Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > کلاف سردرگم مدیریت معدن در مازندران؛ از ردپای سیاسیون تا آمارهای متناقض!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 851
10-01-1403, 02:40
کلاف سردرگم مدیریت معدن در مازندران؛ از ردپای سیاسیون تا آمارهای متناقض!

با وجود تمامی استعدادها و ویژگی های معدنی در استان مازندران، متاسفانه وضعیت مدیریت معادن در استان مانند کلاف سردرگمی است که ردپای برخی سیاسیون نیز در آن دیده می شود از سویی وجود آمارهای متناقض در حوزه مدیریت این وضعیت نشان می دهد که باید چاره ای در این حوزه اندیشیده شود.

حرف شمال: با وجود تمامی استعدادها و ویژگی های معدنی در استان مازندران، متاسفانه وضعیت مدیریت معادن در استان مانند کلاف سردرگمی است که ردپای برخی سیاسیون نیز در آن دیده می شود از سویی وجود آمارهای متناقض در حوزه مدیریت این وضعیت نشان می دهد که باید چاره ای در این حوزه اندیشیده شود!

 استان مازندران از جمله استان های مستعد و دارای ظرفیت های مناسب در حوزه معدن است، معادن و ظرفیت های معدنی این استان گرچه امروز نه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد اما دارای پتاسنیل های مهمی برای اشتغال زایی است.

طبق اعلام وب سایت رسمی استانداری مازندران، در بررسی وضعيت موجود معدن استان، در حال حاضر در استان 52 فقره پروانه اکتشاف موجود است و تاكنون تعداد 8  فقره اجازه برداشت با میزان استخراج بیش از 2هزار و 300 تن در استان گزارش شده است، درحال حاضر در استان مازندران تعداد 13  فقره گواهينامه كشف با ميزان ذخيره 7182 هزارتن و هزينه عمليات 994 ميليون ريال موجود بوده و تعداد 145 فقره پروانه بهره برداری معدنی با اشتغال 3256 نفر و سرمايه گذاري 391هزار و 448 ميليون ريال و ظرفیت استخراج قریب به 10 هزار تن و ذخیره قطعی 444هزار و 108 هزارتن ثبت شده است.

آنچه در فضای معادن استان مازندران نمود بیشتری دارد، لابی ها و ردپای سیاسیون و منتفذین در دریافت مجوزهای معدنی است. معادن شن و ماسه و سایر معادن پرطرفدار در مازندران از اقبال بیشترین اطرافیان مسئولان در استان برخوردار هستند.

 سود هنگفت دایر کردن معدن در استان به گونه ای است که به عنوان مثال امروز در محور هراز فضای بسیار زیادی به این معادن اختصاص یافته و کوه خواری و رودخانه خواری در سایه عدم نظارت سازمان صنعت و معدن، اداره کل منابع طبیعی و نیز محیط زیست رواج یافته است. 

با همه این احوال، تناقض در وضعیت نیاز استان به استخراج های معدنی موجب ایجاد سردرگمی در این حوزه شده است. در نشست اخیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی؛ بخش خصوصی از اشباع بودن بازار و نبود مشتری برای تولیدات شن و ماسه خبر داد در حالی که مسئولان صنعت و معدن از کمبود و ضرورت دایر شدن معادن جدید سخن گفتند.

محمدپور رئیس سازمان صنعت و معدن مازندران از ایجاد مجتمع های معدنی در مازندران گفت و بیان کرد که با ایجاد مجتمع ها و واگذاری آن به فعالان سابق شن و ماسه میزان تولید افزایش یابد اما متولی بخش خصوصی این حوزه نظر دیگری دارد.

از سوی محمدپور از وجود فشارهای مسئولان ارشد استانی در گذشته و نیز سیاسیون در واگذاری معادن سخن گفته و به نوعی تلاش کرده است این سازمان را از مسئولیت آشفتگی وضعیت معادن استان مبرا کند.

معاون معادن و فرآورده های معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان که به بررسی وضعیت معادن استان اختصاص داشت، با بیان اینکه در مازندران مقدار ساخت و سازها زیاد است، اظهار کرد: 60 معدن کوهی شن و ماسه فعال در مازندران نیاز استان را به شن و ماسه تامین می کنند  .  

برسان با بیان اینکه یک معدن امکان دارد 100 هکتار ذخایر معدنی داشته باشد، تصریح کرد: منابع طبیعی برای صیانت از محیط زیست در ابتدا، اجازه برداشت از یک و نیم هکتار می دهد که در صورت رعایت قوانین و دستوالعمل ها واگذاری عرصه برای برداشت بیشتر افزایش می یابد .

وی از ایجاد 5 مجتمع معدنی شن و ماسه در استان خبر داد و گفت: با ایجاد یک مجتمع 50 هکتاری در غرب استان، 40 هکتاری در آمل و 70 هکتاری در تلمادره ساری موافقت اصولی شده است .

برسان در ادامه افزود: اگر این چند مجتمع معدنی فعال شوند مشکل نیاز استان به شن و ماسه تامین می شود .

معاون معدن و فرآورده های معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطر نشان کرد: دو نقطه دیگر را نیز برای ایجاد مجتمع های معدنی شن و ماسه در شرق استان انتخاب کرده ایم که منتظر جواب نهاده های پاسخگو هستیم .

وی محدودیت های منابع طبیعی در واگذاری عرصه معدنی یکی از مشکلات و مطالبات جدی معدن داران دانست و اظهار کرد: بسته به شرایط آب و هوایی و منطقه ای مازندران حساسیت ها به واگذاری عرصهی معدنی، زیاد است.

 رئیس انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه 60 واحد معدنی فعال کوهی با یک شیفت کاری در مازندران فعالیت می کنند، اظهار کرد: 40 واحد تولیدی نیز آماده نصب ادوات و تجهیزات هستند که اگر این اتفاق رقم بخورد شاهد افزایش تولید بیش از نیاز استان و کمبود بازار برای فعالان معادن شن و ماسه هستیم   .   

سرمستی با بیان اینکه اگر معادن رودخانه ای نیز به سمت برداشت از معادن کوهی بروند دیگر نمی توان جلوی تعطیلی معادن را گرفت، اظهار کرد: ایجاد مجتمع های معدنی، مشکلی را بر مشکلات تولیدکنندگان اضافه می کنند، در منطقه ای از آمل  که 30 معدن شن و ماسه کنار یکدیگر در حال فعالیت هستند ایجاد یک مجتمع شن و ماسه چه معنی دارد؟ در صورت تحقق آن ادامه حیات این معادن با مشکل جدی مواجه می شود .

وی مجتمع های معدنی را موجب بیکاری دیگر معادن در استان دانست و اظهار کرد: ایجاد مجتمع های معدنی در مکانی که احتیاج به آن احساس نمی شود باید منتفی کرد .

وی خواستار ایجاد کمیته ای تخصصی از دستگاه های مختلف برای موافقت اصولی با افزایش عرصه فعالیت معادن شن وماسه شد و اظهار کرد: این کمیته می تواند مشخص کند چه مقدار برای افزایش عرصه فعالیت معدنی نیاز است .

رئیس انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه مازندران با بیان اینکه منابع طبیعی در چند سال گذشته همراهی خوبی در واگذاری عرصه فعالیت معدنی داشته است، اظهار کرد: قبلا عرصه فعالیت ابتدایی معادن دو هزار متر بود که امروز به یک و نیم هکتار رسیده است و با دستور رئیس سازمان منابع طبیعی نیز تا دو هکتار مجوز داده می شود .

سرمستی با انتقاد از عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت در واگذاری مجتمع های معدنی به فعالان سابق معادن رودخانه ای اظهار کرد: اگر تصمیم گرفته شده که مجتمع های معدنی به فعالان سابق معادن شن و ماسه رودخانه ای تعلق بگیرد دیگر چرا آن را به مزایده می گذارند؟ یقینا فردی که پول بیشتری داشته بدون داشتن تخصص و تبحر امتیاز بیشتری در تصاحب مجتمع های معدنی دارد.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران با بیان اینکه فعالان معادن شن و ماسه در صدد برداشت از رودخانه نیستند، اظهار کرد: اگر فضا برای فعالیت معدن کوهی ایجاد شود تولیدکنندگان مشکلی ندارد   .   

عبدالله مهاجر با بیان اینکه می توان با ایجاد زمان بندی درست برداشت از رودخانه ها فعالان سابق را وارد این عرصه کرد، گفت: اگر قبل از فصل کشت؛ برداشت از رودخانه صورت گیرد و در فصل کشاورزی تصحیح و سالم سازی بستر رودخانه ها صورت گیرد می توان تا حدود زیادی مشکلات این حوزه را حل کرد .

وی از انتقال فعالیت معادن سابق شن و ماسه رودخانه ای به معادن کوهی تصریح کرد: مازندران می تواند بخش قابل توجهی از مصالح ساختمانی استان را تامین کند اما عدم واگذاری عرصه مناسب جلوی پیشرفت و توسعه معادن شن وماسه استان را گرفته است .

این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر معادن شن و ماسه معادن ذغال سنگ، فلورین و سنگ های زینتی نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند، باید چاره ای برای آن ها اندیشید .

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران تاکید کرد: یکی از تولیدکنندگان زغال سنگ مازندران بیش از 400 اشتغال ایجاد کرده و توانایی افزایش نیروی کار دارد به گونه ای که تاکنون بدهی به بانک، تامین اجتماعی و مالیات ندارد.

 

* فرصت یک هفته ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران

 

استاندار مازندران اما در پایان این نشست گفت: به سازمان صنعت معدن و تجارت یک هفته فرصت می دهم فهرستی کامل از معادن استان را تهیه و مشکلات را به صورت مصداقی تعیین و تبیین کند تا در جلسات تخصصی با حضور معدن داران پیگیری کنیم./ایسنا



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved