Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > کجور قطب گردشگری تمدن 7 هزار ساله می‌شود!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها
نسخه چاپی
کد خبر : 889
7-02-1403, 10:20
شهردار کجور
کجور قطب گردشگری تمدن 7 هزار ساله می‌شود!

شهردار کجور گفت: با اداره میراث فرهنگی و فرماندار نوشهر مکاتبه کردیم که کاوش در شهر و منطقه تاریخی کجور را پیگیری کنند، به‌دنبال آن هستیم تا شهر و تمدن‌های کهن منطقه، آرام آرام سر از خاک بیرون آورده و پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ باشند.

حرف شمال: شهر کجور که چند سالی است از روستا به شهر ارتقا یافته، دارای قدمت تاریخی بسیار ارزشمندی‌ست که کاوش‌های اخیر باستان‌شناسی تمدنی 7 هزار ساله را در شهر کجور شناسایی کرده است.
 

این شهر که ساکنان زیادی را در خود جای داده، در واقع پرجمعیت‌ترین منطقه، بخش کجور است.

شغل اغلب مردم کشاورزی، دامداری و یا صنعت است و قریب به اتفاق مردم شهر کجور به زبان کُردی تکلم می‌کنند و این زبان غالب و رایج در شهر کجور است.

به لحاظ لهجه نیز به تبعیت منطقه و استانی که در آن زندگی می‌کنند دارای لهجه مازندرانی بوده و به زبان مازندرانی و فارسی نیز تسلط دارند و در واقع می‌توان گفت که تکلم اهالی شهر کجور تلفیقی از زبان کُردی با لهجه خاص کجوری است.

پس از ارتقای این منطقه از روستا به شهر، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم، از دغدغه‌های مسؤولان این شهر جدیدالتأسیس شده که همواره با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیم آب و هوایی و دوری از مرکز شهرستان نوشهر، در دست‌یابی به این هدف با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

تأسیس «شهرداری» در سال 1391 به‌عنوان نخستین گام پس از شهر شدن، برای برون‌رفت از این مشکلات در دستور کار قرار گرفت.

اکنون برای بررسی آخرین وضعیت توسعه شهری این شهر جوان در بخش کجور، با «جمال ملک‌محمدی» شهردار آن مصاحبه‌ای انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

آیا به مسائل شهرداری کجور اشراف داشتید که این سمت را قبول کردید؟

بله تا حدود زیادی، چون زادگاهم شهر کجور هست و ارتباطم با بستگان و دوستانم در کجور قوی بود.

مهم‌ترین مشکل حوزه شهری شهر کجور را چه می‌دانید؟

توسعه‌نیافتگی در زیرساخت‌ها اعم از راه‌های دسترسی، خیابان‌های ناهموار و سطح پایین مشارکت اجتماعی.

اولویت نخست شما در شروع کار به‌عنوان شهردار کجور چه بود؟

اعتمادسازی بین شهروندان، مدیران شهری و افزایش سطح مشارکت اجتماعی مهم‌ترین اولویت بنده بود که در این مدت 4 ماه به لطف پروردگار موفق به ایجاد ارتباط نزدیک‌تر مردم با شهرداری و شورا شده‌ایم.

آیا برای پارک و فضای سبز برنامه‌ای دارید؟

ایجاد پارک برای کودکان و بانوان از برنامه‌های استراتژیک بنده است زیرا معتقدم قطعاً برای داشتن جامعه‌ای شاد و سالم و تزریق نشاط به آن نیازمند احداث پارک‌ها و فضای سبز هستیم.

اعتبارات امسال شهرداری چه قدر است و تا امروز چند درصد اعتبارات محقق شده؟

اعتبارات سال گذشته کمتر از یک میلیارد بود که 450 میلیون تومان آن در قالب اسناد خزانه مدت‌دار محقق شد و برای سال جاری هنوز اعتبار خاصی مصوب نشده است ولی اگر منظور بودجه سال 96 است که از 2.7 میلیارد تومان تقریبا 50 درصد محقق شد.

بزرگ‌ترین نقاط ضعف و قوت شهرداری کجور را در چه می‌دانید؟

نقطه ضعف بزرگ شهرداری کجور وابستگی مفرط آن به منابع اندک و قطره‌چکانی دولت است که امیدواریم با سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه‌های سودآور کسب و کار بتوانیم از این نظر شهرداری را توانمند کنیم و بزرگ‌ترین نقطه قوت آن نیز وجود همکاران تحصیل‌کرده و پاک‌دست و جوانی هست که مهم‌ترین ثروت هر سازمانی محسوب می‌شوند.

همکاری اعضای شورای شهر را در این مدت کوتاه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خدا را شکر می‌کنم که علاوه بر همکاران بسیار خوبم در شهرداری، اعضای بسیار فهیم، فعال، بامسؤولیت‌ و سالمی نیز در شورای شهر کجور هستند که واقعاً پشتیبان خوبی برای شهرداری محسوب می‌شوند./فارس



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved