Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > رمزگشایی از کشف باند بزرگ جعل مدارک دانشگاهی!!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / کانال رویداد / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 938
10-01-1403, 05:21
اطلاعات تازه‌ای از کشف و دستگیری اعضای باند جعل مدارک توسط دانشگاه آزاد اسلامی؛
رمزگشایی از کشف باند بزرگ جعل مدارک دانشگاهی!!

 باند جعل مدارک دانشگاهی در بیش از 14 استان کشور دفتر داشته و جاعلان به‌ازای هر مدرک تحصیلی  تا 100 میلیون تومان و با توجه به مقطع تحصیلی حق‌الزحمه دریافت می‌کردند و از قبال درآمدهای خود سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در کشورهای آسیای میانه کرده و مبالغ هنگفت دیگری را به املاک در داخل کشور تبدیل کرده‌اند!

حرف شمال/گروه علم و دانشگاه: با گذری در خیابان‌های شهرتان در تعطیلات پایان هفته، می‌توانستید حدس بزنید که رویداد خاصی در حال وقوع است، خانواده‌هایی که با اضطراب خاصی مقابل در دانشگاه‌های شهر جمع شده‌اند که فرزندشان را در رقابت با غول کنکور همرای کنند؛ البته غول خودساخته!
کنکور سراسری سال 98 طی روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد و نزدیک به یک‌میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب در گروه‌های مختلف به رقابت پرداختند، رقابتی که در آن ۱۶۴ هزار و ۲۴۱ نفر در گروه ریاضی و فنی، ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ نفر در گروه علوم تجربی، ۲۸۲ هزار و ۳۰۶ نفر در گروه علوم انسانی، ۲۵ هزار و ۱۳۵ نفر در گروه هنر و ۱۰ هزار و ۸۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت‌نام کرده بودند و حالا پس از پایان این آزمون «دردسرساز» منتظر نتایج خواهند بود؛ اما آنچه در این میان و حول این آزمون طی سال‌های گذشته پدیدار شده، سودجویی افراد و موسساتی از خانواده‌های داوطلبان هستند، عده‌ای از این فرصت استفاده کرده و کلاس‌های کنکوری را پیش می‌کشند و عده‌ای دیگر پا را فراتر گذشته و با پیشنهادهایی به خانواده داوطلبان وعده کاهش رتبه در قبال دریافت وجه‌های سنگین را می‌کنند، شگردی که توسط افراد «خاص» صورت می‌گیرد و دسترسی و برخورد با آنها طبیعتا با پیچیدگی خاصی همراه است.
کشف باندهای جعل مدارک نیز در همین دست موضوعات تقسیم‌بندی می‌شود و انتشار خبر متلاشی‌شدن یکی از باندهای «پرسابقه» توسط دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌تواند حاوی نکات قابل‌توجهی باشد.

ماجرای کشف باند بزرگ جعل مدارک در دانشگاه آزاد اسلامی

روز گذشته خبر رسید که با تلاش حراست دانشگاه آزاد اسلامی و مراجع امنیتی و قضایی یک باند بزرگ جعل مدارک دانشگاهی در سطح کشور کشف و متلاشی شد. این فعالیت در پی رویکرد جدید دانشگاه در دوره جدید و تاکید رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای صیانت از حیثیت دانشگاه و اعتبار مدارک دانشگاهی است که مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی موظف به‌رسیدگی و شناسایی باندهای جعل مدارک دانشگاهی شد. در پی اقدامات پیگیر مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، یک باند بزرگ جعل، شناسایی و با همکاری مراجع نام‌برده خصوصا دستگاه قضایی کل شبکه عاملان و مرتبطان شناسایی و تعدادی از متهمان به‌همراه تمامی ادوات مجرمانه دستگیر و دفاتر متخلف پلمب شد. 

روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در همین خصوص اطلاعیه‌ای صادر و تاکید کرد: «جاعلان از سال ۱۳۸۵ به‌صورت حرفه‌ای و شبکه‌ای در سطح کشور فعالیت داشته و با راه‌اندازی دفاتر متعدد در استان‌های مختلف و راه‌اندازی سایت‌های جعلی استعلام مدارک دانشگاهی نسبت به صدور مدارک جعلی مهم و بسیار زیاد در مقاطع تحصیلی مختلف در قبال دریافت هزینه‌ تا ۱۰۰ میلیون تومان (برای هر مدرک) اعم از مدارک تحصیلی جعلی و دیگر مدارک مختلف و متعدد جعلی مربوط به ادارات، مراکز، بانک‌ها و سازمان‌ها برای استفاده در داخل و خارج کشور اقدام کرده‌اند و از این طریق نسبت به تحصیل اموال نامشروع بسیار هنگفت اقدام و با اموال بادآورده در کشورهای خارجی ســـــرمـــایه‌گـــذاری کرده‌اند.»

البته اطلاعات تازه‌ای از کشف و دستگیری اعضای باند جعل مدارک توسط دانشگاه آزاد اسلامی به‌دست آورده ایم؛  این باند در بیش از 14 استان کشور دفتر داشته و جاعلان به‌ازای هر مدرک تحصیلی  تا 100 میلیون تومان و با توجه به مقطع تحصیلی حق‌الزحمه دریافت می‌کردند و از قبال درآمدهای خود سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در کشورهای آسیای میانه کرده و مبالغ هنگفت دیگری را به املاک در داخل کشور تبدیل کرده‌اند.

از نکات قابل‌توجه، مقصد دانشگاه‌های مدارک تحصیلی صادر شده بوده که دانشگاه‌های سراسری، آزاد اسلامی، پردیس‌های بین‌الملل، غیرانتفاعی و... را شامل ‌می‌شده است. این جاعلان تنها به جعل مدارک تحصیلی اکتفا نکرده‌اند، بلکه حتی تایید مدرک تحصیلی برای بانک‌ها و سفارتخانه‌ها نیز صادر کرده‌اند. این جاعلان به همین اندازه بسنده نکرده و از مدارک جعل‌شده در 200 سمینار نیز استفاده کرده‌اند.
همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است لیست افرادی که این مدارک جعلی را خریداری کرده‌اند در اختیار مسئولان است که می‌تواند در آینده منتشر شود.

از نکات قابل توجه این پرونده، فعالیت این گروه از سال 85 بوده است، موضوعی که با توجه به بارز بودن، جعلی‌بودن مدارک تحصیلی که توسط دانشگاه‌ها به‌سادگی قابل احراز است می‌تواند این برداشت را داشت که همتی برای برخورد با این افراد سودجو و فرصت‌طلب طی این سال‌ها وجود نداشته است.

ماجرای پرونده داوطلبان پزشکی

دومین پرونده‌ای که طی ماه‌های اخیر نیز با حاشیه‌های زیادی همراه بود تا حدی که عمق آن به دستگاه‌های دولتی آموزش عالی کشیده شد، ماجرای پرونده داوطلبان پزشکی است، پرونده‌ای که پیگیری آن در خود دانشگاه آغاز شد و توسط مسئولان این دانشگاه مورد پیگیری قرار گرفت و بازهم ردپای افراد سودجو و فرصت‌طلب دیده می‌شود. در این پرونده که پیچیدگی‌های زیادی داشت پنج نفر با ارتباط‌گیری با افراد سودجو و واریز مبالغ چند صد میلیونی توانسته بودند رتبه‌های خود را در اعلام نتایج رشته‌های پزشکی جابه‌جا کنند که با ورود بخش نظارتی این دانشگاه، سودجویان دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شدند.
از نکات قابل توجه در این پرونده، رسیدگی در دستگاه‌های قضایی است که براساس اطلاعات موجود ابعاد این پرونده تنها اختصاص به دانشگاه آزاد اسلامی ندارد و بخش قابل‌توجهی از آموزش عالی درگیر این سودجویی و تغییر رتبه هستند.
براساس قوانین قضایی داوطلبان، خانواده‌های آنها، واسطه‌گران و در نهایت جاعلان در ردیف اول جعل مدارک هستند. البته هنوز از برخورد با متخلفان در سایر بخش‌های آموزش عالی خبری منتشر نشده است.

مطالبه از قوه قضائیه و هوشیاری مردم

به هر حال کنکور سال 98 نیز به پایان رسید و قطعا این دست سودجویی از همین امروز در کمین خانواده‌های داوطلبان خواهد بود که با وعده کاهش رتبه و جعل مدرک تحصیلی در رشته‌های «کلیدی» می‌تواند هر خانواده‌ای را نسبت به آن جذب کند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد از همه ظرفیت‌های حقوقی و قضایی کشور برای کشف ریشه کلاهبرداران و افرادی که بدون طی‌کردن مدارج علمی، قصد اخذ مدارک دانشگاهی را دارند، استفاده کند. پیش از این نحوه ورود و برخورد دانشگاه آزاد اسلامی با مدارک جعلی تنها محدود به افراد استفاده‌ کننده از این مدارک می‌شد و پیگیری جدی برای برخورد با جاعلان و کلاهبرداران انجام نمی‌شد، اما حالا دانشگاه باجدیت باندهای جعل مدارک دانشگاهی را از طریق مراجع قضایی و انتظامی مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد.
البته این مساله به تازگی وارد مرحله جدیدی شده است به‌طوری که جاعلان در فضای مجازی و با راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی وعده‌های جعل مدرک به خانواده‌های دانشجویان می‌دهند، مساله‌ای که قطعا هوشیاری داوطلبان و مراقبت خانواده‌ها را می‌طلبد.
البته از طرف دیگر، وظایف دستگاه‌های قضایی کشور است، از دستگاهی که با توجه به رویکرد جدید قوه قضائیه «عدالت» و «مبارزه با فساد اقتصادی» را از شعارهای کلیدی خود قرار داده است، باید مطالبه برخورد با این سودجویی‌ها را داشت که پرونده‌های این‌چنینی ازجمله پرونده پذیرش داوطلبان پزشکی و اتفاق اخیر را که باعث کشف باند جعل مدارک دانشگاهی شده پیگیری و این شعار را به عمل تبدیل کند./فرهیختگان



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved