حرف شمال

کد خبر: 1135
شهر پول در بخش کجور نوشهرآنقدر با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کند که اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند بزودی استعفای دسته جمعی خود را اعلام کنند.

حرف شمال؛ گزارشی از سپیده پورشعبان_شهر پول بخش کجور نوشهر این روزها با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کند، این شهر تاریخی که به عنوان مرکز بخش کوهستانی کجور از جمله شهرهایی است که طی یک دهه گذشته به شهر تبدیل شد اما طی این مدت با انواع مشکلات از جمله کمبود آب، عدم ساماندهی آب برای زمین های کشاورزی، مشکلات مربوط به طرح هادی، کمبود بودجه و عدم وجود زیرساخت‌های ورزشی رنج می برد.

  

ولی اله قاسمی شهردار شهر پول در جلسه‌ بررسی مشکلات این شهر، با اشاره به اینکه این شهر دارای ۵۰۰ هکتار زمین های کشاورزی گندم و جو است، اظهار کرد: حدود ۹۵ درصد از زمین های این منطقه به صورت دیم و تنها ۵ درصد با نهر "گت‌کیله" آبیاری  می شود که این امر موجب نگرانی شدید کشاورزان از وضعیت بارندگی در زمان کشت و برداشت است.


عدم ساماندهی نهر گت گیله از سوی جهاد کشاورزی


وی با بیان اینکه نهر گت کیله که دارای آب فراوانی است و بدون آبیاری بخش اعظم زمین های کشاورزی منطقه به دریا سرایزیر می شود، افزود: این نهر پرآب از روستای لرگان عبور می کند و برای ورود به اراضی شالیزاری پول، به 14 کیلومتر ساماندهی نیاز دارد که جهاد کشاورزی باید آن را انجام دهد اما سال‌ها است که این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده و جهاد کشاورزی به بهانه نبودن اعتبار اجرایی نمی‌کند.

شهردار پول با تاکید بر اینکه از سفر مقام معظم رهبری حدود ۸ میلیارد تومان به این پروژه که نقش مهمی در ماندگاری کشاورزان منطقه دارد اختصاص یافت، تصریح کرد: همچنان منتظر تخصیص این بودجه و اقدامات لازم از سوی جهاد کشاورزی هستیم و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد بسیاری از کشاورزان زمین های خود را به دلیل مقرون به صرفه نبودن قطعه بندی کرده و به فروش می رسانند.

کم بودن حریم شهری معضل بزرگ شهروندان

وی با اشاره به پایان یافتن طرح هادی شهر پول در سال ۹۱، گفت: در سال ۸۲ با اینکه روستای شهر پول مرکز بخش کجور بود و تمام ادارات نیز در آن استقرار داشت، اما تنها ۴۷ هکتار طرح هادی دارد که این موضوع مشکلات زیادی را در دریافت مجوز برای شهروندان ایجاد کرده و با اینکه جلسات مکرری در این زمینه در استان و جهاد کشاورزی برگزار شد اما هیچ توجهی به این خواسته نشده است.

شهردار پول ادامه داد: کم بودن طرح هادی و بافت شهر باعث شده بسیاری از اهالی شهر پول از این منطقه کوچ کنند و آنهایی هم که ماندگار شدند، در خیابان اصلی متمرکز شوند و جمعیت غالب به این قسمت فشار وارد کرده است.

 

قاسمی از این موضوع به عنوان اجحافی در حق مردم شهر پول یاد و تصریح کرد: با وجود آنکه در شهر کجور هیچ اداره ای مستقر نیست، ۱۲۵ هکتار حریم شهر در نظر گرفته شده و همچنین روستای کدیر که خانوار ثابت کمی زندگی می‌کنند، ۳۸۰ هکتار حریم مدنظر قرار گرفت اما با وجود استقرار ادارات در شهر پول، این میزان به 47 هکتار رسیده است، به همین دلیل در سال جاری هیچ مجوز ساختی صادر نشد.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ زمین های کشاوزی نیاز است در مناطقی توسعه صورت گیرد، متذکر شد که، در جاهایی که زمین خشک و نامناسب است می‌توان ساخت و ساز صورت گیرد تا مشکلات مردم برطرف شود.


محمدرضا خزایی عضو شورای شهر پول نیز با اشاره به منحصر بودن درختان انجیل در منطقه "سیدانجیلی" در ارتفاعات این شهر به عنوان یک منطقه توریستی و تفریحی، گفت: این منطقه که یک منطقه جنگلی زیبا است درختانی چند صد ساله نایاب دارد که باید فنس کشی و محافظت شود و در این زمینه نامه های زیادی به منابع طبیعی ارسال شد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفت.

وی ایجاد آب بندان را یکی از نیازهای اساسی شهر پول و زمین های وسیع کشاورزی منطقه عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه، رایزنی‌ با جهاد کشاورزی صورت پذیرفتو خوشبختانه مورد موافقت آنها قرار گرفت و قرار است بخشی از اعتبار توسط شهرداری و شورا و بخشی توسط منابع طبیعی تامین شود.

عضو شورای شهر پول با اشاره به بافت قدیمی این شهر، اظهار کرد: تاکنون هیچ اقدامی از سوی سازمان شهرداری ها به منظور بازآفرینی آن صورت نگرفته است.

استعفا می دهیم!

خزایی با بیان اینکه به لحاظ کم بودن بافت شهری شورای شهر نمی‌تواند دیگر پاسخگوی مردم باشد، افزود: اگر مسئولین به درخواست اعضای شورا توجهی نکنند، اقدام به استعفای دسته جمعی خواهیم کرد. 

 

کمبود دارو در مرکز درمان شهر پول


سیف الدین خزایی عضو دیگر شورای شهر پول نیز کمبود امکانات و دارو در مرکز درمانی شهر پول را یکی از بزرگترین مشکلات این منطقه برشمرد و گفت: یک پزشک در این مرکز حضور دارد که پاسخگو نیست و مردم ناچار هستند برای درمان خود به نوشهر یا چالوس مراجعه کنند.

وی با اشاره به قطعی گاز شهری در شهر پول طی زمستان گذشته، اظهار کرد: به علت اتفاقات مختلفی که برای تریلرهای حمل باسکت‌های گاز شهر پول و کجور در طی زمستان گذشته روی داد، چندین بار گاز به مدت چند ساعت قطع شد و این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم به خصوص افراد مسن و سالخورده پیش آورد، چرا که همه اهالی لوازم نفت سوز خود را به لوازم گرمایشی گازسوز تغییر داده اند.

در ادامه الله قلی خزایی رئیس شورای شهر پول نیز با ابراز نگرانی از وضعیت آب زمین های کشاورزی منطقه و کمبود آب، اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید با اختصاص اعتبار لازم هرچه زودتر نسبت به ساماندهی نهر "گت‌کیله" اقدام کند.

عدم استقرار اورژانس ۱۱۵ و مشکلات آن

وی افزود: در صورتی که مشکل آب زمین های کشاورزی شهر پول برطرف شود مردمی که به نقاط دیگر مهاجرت کرده اند برمی گردند و به کشت عدس، نخود و محصولات دیگر روی می‌آورند.

رئیس شورای شهر پول کمبود امکانات ورزشی و زیرساخت‌های آنرا در این شهر از دیگر مشکلات پول، عنوان کرد و گفت: در بخش اورژانس ۱۱۵ و استقرار آن مشکلات زیادی گریبانگیر مردم منطقه است.

خزایی از مسئولان شهرستانی و استانی خواستار توجه بیشتر به این منطقه شد.

علی خزایی فر بخشدار کجور نیز عدم استقرار بسیاری از ادارات را از مهم‌ترین مشکلات بخش کجور برشمرد و گفت: ادارات مستقلی چون گاز و راهداری در بخش مستقر نیستند و در زمانی که مشکلاتی پیش بیاید ناچار باید از نوشهر اقدامات صورت گیرد که به علت مسافت طولانی بیش از ۶۰ کیلومتر، تعلل زیاد باعث بروز مشکلات می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه، به زمان کمیته برنامه‌ریزی به منظور تخصیص بودجه ها نزدیک می شویم، از مسئولان ادارات می خواهم از مدیران‌کل مطالبه‌ کرده و به بخش محروم کجور توجه ویژه داشته باشند.

لزوم بازگشایی مجدد کارخانه شن و ماسه دشت نظیر

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در پایان این جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت سه قوه در جهت رفع مشکلات مردم، اظهار کرد: با همدلی و وحدت می توان گام‌های مهمی در جهت رفع دغدغه مردم برداشت.

 

وی با اشاره به جلسه با مدیرکل دادگستری پیرامون کارخانه شن و ماسه دشت نظیر که مدت‌ها فعالیت آن مسدود شده است، افزود: مردم منطقه مجبور هستند شن و ماسه خود را از آمل با چندبرابر قیمت تامین کنند و اگر این کارخانه مجددا راه اندازی شود مشکل مردم چه به لحاظ اشتغال و چه به لحاظ تامین مصالح برطرف می شود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از مشکلات مطرح شده در این شهرستان برطرف می شود اما برخی دیگر نیاز به پیگیری در استان و وزارتخانه دارد.

محسنی بندپی با بیان اینکه طرح هادی مشکل تمام روستاهای استان و به ویژه غرب مازندران است، تصریح کرد: اداراتی که در بخش کجور استقرار ندارند باید طی نامه ای توسط بخشدار اعلام شود تا اقدام‌های لازم برای رفع این مشکل، صورت گیرد.

وی با تاکید بر پیگیری استقرار یک دستگاه آمبولانس و اورژانس ۱۱۵ در منطقه، اظهار کرد: برای نگه داشتن روستائیان در منطقه باید تلاش کرد.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین