Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > برخورد با بیش از ٣٠ مسئول فاسد مازندرانی در یکسال اخیر / اصلی‌ترین کانال های فساد در استان کجاست؟

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / سیاسی
نسخه چاپی
کد خبر : 998
1-02-1403, 10:42
اجازه ندهیم فساد در مازندران ساختاری شود؛
برخورد با بیش از ٣٠ مسئول فاسد مازندرانی در یکسال اخیر / اصلی‌ترین کانال های فساد در استان کجاست؟

از ابتدای سال جاری تا بحال بیش از ٣٠ مدیر و رئیس و عضو شورای شهر در مازندران یا دستگیر شده‌اند و یا حکمشان نهایی شده یا در مسیر دادرسی قرار دارند.

دیروز باز هم خبر دستگیری یکی از مقامات مسئول در مازندران رسانه‌ای شد. اخباری که شنیدنش برای مردم مثل اخبار آب و هوا عادی شده اما این معضل در کنار معضل محیط زیست بزرگترین تهدید برای آینده استان است. 

از ابتدای سال جاری تا بحال بیش از ٣٠ مدیر و رئیس و عضو شورای شهر در مازندران یا دستگیر شده‌اند و یا حکمشان نهایی شده یا در مسیر دادرسی قرار دارند.
این عدد قاعدتا بیشتر است، چرا که بسیاری از موضوعات به رسانه ها درز نمی‌کند و با جابجایی، تودیع یا مهاجرت اجباری مسئولان پرونده اش بسته می‌شود.
بررسی تاریخ مازندران بعد از انقلاب به روشنی نشان می‌دهد که هرگز به اندازه یک دهه اخیر شاهد افزایش فساد در انواع خود در میان مسئولان مازندرانی نبوده ایم. مفاسدی که یکی پس از دیگری با کیفیت بیشتری واقع می‌شوند و بسیاری از آنها هرگز مکشوف نمی‌گردند و همچون لکه ای زشت و زبر بر صفحه تاریخ اداری استان می‌مانند.

تشدید برخورد قضایی در استان، حضور شخصیت فساد گریزی همچون حسین زادگان در راس مدیریت دولتی مازندران، الکترونیکی شدن خدمات و بسیاری از اقدامات یا روش های بازدارنده دیگر هم نتوانسته این تخلفات را به صفر برساند و این زنگ خطری است که نشان دهنده بدل شدن فساد موردی به فساد ساختاری در مازندران است.

در یک دهه اخیر بیش از ١٠٠ مدیر یا شخصیت مشهور مازندرانی راهی دادگاه شده‌اند اما به جز چند سال اخیر و به ویژه بعد از روی کارآمدن ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه، خبری شفاف از نتیجه دادرسی ها به دست نیامده.
ده ها پرونده زمین خواری مسئولان و نمایندگان و کارمندان تشکیل شده اما تنها نتیجه تعداد اندکی از آنها رسانه‌ای شده است.

در شرایط دشوار ملی و بین‌المللی آنچه بیش از هرچیزی اعتماد عمومی به نظام را تقویت می‌کند، همین شفاف سازی ها است. البته نباید اجازه داد لذت شفاف سازی، اهمیت بنیادین پاکسازی فساد را کم رنگ کند. اصل بر جلوگیری از وقوع جرم است، وگرنه زیاد شدن دادگاه ها و برخوردها بعد از مدتی اثر عکس خواهد داشت و به جای رضایتمندی به نارضایتی می‌انجامد.

نمونه های مختلف فساد در استان نشان می‌دهد که شهرداری ها و نهادهای دولتی صادر کننده مجوزهای درآمدزا اصلی ترین کانال های فساد در استان هستند و ضرورت دارد اگر قصد ریشه کنی داریم کمی به اعماق برویم و تنها به محکومیت حلقه های پسینی قانع نشویم و بدانیم بدون حمایت فاسدان از دورن دستگاه های مختلف هیچ فاسدی از خارج مجموعه توان نفوذ نخواهد داشت.

برگزاری کلاس های آموزشی برای کارمندان در پست های حساس، افزایش نظارت سازمان یافته بر این حوزه ها، به کارگیری گزارشگران مردمی، جدی گرفتن شکایات و گزارش های عمومی و از همه مهتر تقویت دولت الکترونیک و روابط عمومی ادارات بعنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان می‌تواند و باید به کاهش فساد دولتی و خصوصی در مازندران کمک کند.


منبع: عبارت



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved