حرف شمال

کد خبر: 1087
یک فعال سیاسی اجتماعی مطرح کرد؛
بلوار شهید کریمی در حدفاصل نوشهر به چالوس همواره یکی از بلوارهای حیاتی در اتصال و تنفس این دو شهر ساحلی مازندران بوده که طی سالهای اخیر در کشاکش مدیریت های مختلف شهری دستاویز تغییرات قرار گرفته است

حرف شمال : مهندس حسین کیا فعال سیاسی اجتماعی در یادداشتی به ضرورت حفظ باند وسط بلوار شهید کریمی به شکل فعلی در حدفاصل نوشهر به چالوس پرداخته است.
در یادداشت مهندس حسین کیا آمده است؛
پاییز سال گذشته بود که چند دهنه مغازه و حداقل یک خودروی سواری در بلوار شهید کریمی آتش گرفت. شهروندان ِ نگران در محل واقعه جمع شده بودند و ماشین های فراوانی در اطراف واحدهای سوخته پارک شده بود، بگونه ای که ماشین آتش نشانی به سختی به محل واقعه رسید.
 
با این مقدمه به اینجا میرسیم که آقای شهردار نوشهر، مدتی قبل خبر دادند باند وسط بلوار شهید کریمی برای ایجاد پیاده راه و لاین دوچرخه سواری و فضای استیشن با رویکرد هدف جذب گردشگر و ورزش، کور خواهد شد.
ایشان ادامه دادند که قرار است مسیر دوچرخه سواری از میدان همافران تا منتها علیه حوزه غربی نوشهر ساخته شود که این طرح  مورد استقبال آقای شهردار چالوس هم قرار گرفته و ایشان هم وعده دادند که مسیر دوچرخه سواری آتی را تا میدان مخابرات چالوس ادامه دهند.

ایده مسیر دوچرخه سواری از میدان همافران تا میدان مخابرات خبر خوبی است، لیکن طرح مجموعه شهری نوشهر برای کور کردن باند وسط بلوار شهید کریمی با وجود تصویر سه بعدی فانتزی اش، مناسب به نظر نمیرسد که در ادامه دلایل آن عرض میشود.

با لحاظ ننمودن کمربندی نوشهر – چالوس (که کارکرد آن تعریف شده و مشخص است)، بلوار شهید کریمی و بلوار ۱۷ شهریور، دهه هاست که یگانه راه ارتباطی دو شهر می باشند. شوربختانه سالها پیش، شهرداری چالوس شبانه درختهای کهنسال و زیبای حاشیه جاده را قطع کرد تا جاده را تعریض نماید. اما خوشبختانه شهرداری نوشهر چنین نکرد و با ایجاد باند میانی و باندهای کناری، درختان را حفظ نمود که حرکتی ارزنده به حساب می آید. حالا در هر مسیر بلوار شهید کریمی (رفت یا برگشت)، یک لاین در باند میانی و دو لاین در باند کناری برای حرکت خودروها تعبیه شده است.
 
موضوع دیگری که در توسعه شهرهای نوشهر و چالوس جلب توجه میکند، به هم چسبیدن شهرهای نوشهر و چالوس است، بگونه ای که شما احساس نمیکنید از شهری خارج شده و وارد شهری دیگر شده اید. این چسبیدگی و موقعیت تجاری جاده فیمابین دوشهر باعث شده در طی این سالها، این دو بلوار نه تنها محل گذر که محل توقف هم باشند و حالا شاهد انبوه واحدهای مسکونی، تجاری، آموزشی در مجاورت دو بلوار و کوچه های آن هستیم. بگونه ای که بارها و بارها پارک دوبل در باندهای کناری و ترافیکهای موقتی/طولانی در آن دیده شده و میشود.

حال اگر مجموعه شهری باند وسط را کور نماید چه اتفاقاتی رخ میدهد؟
۱. تعداد لاین های مسیرهای رفت و برگشت از سه به دو کاهش می یابد که برای یگانه راه ارتباطی بین دو شهر کافی نیست و در تعطیلات به ترافیکهای چند کیلومتری ختم میشود.
۲.  به علت تعدد واحدهای با کاربری های گوناگون و توقف خودروها، ترافیک منطقه به شدت افزایش یافته و تردد ماشین ها را بسیار سخت می نماید.
۳.  در مواقع اضطراری که به خدماتی فوری چون ماشین آتش نشانی، پلیس و ... نیاز است، به علت ترافیک محتمل و قابل پیشبینی، امکان سرویس دهی با تاخیر مواجه میشود که #پدافند_غیرعامل نوشهر بایستی این موضوع را بررسی نماید.
۴.  از آنجایی که مسیر دوچرخه سواری پیوسته ای نداریم و قرار است این استیشن به جذب توریست هم بپردازد، مجددا تعداد بالایی خودرو به این قسمت هدایت می شوند و مجددا ترافیک را افزایش میدهند.
۵.  محدوده تعریف شده، مابین دو باند حرکت خودرو قرار دارد که ایمن محسوب نمیشود. چپ کردن خودرو بر اثر سرعت زیاد یا خواب آلودگی راننده یا تصادف ممکن است باعث انحراف خودروها شده و تلفات انسانی به جا گذارد که در این بخش نیز #پدافند_غیرعامل نوشهر بایستی موضوع را بررسی کند.
۶.  فرضا که در آینده مسیر دوچره سواری هم تعبیه شود. دوچرخه سوار در حین حرکت باید در هنگام رسیدن به این قسمت، از کنار خیابان به باند مرکزی برود و بعد از پایان مسیر از آن خارج شود که خطر تصادف و ترافیک را بالا میبرد.
۷.  ترافیک محتمل و قابل پیش بینی، آلودگی محیطی را افزایش داده که نه تنها برای ساکنان محلی آنجا مناسب نبوده، بلکه اساسا ورزش در محیط آلوده توصیه نمیشود.
۸.  وجود شهرک صنعتی و ماهیت برخی واحدهای تجاری در این بلوار، با تردد فراوان وانت و کامیونت و حتی کامیون همراه است که تصویری متفاوت از زاویه نگاه مجموعه شهری به این بلوار به شمار می آید و خود معضلی افزون بر آیتمهای فوق الذکر است.

حال با توضیحات پیشنهاد جایگزین نویسنده برای طرح فوق چیست.
۱. باند وسط بلوار شهید کریمی به هین شکل باقی بماند، دوربین های ضبط سرعت در آن مستقر شده و سپس دست اندازها برداشته شوند.
۲.  امکان کاهش عرض هر لاین در باند کناری وجود دارد. لذا میتوان دو لاین حرکت خودرو، یک لاین برای پارک خودروها و بعد از آن مسیر دوچرخه سواری و پیاده رو را تعبیه کرد. در این پیشنهاد، دو مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری رفت و برگشت درحدفاصل میدانهای همافران تا مخابرات خواهیم داشت که ریسکهای طرح فوق الذکر را نخواهد داشت.
۳.  با نظارت جدی مجموعه شهری، واحدهای تجاری پیاده روها را اشغال نکنند تا امکان پیاده روی راحت وجود داشته باشد.
۴.  جاده موازی بلوار که ادامه خیابان شهید قدرتی نوشهر به کورکورسر و سپس هلستان است، پیگیری تا زودتر احداث شود.
امیدوارم مطالب مندرج در این چند سطر، مورد توجه کارشناسان و مجموعه شهری واقع شود تا با آینده نگری و تصمیمی درست، طرحی ماندگار اجرا شود. نه اینکه بعد از صرف هزینه فراوان، مجموعه شهری بعدی بیاید و به علت کارشناسی نبودن طرح، آنرا جمع آوری نماید.


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین