حرف شمال

کد خبر: 1067
برنجک یک شیرینی سنتی است که مادران مازندرانی از زمان قدیم هنگام تحویل سال نو، شب یلدا ، شب چره شب‌های پاییزی و حتی برای درست کردن غنچه‌های عروسی تهیه می کردند و جلوه‌ای خاص به سفره ها می‌دادند.

حرف شمال_ طرز تهیه برنجک، ساده تر و کم هزینه تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید و می توان با تهیه آن ظرف مدت ۱۵ الی ۲۵ دقیقه به عنوان یک میان وعده یا تنقلات عصرگاهی ، همراه با خانواده نوش جان کرد. این شیرینی به دلیل پفکی بودن مورد علاقه کودکان است بویژه اگر کمی هنر به خرج بدهید و بخشی از دانه های برنج را با زعفران ، لبو یا هر زنگ مجاز دیگری رنگی کنید.

 

مواد لازم برای طرز تهیه برنجک

- برنج . مقدار برنج بسته به تعداد اعضای خانواده تعیین می شود. اگر اعضای خانواده چهار نفره هستید و اولین بار این کار را انجام می دهید ، به اندازه برنج مصرفی یک وعده غذای یک یا ۲ نفر از افراد خانواده برنج جدا کنید.

- روغن

- نمک

مراحل طرز تهیه برنجک

ابتدا مقدار برنج انتخاب شده را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب خیس داده  و مقداری نمک به آن اضافه کنید. سپس برنج را همراه با آب در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید، وقتی که دانه های برنج نرم شد، آن را آبکشی کنید. اندازه نرم شدن برنج باید مانند هنگامی باشد که شما قصد دم دادن آن به عنوان وعده غذایی را دارید.

 دانه های آبکشی شده برنج را درون سبد یا ظرفی قرار داده و آن را بر روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا کامل خشک شود. در این بخش برای اینکه بخواهید دانه های برنج رنگی سفید و زرد داشته باشید می توانید قبل از آنکه آن را خشک کنید، مقداری دم کرده زعفران را بر روی آن بریزید.

بعد از اینکه دانه های برنج خشک شد، مقداری روغن داخل تابه یا ظرف گودی شکل بریزید تا داغ شود. سپس نمک را اضافه کنید. برنج را درون قابلمه همراه با صافی قرار دهید، به این صورت روغن کمتری داخل برنجک می شود. البته نمک را اگر در مرحله اول اضافه نکردید ، در این مرحله می توانید اضافه کنید ولی بهتر است که در هنگام سرخ شدن اولیه نمک را اضافه کنید تا کامل به خورد آن برود. البته می توانید برنج را در چند مرحله در روغن سرخ کنید.

هر روشی را که برای سرخ کردن برنج انتخاب می کنید ، پس از آن که دانه های برنج کامل پف کرد، آن را برروی یک ظرف همراه با صافی یا دستمال قرار دهید تا روغن های اضافی گرفته شود.

طرز تهیه شربت برنجک

برای این که برنجک شیرین شود شما نیاز به شربتی مخصوص دارید که باید از قبل آماده اش کنید . برای این کار ابتدا شکر را با مقداری آب مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شده به جوش بیاید و به نوعی شربت اولیه درست شود که حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم است. سپس آبلیمو یا آب نارنج به آن اضافه کنید و از روی اجاق بردارید.

حالا شربت شما آماده است . می توانید برنج را داخل شربت بریزید و خوب هم بزنید و بعد آن را درون سینی یا بشقاب چرب شده بریزید و صاف کنید و اجازه دهید تا کامل سرد شود. سپس با چاقو آن را به شکل های مختلف مانند مربع یا لوزی برش دهید. برنجک را می توانید با چای هم میل کنید.

روز خوبی را برای مادران در این روزهای کرونایی و خانه نشینی آرزو می کنیم.



نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین