Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > اولتیماتوم دادستانی به عرضه‌کنندگان قلیان!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 814
31-01-1403, 22:21
اولتیماتوم دادستانی به عرضه‌کنندگان قلیان!

از این پس در قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و اماکن عمومی در سطح استان البرز قلیان عرضه نمی‌شود و در صورت مشاهده با متخلفان حسب قانون برخورد خواهد شد. او تاکید کرد: تعداد ۳۰واحد گشت و کنترل در طرح جمع‌آوری قلیان‌ها فعالیت داشتند که فعالیت آنها ادامه خواهد داشت.

حرف شمال: بعد از اینکه دادستان کشور عنوان کرد که طرح جمع‌آوری قلیان‌ها باید در سراسر کشور اجرا شود، روز گذشته دادستان دو شهر اظهاراتی در زمینه جمع‌آوری قلیان‌ها و برخورد با قلیان‌سرا‌ها انجام دادند. از طرفی دادستان تهران عنوان کرد که برای جمع‌آوری قلیان‌ها ابتدا از طریق صنف به مراکز اخطاریه داده می‌شود و پس از مهلت ۱۰ روزه و در صورت عدم توجه به اخطار، پلیس با حمایت قضائی وارد می‌شود و از طرف دیگر، داستان کرج از اجرای طرح ممنوعیت عرضه قلیان در استان البرز خبر داد. جمع‌آوری قلیان‌ها مدت‌هاست که به محل بحث و مناقشه مسئولان، اصناف، نمایندگان مجلس و... تبدیل شده است. از طرفی هشدار‌های زیادی در مورد مضرات قلیان داده می‌شود و از سوی دیگر عنوان می‌شود که برخورد‌های سلبی راهکار مناسبی برای کاهش استعمال قلیان که در سال‌های اخیر بین جوانان و زنان افزایش یافته، نیست.

چندی پیش بود که نمایندگان مجلس و برخی مسئولان به ممنوعیت عرضه قلیان در برخی اماکن اعتراض کردند، در حالی که این ممنوعیت به حکم قانون بود. بر اساس قانون استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است و اکنون اجرای این قانون در برخی استان‌ها صورت گرفته و به شهرهای دیگر نیز تسری می‌یابد. گرچه خطرات مصرف قلیان به مراتب بیشتر از مصرف سیگار است و جوانان زیادی به آن گرایش دارند، اما مساله‌ای که در این میان حائز اهمیت است و جمع آوری قلیان از اماکن عمومی را به چالش کشانده، این است که ممنوعیت قلیان در اماکن عمومی ممکن است موجب استعمال مخفیانه شود و قلیان کشی‌ها در منازل اتفاق بیفتد و این عمق ماجرا را می‌رساند، چرا که معمولا برخوردهای سلبی تبعاتی را با خود به همراه دارد و مسئولان را از اهداف اصلی دور می‌‌کند. از این رو باید چاره اندیشی کرد و با فرهنگسازی میزان گرایش جوانان به مصرف قلیان را کاهش داد وگرنه هیچ‌گاه برخوردهای سلبی پاسخگو نبوده است، چرا که نتایج آن را در مقابله با بسیاری از پدیده‌های اجتماعی نظاره گر بوده‌ایم. روز گذشته دادستان تهران در مورد نحوه اقدام پلیس در مقابله با عرضه قلیان در اماکن عمومی، اظهار کرد: برنامه پیشنهادی مبتنی بر اجرای تهاجمی و دستگیری افراد نیست؛ بلکه لازم است ابتدا از طریق صنف مربوطه اخطاریه‌ای برای واحدهای صنفی ارسال شود و با اعطای مهلت یک هفته تا ۱۰ روزه برای جمع‌آوری قلیان‌ها، اقدام اولیه به واحدهای صنفی واگذار شود و چنانچه اقدامی از سوی متصدی واحد صنفی به عمل نیامد، پلیس با حمایت قضائی اقدام کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در مورد منع عرضه قلیان‌ و استعمال آن در اماکن عمومی با اشاره به اینکه استعمال مواد دخانی و عرضه قلیان در اماکن عمومی، مشکلی است که سال‌هاست در جامعه مطرح است، اظهار کرد: به رغم تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات که چنین اقداماتی را جرم‌انگاری دانسته‌، نقض قانون در اکثر استان‌های کشور از جمله تهران رخ می‌دهد.

ممنوعیت عرضه قلیان در البرز

روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب کرج از ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی استان البرز و جمع‌آوری کامل قلیان‌ها در سطح این استان خبر داد. به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، رضا شاکرمی گفت: از این پس در قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و اماکن عمومی در سطح استان البرز قلیان عرضه نمی‌شود و در صورت مشاهده با متخلفان حسب قانون برخورد خواهد شد. او تاکید کرد: تعداد ۳۰واحد گشت و کنترل در طرح جمع‌آوری قلیان‌ها فعالیت داشتند که فعالیت آنها ادامه خواهد داشت.

عرضه «قلیان» در ۴۰۰۰ واحد صنفی تهران 

همزمان رئیس پلیس اطلاعات و امنیت پایتخت با اشاره به فعال بودن ۴۰۰۰ واحد صنفی عرضه‌کننده قلیان در شهر تهران گفت: سودآوری عرضه قلیان موجب شده تا رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها برخلاف حوزه فعالیتشان مبادرت به عرضه قلیان کنند. به گزارش تسنیم، علیرضا لطفی اظهار کرد: در تهران بزرگ 1683 قهوه‌خانه دارای مجوز و 308 قهوه‌خانه فاقد جواز در حال فعالیت‌ هستند. این در حالی است که 1118 فقره درخواست نیز در دست بررسی است.

تبعات جمع‌آوری قلیان از قهوه‌خانه‌ها 

«ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها، استعمال آن را به خانه‌ها می‌کشاند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام شد. به گزارش خانه ملت، بنا به گفته احمد حمزه اگر در تفسیر قانون اختلاف وجود دارد باید آن را به مراجع رسیدگی ارجاع داد تا آنها قانون را تفسیر کنند تا مشخص شود که مکانی همچون قهوه‌خانه مکان عمومی محسوب می‌شود یا نمی‌شود، چراکه برخوردهای سلبی در مواجه‌ با پدیده‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مفید و موثر واقع نمی‌شود.

برخوردهای سلبی به تنهایی کفایت نمی‌کند 

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره برخوردهای سلبی با عرضه قلیان می‌گوید: برخوردهای سلبی به تنهایی کفایت نمی‌کند. اگر به تنهایی مانع عرضه قلیان در اماکن عمومی شویم از آنجا که اجازه ورود به منازل را نداریم، نتیجه بخش نخواهد بود، چرا که قلیان کشی به منازل کشیده می‌شود. محمدنعیم امینی فرد می‌افزاید: در عین حال آزادسازی مصرف قلیان در مجامع عمومی هم مطلوب نیست، بلکه برعکس باعث افزایش مصرف نیز می‌شود. او ادامه می‌دهد: در مورد مضرات قلیان هم تمام منابع، مستندات علمی و مشاهدات بالینی نشان می‌دهند که قلیان سیستم تنفسی را مختل کرده و موجب ایجاد بیماری قلبی، عروقی و... می‌شود. این عضو کمیسیون بهداشت مجلس اضافه می‌کند: از سوی دیگر، مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که مصرف قلیان در جوانان به ویژه بانوان افزایش پیدا کرده و سن مصرف قلیان نیز کاهش یافته است. امینی فرد اظهار می‌‌کند: عملا با افزایش مصرف قلیان و رواج آن در جامعه رو‌به‌رو هستیم. این در حالی است که ارائه انواع و اقسام تنباکوها با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف نقش مهمی در سرطان زایی دارند. این عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان می‌کند: آموزش مردم بسیار مهم است و مهم‌ترین نقش را وزارت بهداشت و درمان به عنوان خدمتگزار اصلی سلامت و وزارت آموزش و پرورش دارند. او می‌گوید: اگر بتوانیم آگاهی بخشی را به جامعه از طریق بسته‌های آموزشی، رسانه‌های جمعی مثل رادیو و تلویزیون و بحث‌های اقناعی در جامعه تزریق کنیم در این راستا موفق خواهیم بود. امینی فرد خاطرنشان می‌کند: نهادینه کردن آگاهی‌بخشی در ارتباط با مواد دخانی از سطح آموزش‌های دبستانی و دوره دبیرستان تبعا موفقیت بیشتری خواهد داشت تا اینکه فقط با برخورد سلبی به این مساله دامن بزنیم. او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، گفته شده که با برخوردهای سلبی اشتغال در واحدهای قهوه‌خانه با مشکل مواجه می‌شود. این عضو کمیسیون بهداشت می‌گوید: وقتی مساله مضر بودن قلیان ثابت شده است و هزینه سنگینی را بر اقتصاد سلامت در طول نسل‌ها وارد می‌کند، نباید جمع آوری قلیان در اماکن عمومی به بهانه اینکه تعدادی در این ارتباط صدمه می بینند و شغل خود را از دست می‌دهند، مانع ایجاد کند. او می‌افزاید: باید راهکارهایی اندیشیده شود که افراد منتفع به شغل‌هایی که ضرر ندارد هدایت شوند یا در همان قالب امکاناتی فراهم شود که منبع درآمدشان قطع نشود. این مساله نباید مقابله با قلیان را به حاشیه بکشاند./آرمان



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved