است .

وی گفت که این بنا در ابتدای باند ۲۸ ضلع غربی درست در مسیر قیف پروازی فراز و فرود هواپیماها احداث و سبب شد تا حدود ۷۷۵ متر از طول باند فرودگاه کاسته شود و خلبانان هوپیماها هیچگاه نتوانند برای نشست و برخاست کنند.

فریفته افزود : بارها اتفاق افتاده که در زمان نامساعد بودن شرائط آب و هوایی خلبان هواپیما تلاش کرد از سمت چالوس در فرودگاه نوشهر به زمین بنشیند که با همه تلاش های فراوان در فراز آسمان چالوس موفق نشد و در نهایت ناگزیر شد مسافران را به فرودگاه مبدا برگرداند.

مدیر فرودگاه نوشهر با اشاره به عدم اجرای بموقع حکم تخریب این ساختمان بلندمرتبه ، اظهار داشت : شهرداری چالوس به خاطر هزینه های ناشی از تخریب این مرکز اقامتی و پیشگیری از خسارت به ساختمان های اطراف آن تقاضای فرصت بیشتری کرده است ئ به همین خاطر فرودگاه با شهرداری همراه شد ولی پس از گذشته این همه مدت از صدور حکم تخریب ، ما منتظریم تا هر چه زودتر این حکم اجرایی شود.

وی افزود : بر اساس مکاتبه ای که اخیرا با شهرداری و دیگر مسئولان دست اندرکار صورت گرفت وعده داده اند که بزودی این حکم اجرا شود و البته شرکت فرودگاه ها و هوانوردی کشور نیز به خاطر حجم بالای کار و هزینه زیاد روی دوش شهرداری سعی دارد که در این زمینه همراهی لازم را با این نهاد داشته باشد ، ولی همراهی به این معنا نیست که حکم اجرا نشود.

فریفته گفت : با اجرایی شدن این حکم ، به طور یقین نگرانی ها و دغدغه مسئولان فرودگاه و همچنین خلبانان برای فراز و فرود در این فرودگاه برای همیشه از بین خواهد رفت.

وی افزود : آنچه بررسی شده این مرکز اقامتی مرتفع در قالب ۶۸ واحد ساخته شده است که از قرار معلوم فقط حدود ۱۱ واحد آن باقی می ماند و بقیه باید تخریب بشود .

پاسخ شهرداری چالوس 

شهردار چالوس نیز ضمن تائید صدور حکم تخریب هتل کوشا ، گفت : برابر این حکم باید قسمتی از این مرکز اقامتی تخریب شود منتهی عوامل متعددی سبب شده تا حکم تخریب این بنا در زمان تعیین شده اجرا نشود و دچار وقفه شود.

جعفر ردایی افزود : یکی از موانع این است که مالک این هتل به خاطر پائین بودن ارزیابی میزان خسارت و تخریب آن  که حدود هفت میلیارد تومان از سوی کارشناس منتخب دادگاه تعیین شده  ، اعتراض دارد.

وی افزود : علت دیگر تاخیر اجرای حکم این است که اگر هتل به شکل غیر اصولی خراب شود ، امکان دارد به بناهای اطراف آن خسارت وارد شود.

شهردار چالوس گفت : البته شهرداری پس از صدور حکم  نامه نگاری هایی با وزارت راه و شهرسازی ، استانداری مازندران ، نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری شهرستان انجام داد تا در زمینه اجرای این حکم که هزینه زیادی را به شهرداری تحمیل می کند ، کمک کنند.

وی افزود : با این وجود از مسئولان راه و شهرسازی تقاضا شده اگر زمینی در اختیار دارند آن را به مالک و یا شهرداری واگذار کنند تا بتوان قسمتی از این خسارت را به مالک هتل پرداخت کرد و بارها نیز در نشست های مختلف توصیه و تاکید شد که شهرداری با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز پیرامون فرودگاه بشدت مخالف بوده و اگر در سرکشی ها دیده یا گزارش شود با سازندگان متخلف برابر قانون برخورد و حتی مشمول جرائم سنگین خواهند شد.

ردایی گفت : شهرداری چالوس به تبع از صدور حکم در این حوزه همکاری لازم را خواهد داشت و حتی از مسئولان دست اندار تقاضا شده که خواهان اجرای این حکم در سال جاری هستیم.  

پیشتر مدیرکل فرودگاه های مازندران گفته بود که تحت هیچ شرائطی از این به بعد اجازه داده نمی شود در محدوده نوار امنیتی پروازی فرودگاه نوشهر طرحی خلاف آئین نامه کاربری اراضی فرودگاه ها اجرا شود یا ساخت و سازی انجام گیرد.

سعدالله وطن خواه گفته بود : فرودگاه نوشهر در گذشته به علت کم کاری و چشم پوشی برخی از مسئولان در رعایت حریم هوایی و زمینی آن با مشکلات فراوانی در ابعاد مختلف مواجه بوده است .

وی ساخت پل قوسی شکل ، نصب دکل های صدا و سیما و ایرانسل و نیز ساخت تعدادی از مراکز اقامتی مرتفع را از جمله اعمال خلافکارانه ای معرفی و تاکید کرد که این تخلفات به علت کم کاری مسئولان وقت در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ در پیرامون فرودگاه نوشهر رخ داده است.

مدیرکل فرودگاه های مازندران گفت : با جدیت پی گیر اجرای حکم رفع موانع فرودگاه در شهرستان چالوس هستیم و طبیعتا اگر موانع پروازی فرودگاه نوشهر رفع و  زیرساخت های اساسی آن به شکل استاندارد فراهم شود می توان برای دریافت مجوز مرز هوایی و حتی دیگر طرح های توسعه ای این فرودگاه برنامه ریزی و اقدام کرد.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین