حرف شمال

کد خبر: 1068
شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران با کسب مجوزاقدام به واردات ۸۰۰ تن ذرت کرده و این محموله توسط گمرک بیش از ۷ ماه در بندر نوشهر دپو شده که می طلبد گمرکات مازندران با تمکین به دستورالعمل دولتی روند ترخیص را تسریع کنند.

حرف شمال_ حسین زحمتکش/ در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای(مدظله العالی) به «جهش تولید» نامگذاری شده است؛ انتظار می‌رود تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضایی تمام تلاش و توان خویش را جهت حمایت از تولید و تحقق حداکثری این شعار به کار گیرند نه آن که دلیلی بر کندی فرآیند رونق و تجهیزات تولید باشند.

 

 یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت اقتصادی کشورهای توسعه یافته کاهش بروکراسی اداری و تسهیل در فرآیند اداری جهت پیشبرد مطالبات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است که متاسفانه در کشور ما این مهم در اولویت نبوده یا در دستور کار قرار نگرفته است.

  

 از موضوعات اصلی در تولید فرآورده‌های دامی، واردات نهاده‌های دامی مورد نیاز مستقیماً توسط خود تولیدکنندگان و تشکل های مربوطه است تا ضمن تهیه مواد اولیه مورد نیاز، در راستای کاهش قیمت تمام شده اقلام اساسی، اقدامی اساسی صورت گیرد.

 

این مهم مکرراً توسط مسئولان اجرایی کشور، ( وزارت جهاد کشاورزی) تکرار و قول حمایت و کمک داده می شود؛ لیکن به نظر می رسد عوامل پشت پرده که منافع خود را در خطر افتاده می بییند اراده دولت در این امر را تضعیف و با نفوذ خود از این حرکت به هر طریق ممکن ممانعت و یا موجب طولانی شدن و کارشکنی و ضرر و زیان این تولیدکنندگان می شوند.

 

مدتی است که یکی از تشکل‌های تخصصی حوزه کشاورزی برای تهیه مواد اولیه و تامین نیازمندی‌های اعضای خود با کسب مجوزهای لازم به این عرصه ورود پیدا کرده اما دچار مشکلات زیادی شده و حتی مطلع شدیم که یکی از محموله های ذرت وارداتی این مجموعه در یکی از بنادر شمالی از مرداد سال ۹۸ دپو و موفق به ترخیص کامل آن نگردیده است.

 

* دپوی7 ماه 800 تن ذرت در بندر نوشهر توسط گمرک

شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران که برای رهایی از دلال های مربوط به واردات نهاده های دامی، با کسب تمامی مجوزهای لازم اقدام به واردات نهاده های مورد نیاز اعضای زیر مجموعه اش کرده است، دچار مشکلات بسیار زیادی شده و محموله 800 تنی ذرت این تشکل بیش از 7 ماه است که در بندر نوشهر و توسط گمرک دپو شده و آزاد نمی شود.

 

« حسین کیهانی» با بیان اینکه به دنبال تاکید و قول حمایت همه جانبه وزارت کشاورزی در خصوص واردات نهاده های دامی مورد نیاز در این عرصه قدم گذاشتیم و توانستیم در چندین مرحله، ضمن تهیه و تامین اقلام علوفه ای با قیمت مناسب و بدون واسطه آن را در اختیار اعضای خود قرار دهیم، اظهار کرد: این حرکت ثاتیر بسیار ارزشمند در کاهش قیمت تمام شده محصولات داشته و در صورت تداوم این حرکت می‌توان خدمات موثری را در بخش تولید خوراک دام، طیور و آبزیان شاهد باشیم.

 

 مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران در ادامه سخنانش افزود: در روند اجرای این عملیات آنچنان که انتظار می رفت نه تنها حمایتی به عمل نیامد؛ بلکه با تحمیل شرایط پیچیده و طولانی نمودن پروسه تخصیص و انتقال ارز و ترخیص محموله ها، ضرر و زیان زیادی به واحدها تحمیل شد.

 

وی با بیان اینکه از زمان واگذاری صدور مجوز واردات از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت، انجمنی به نام واردکنندگان و بازرگانان علوفه که تجار و بازرگانان آن را اداره می کنند و موظف به صدور تاییدیه برای آغاز پروسه تخصیص ارز برای واردات علوفه از سوی وزارت صمت هستند، گفت:  به این موضوع شدیداً معترض و چند مرتبه خواستار اصلاح این فرآیند شده ایم؛ اما تاکنون اقدام موثری از سوی وزارت صمت و جهاد کشاورزی صورت نگرفته چرا که تشکل مرتبط نباید با تجار و بازرگانان که منافع شخصی را دنبال می کنند مقایسه و توسط انجمن واردکنندگان که در حوزه مدیریتی این افراد است؛ تاییدیه اخذ کنند.

 

 کیهانی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود تشکل‌های تخصصی وارد کننده برای تخصیص و تامین ارز از سوی بانک مرکزی در اولویت قرار گیرند، اظهار کرد: عملا این موضوع نیز در دستور کار بانک مرکزی نیست، برای مثال یک محموله ذرت وارداتی شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان که از مرداد ۹۸ در یکی از بنادر شمالی تخلیه شده تاکنون موفق به دریافت ارز نشده ایم، با توجه به نیاز مبرم کشور به این دست اقلام، از طرف گمرک هم اجازه ترخیص کامل محموله با توجه به مصوبات ستاد تنظیم بازار و دستورالعمل های مربوطه داده نشده و  موجب رسوب کالا و تحمیل هزینه‌های مضاعف، ضرر و زیان و کاهش احتمالی کیفیت محموله خواهد شد.

 

 وی با تاکید بر ضرورت اجرای منویات رهبری گفت: در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و رونق و جهش تولید، هماهنگی لازم در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک به عمل آید؛ تا شاهد صرف وقت طولانی در واردات کالاهای اساسی که از ارز دولتی بهره مند می باشند؛ نبوده و با توجه به شرایط کشور و تحریم ظالمانه، از حداکثر توان تشکل‌های این حوزه به نفع منافع ملی استفاده شود که در غیر این صورت، کماکان شاهد مشکلات و موانع موجود برسر را تحقق شعار« جهش تولید» در این بخش خواهیم بود.

 

* ترخیص جان فرسای کالا از گمرک

یکی دیگر از وارد کنندگان نهاده های دامی با انتقاد از عملکرد گمرک در ترخیص کالاهای ضروری بیان کرد: اگر ماه ها و سال ها کالای یک تولیدکننده در بنادر دپو شود برای گمرک اصلا مهم نیست! آن ها حتی به قوانین و دستورالعمل های صادره از دولت نیز بی توجه هستند.

 

وی افزود: وقتی مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور اجازه ترخیص کالا را به تشکل های شناسنامه دار وارد کننده اقلام اساسی می دهد چرا گمرک در برابر این موضوع قرار می گیرد.

 

این وارد کننده نهاده های دامی افزود: گمرک در حالی این برخود را با ما دارد که یک تشکل شناسنانه دار هستیم و در صورت هرگونه تخلف، تشکل متخلف کاملا قابل شناسیی، پیگرد قانونی و حتی استرداد کالای دریافتی یا معادل ریالی آن است! این حجم از سخت گیری را واقعا نمی توان درک کرد.

 

*ضرورت تمکین گمرک با دستورالعمل های دولتی

این موضوع را با مدیران سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در جریان گذاشتیم و آن ها نیز بر این باور بودند که بسته به مدیریت ستاد تنظیم بازار کشور که در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است دپوی این حجم از محموله وارداتی شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران ربطی به سازمان جهاد کشاورزی نداشته و سازمان صمت مازندران به نمایندگی از وزارت صمت باید پیگیر این موضوع باشد که گویا توجهی نیز به این موضوع ندارند.

 

با توجه به موارد بیان شده باید از مدیران گمرکات مازندران خواست که همراهی بهتر و بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشند، وقتی تشکلی نیاز مبرم به اقلام ضروری وارداتی دارد و یک تشکل شناسنامه دار قابل پیگرد قانونی است انتظار می رود تهسیل در فرآیند ترخیص کالا را در ستور کار قرار دهند هرچند این تسهیل سازی نیز قبلا توسط ستاد تنظیم بازار کشور رقم خورده و می طلبد که گمرکات مازندران لااقل به دستورالعمل های دولتی تمکین داشته باشد/شبستان 


نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین