حرف شمال

کد خبر: 105
گذری کوتاه بر سابقه سیاسی کاندیداهای مجلس دهم
در حوزۀ انتخابیه نور و محمودآباد افرادی همچون عبدالوحید فیاضی، علی اسماعیلی، ولی‌الله فرزانه، جواد اسماعیلی، علی سالاریان و عباس یزدانی تاکنون عملاً وارد رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند.

قوۀ مقننه و مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان سه گانۀ نظام جمهوری اسلامی ایران است و نمایندگان برگزیدۀ مردم با بررسی و تجربه و تحلیل طرح‌ها و لوایح از سویی به تعبیر مقام معظم رهبری، کار ریل‌گذاری برای قوۀ مجریه و دولت را انجام می‌دهند و از سوی دیگر با برخورداری از اختیار نظارت بر قوۀ مجریه، صحت انجام امور و اجرای قانون را رصد می‌نمایند. به تعبیر امام امت (ره)، «مجلس در رأس همۀ امور است» و از آنجا که بر طبق قانون اساسی ـ اصل هفتاد و ششم ـ (مجلس شورای اسلامی حقّ تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد)، این جایگاه والا و تأثیرگذار، نشانگر این واقعیت است که علیرغم تفکیک قوا در ساختار حکومتی، مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانون‌گذاری، حقّ ورود به موضوعات مختلف و بررسی عملکرد سایر قوا را نیز دارد. بی‌تردید، نظام مقدس جمهوری اسلامی بزرگترین هدیۀ الهی به امت اسلامی سراسر جهان، به خصوص ملت بزرگ ایران است. وظیفۀ پاسداری از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی بر دلدادگان اسلام، انقلاب و نیز آحاد مردم ایران واجب است.

از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، مراجعۀ حقیقی به آرای مردم ایران اسلامی برای تعیین سرنوشت در سطوح مختلف مدیریت است بطوریکه در سال‌های گذشته به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار شده و از این منظر حد نصابی بالا در جهان محسوب می‌شود. برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، تجلّی حماسۀ سیاسی و اثباتی دیگر بر جایگاه انتخابگر ملت بزرگ ایران و تأکید بر کرامت آن‌ها در قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

چه بپذیریم و چه نپذیریم، ناقوس انتخابات مجلس دهم، به صدا درآمده است و همۀ کسانی که خود را مهیای ورود به عرصۀ رقابت انتخاباتی می‌نمایند، در خفا و علن، به دنبال جذب آراء مردم و یارگیری در بین نخبگان و افراد تأثیرگذار هستند.

 

پرده پائیزی کاندیداهای انتخاباتی در نور و محمودآباد

 

 

 

با عنایت به آرایش قوای سیاسی کشور، که حکایت از آن دارد که قوۀ مجریه عموماً در اختیار اصلاح‌طلبان و نیروهای میانه‌رو بوده و مجلس کنونی (نهم) همچنان عرصۀ حضور اصولگرایان است، شاکلۀ فعالیت‌ها در شهرهای مختلف، حکایت از تنور داغ رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دارد. البته این فضای دو قطبی سبب خواهد شد در برخی از حوزه‌های انتخابیه، چهره‌های مستقل بتوانند دور از هیاهوی حزبی، نظر مردم را جلب نمایند و روانۀ مجلس دهم شوند. چرا که گاهی آراء خاموش در روزهای منتهی به انتخابات، موجب ایجاد شگفتی شده و محاسبات تحلیل‌گران را با چالش جدی روبرو ساخته است.

دکتر روحانی در طی گذشت حدود دو سال از عمر دولتش، همواره سعی در تعامل مثبت با سایر قوا و بیش از همه با مجلس شورای اسلامی داشته است. نه فقط ایشان، بلکه هر رئیس‌جمهور دیگری هم در موقعیت ایشان بود قطعاً در انتظار ترکیب هماهنگ‌تر مجلس با دولت تدبیر و امید در انتخابات 7 اسفند 94 است.

ناگفته پیداست که برخی از کاندیداها، حمایت از دولت را در باور و منش خود داشته و دارند.

در این میان، اسامی داوطلبان متعددی از طیف‌های سیاسی مختلف به گوش می‌رسد و این نوشته سعی در بررسی اجمالی اسامی داوطلبان نمایندگی شهرستان نور و محمودآباد را دارد.

در حوزۀ انتخابیه نور و محمودآباد افرادی همچون آقایان، عبدالوحید فیاضی، علی اسماعیلی، ولی‌الله فرزانه، جواد اسماعیلی، علی سالاریان و عباس یزدانی تاکنون عملاً وارد رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند:

عبدالوحید فیاضی:

 

پرده پائیزی کاندیداهای انتخاباتی در نور و محمودآباد

 

 

 

 

فیاضی متولد 1344در روستای عباسا از بخش مرکزی شهرستان نور می‌باشد. در سال 1364 به عنوان معلم به استخدام آموزش و پرورش درآمد. فعالیت‌های سیاسی وی عموماً در جبهۀ اصولگرایان و در انتخابات گذشته و در دورۀ نمایندگی مجلس نهم، همراهی تام و تمام با جبهۀپایداری و طیف احمدی‌نژاد بوده است.

وی از مدیران استانداری در دولت احمدی‌نژاد و مدیر کل آموزش و پرورش استان در آن دولت بوده و مهم‌ترین جهت‌گیری سیاسی وی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در استان مازندران بود که نشان از نزدیکی بسیار وی به آن جبهه و جریان دارد.

فیاضی هم اکنون نمایندۀ مجلس نهم می‌باشد و از مخالفین و منتقدین دولت تدبیر و امید در مجلس شورای اسلامی بوده و از این رو در حوزۀ انتخابیه خویش نیز همسویی قابل قبولی را با مدیران منصوب دولت تدبیر و امید نداشته است. مشخص نیست که این نکته به پاشنۀ آشیل فیاضی در انتخابات مجلس دهم تبدیل شود یا خیر.

علی اسماعیلی:

علی اسماعیلی متولد 1340 از بخش چمستان شهرستان نور، از رزمندگان دفاع مقدس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر است. وی  کارشناس اقتصاد و هم اکنون دانشجوی سال آخر دوره دکتری در رشته مدیریت می باشد.

پرده پائیزی کاندیداهای انتخاباتی در نور و محمودآباد

 

 او سیاستی معتدل دارد و علاوه بر تعامل با اصولگرایان، فعالیت‌های سیاسی وی در ادوار مختلف، ستیزی با اصلاح‌طلبان نداشته است و در سطح ملی با دولت‌هایی برآمده از جبهۀ اصلاح‌طلبی همسو بوده‌اند. از حامیان جدی دولت تدبیر و امید در انتخابات سال 92 و حامی فعلی این دولت می‌باشند. در انتخابات سال 86 مجلس شورای اسلامی با کسب نزدیک به سی هزار رأی، رقیب اصلی حاج احمد ناطق نوری بوده‌اند. ایشان علاوه بر برخورداری از پایگاه عمومی مردمی در شهرستان نور و چمستان، حمایت بیشتر گروه‌های سیاسی معتدل و اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اصولگرایان معتدل را با خود به همراه دارد .

 

هم اکنون نزدیک به دو سال است که فعالیت‌های زیادی از طرف وی و حامیانش در حوزۀ نور و محمودآباد برای انتخابات مجلس آینده در جریان است و با داشتن حمایت مردمی بالا یکی از گزینه‌های اصلی انتخابات می‌باشند و به نظر می‌رسد تمام قد، تمام همّ و غم خود را صرف رقابت انتخاباتی نموده است.

اسماعیلی با شعار اعتدال‌گرایی در این دوره فعالیت می‌نماید و اگرچه در طیف اصولگرایان تعریف می‌شود، لکن هماهنگی با دولت روحانی را سر لوحۀ اقدامات خود قرار داده و نگاهی به سبد آراء اصلاح‌طلبان در نور و محمودآباد را دارد.

علی سالاریان:

"علی سالاریان" متولد 1357 در شهرستان نور و دارای مدرک دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکترای تخصصی نوروساینس با گرایش مطالعات اعتیاد از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد. وی در گذشته موسس و مدیر انتقال خون شهرستان نور بوده و در دومین دوره هیات مدیره هلال احمر مازندران نیز عضویت داشت. سالاریان در حال حاضر ریاست نظام پزشکی شهرستان نور را بر عهده دارد. دکتر علی سالاریان دکتر حاذقی  است که در بدنه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سابقه دیرینه و موثری تاکنون داشته است و در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 به عنوان ریاست ستاد دکتر معین در شهر نور فعالیت نموده است.

 

پرده پائیزی کاندیداهای انتخاباتی در نور و محمودآباد

 

 

 

 

وی از حامیان دولت تدبیر و امید می‌باشد و گفتمان اعتدال اعتقاد واقعی به قرار دادن نام وی در لیست خود دارند. وی از فعالان سیاسی خوش نام شهرستان های نور و محمودآباد بشمار می رود . وی در یک دیدگاه سیاسی خود،  مجلس آینده را ترکیبی از اصلاح طلبان و افراد اعتدالگرای نزدیک به دولت از جمله اصولگرایان میانه رو ، عنوان کرده بود. دکتر سالاریان معتقد است که ورود به انتخابات ، تقویت ابن بخش استراتژیک و این ستون پراهمیت کشور است تا با افزایش تحرکات مدنی و ایجاد دغدغه در مردم و بر پائی مجالس هم اندیشی گامی مثبت در جهت توسعه منطقه و کشور برداشته شود.

ولی‌الله فرزانه:

فرزانه متولد 1336 در شهرستان محمودآباد است. وی برادر سیف‌الله فرزانه فرماندار سابق شهرستان محمودآباد بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی می‌باشند.

از مدیران استانی دولت محمود احمدی‌نژاد در سمت‌هایی چون معاونت اداری و مالی استانداری و معاونت برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری مازندران بوده‌ که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از آن سمت‌ها کنار گذاشته شد.

 

پرده پائیزی کاندیداهای انتخاباتی در نور و محمودآباد

 

 

 

جهت‌گیری سیاسی وی نزدیک به جبهۀ اصول‌گرایان می‌باشد. بیشترین فعالیت فرزانه در حوزۀ شهری محمودآباد است با ذکر این نکته که به دلیل سابقۀ شهرداری برادرش، ممکن است مخالفین بسیاری در شهر و روستاهای محمودآباد را نیز در پیش رو داشته باشد.

جواد اسماعیلی:

جواد اسماعیلی از اهالی بخش سرخرود و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد علوم سیاسی می‌باشند. وی از حامیان سرسخت جبهۀ اصولگرایی و مدیر کل نهادی انقلابی در دولت قبلی بوده‌ که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از این سمت کنار گذاشته شد.

 

پرده پائیزی کاندیداهای انتخاباتی در نور و محمودآباد

 

 

 

وی نزدیک به یکسال است که مشغول فعالیت‌های انتخاباتی با شعار اصولگرایی در حوزۀ نور و محمودآباد می‌باشد. بیشترین فعالیت وی در حوزۀ سرخرود بوده و به نظر می‌رسد در میان اصلاح‌طلبان حمایتی نیز نخواهند داشت.

لازم به ذکر است که جواداسماعیلی، در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 90، از حامیان عبدالوحید فیاضی بوده‌ا است.

 عباس یزدانی:

یزدانی از اهالی روستای آزادمون شهرستان محمودآباد، دارای مدرک دکتری فلسفه و استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران می‌باشد. جهت‌گیری سیاسی وی، کاندیدای مستقل با گرایش به سمت اصولگرایان است.

 

پرده پائیزی کاندیداهای انتخاباتی در نور و محمودآباد

 

 

 

در انتخابات مجلس سال 90، به عنوان کاندیدا توانست رأی پانزده هزار نفر را از شهرستان محمودآباد کسب کند ولی به دلیل عدم اقبال عمومی در شهرستان نور و رقابت جدی و سخت میان ناطق و فیاضی، نتوانست به ساختمان بهارستان راه پیدا کند.

همچنین، شنیده‌ها حکایت از این دارد که خانم زینب جلالی، محسن فلاح، مظاهر طهماسبی، دکتر غلامرضا کیانی، حسن اسماعیل‌زاده، شیخ پرویز ولی‌زاده، علی‌ اکبر محمدزاده، کریم شکری و... نیز خود را برای ورود به رقابت انتخاباتی حوزۀ محمودآباد و نور آماده نموده‌اند.

با توجه به فاصلۀ زمانی نسبتاً طولانی تا انتخابات اسفند 94، تغییر و تحول در آرایش نیروها و شاید ورود تعداد بیشتری از چهره‌های سیاسی به عرصۀ رقابت انتخاباتی، دور از انتظار نیست و صد البته این مردمند که قرعۀ فال را فقط به نام یکی از این کاندیداها خواهند زد و ردای نمایندگی را بر شانه‌های چهرۀ مقبول‌تر خواهند انداخت. تا یار که را خواهد و میلش به که باشد!


رضا
31 فروردین 1403 05:26
نقل قول
میهمان
امتیاز مثبت 2
دراین تحلیل بالاخره مشخص نشدجناب علی اسماعیلی متعلق به کدام طیف است.ایشان درانتخابات ریاست جمهوری سال1388ریس شورای راهبردی ستادمیرحسین بودندتوخودبخوان حدیث مفصل ازاین مجمل

نظرگاه شما
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
مجوزها
تازه ترین عناوین