Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > نوشهر نیازمند شهردار دانش محور است

harfeshomal News Agency
حرف شمال

نظرگاه / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 791
1-02-1403, 17:43
در باب انتخاب شهردار؛
نوشهر نیازمند شهردار دانش محور است

فردی را باید به عنوان شهردار انتخاب شود که دارای بینشی کلان و استراتژیک بوده و اندیشه او بر درک درست از مدیریت دانش، استوار باشد. شهردار مورد نظر باید توانایی درک و تحلیل درست از مسایل چند بعدی و فراگیر نوشهر را داشته باشد.

  حرف شمال: در ایام انتهایی دوره فعالیت شورای چهارم و آغاز شورای پنجم هستیم و حرف و حدیث های فراوانی اندر باب انتخاب شهردار در شهرهای مختلف زده و شنیده می شود؛ در یادداست پیش رو به قلم حسین کیاکجوری، فعال اجتماعی به موضوع انتخاب شهردار شهر بندری و گردشگری نوشهر پرداخته است که با هم می خوانیم:
همانگونه که استحضار دارید، مدیریت شهری در کشور ما بر دو رکن شورا و شهردار استوار است.
انتخاب رکن اول یعنی شورا، طبق اصل هفتم قانون اساسی، از طریق انتخابات به عهده همه شهروندان و انتصاب شهردار نیز بر اساس بند اول ماده ۷۶ قانون تشکیلات و وظایف شوراها، به اعضای شورا واگذار شده است. فرایند انتخاب شورا در انتخابات اردیبهشت امسال توسط شهروندان انجام شد و نتیجه آن، راهیابی پنج شهروند به عرصه مدیریت شهری بود. فرایند گزینش شهردار نیز هم اکنون توسط منتخبین، در حال انجام است.

به همین منظور در هفته هاي گذشته نزدیک به حدود چهل نفر از اقصی نقاط استان و کشور، برای تصدی کرسی شهرداري نوشهر، به مصاحبه دعوت شدند. گذشته ازاینکه چه کسی بعنوان شهردار نوشهر انتخاب شود، کاملا مبرهن است که برخي منتخبین، از جانب افراد و نهادهای گوناگونی تحت فشار هستند و شاید بتوان رگه های بسیاری از این اعمال فشارها را در ایام انتخابات و بیانیه های حمایت از کاندیداها ریشه یابی کرد، فشارهايي كه با توجه به برخي رفتارها و تصميمات شورا، غیرقابل انکار است.

به اعتقاد اينجانب اگر شهروندان به منتخبین خود اعتماد کردند، لازم است برخی از ارگانها، تشکلات، افراد سیاسی و گزینه های کرسی شهرداری نیز به منتخبین اعتماد کنند و شرایطی را فراهم کنند تا آنان در فضایی آرام و به دور از التهابات سیاسی و هیجانات عاطفی، شهردار مناسب را انتخاب کنند که در غیر اینصورت، همگان آسیب خواهیم دید.
به همین خاطر، ضمن توصیه به همه گزینه های سمت شهردار به صبر و شکیبایی و اعتماد به تدبیر منتخبین و پرهیز از هرگونه رایزنی و لابیگری، به منتخبین مردم در شورای پنجم نیز پيشنهادي دارم که اميد است در انتخاب شهردار، آن را لحاظ نمايند.
پيشنهاد اينجانب اين است كه فردی را به عنوان شهردار انتخاب نمایند که دارای بینشی کلان و استراتژیک بوده و اندیشه او بر درک درست از مدیریت دانش، استوار باشد. شهردار مورد نظر باید توانایی درک و تحلیل درست از مسایل چند بعدی و فراگیر نوشهر را داشته باشد. اگر او توان بهره مندی از ظرفیتهای مدیریت استراتژیک و راهبردی را نداشته باشد، لاجرم توان اتخاذ تدابیر و تصمیمات راهبردی را نیز نخواهد داشت و نتیجه این ناتوانیها، هدر رفتن و بدون استفاده ماندن سلامت، خرد، حکمت و دانش شما اعضای شوراست که دلیل اصلی انتخابتان از ناحیه شهروندان بود.
شهردار آینده نه تنها نباید نقش مدیریت دانش را در اداره امور شهری نادیده بگیرد، بلکه باید به نهادینه شدن مدیریت دانش در همه لایه های سازمان شهرداری اهتمام ورزد. تنها در اینصورت است که میتوان از توسعه طلبی به توسعه محوری حرکت کرد.
یکی از نتایج عینی اعتقاد به مدیریت دانش در عرصه مدیریت شهری، اتکا و استناد روندها، فرایندها و عملکردها به سیاستگذاری عمومی است که مدیریت شهری را از بخشی نگری به کلی نگری سوق میدهد. بنابراین، مدیر شهری که درک درستی از مدیریت دانش و نقش برجسته آن در توسعه نداشته باشد، نه تنها نمیتواند شهر را به سمت و سوی توسعه هدایت کند بلکه موجبات آسیب به شرایط فعلی شهر را نیز فراهم می آورد.

یکی از نمونه های بارز و برجسته ای که در این خصوص میتوان ذکر کرد، احداث کارخانه زباله سوز در نوشهر است. این کارخانه برای مدیریت پسماندهای تولید شده در نوشهر بدون لحاظ کردن ملاحظات بهداشتی و زیست محیطی به اجرا درآمد. طرحی که اجرایش شاید در کوتاه مدت بتواند مسایل پسماند را مدیریت نماید اما طبق ملاحظات بهداشتی، یقینا درمیان مدت سلامت شهروندان را به مخاطره خواهد انداخت و آنان را به انواع سرطانها و دیگر بیماریها مبتلا خواهد ساخت. با توجه به اینکه تقریبا در همه کشورهای توسعه یافته بیش از يك دهه سال است که مجوز کارخانه زباله سوزی از اين نوع صادر نمیشود و در حال تعطیل کردن همه کارخانه های زباله سوز با تکنولوژی منحصر بفرد آلمان و ژاپن هستند، چرا ما با عجله و شتابان و با تبلیغات فراوان، کارخانه زباله سوز آنهم با تکنولوژی چین را در منطقه شکننده زیست محیطی مانند نوشهر نصب میکنیم؟
کدام نمونه از محصولات و تکنولوژی با کیفیت چینی وارد کشور شد که کارخانه زباله سوز چینی، نمونه دوم آن باشد؟ آیا شایسته بود که تا اين لحظه هفتاد میلیارد تومان صرف مدیریت زباله در این شهر کوچک کنیم و چشم به راه بمانيم كه شصت ميليارد تومان ديگر برسد تا تكميل شود؟ آیا بهتر نبود زباله را از مبادی تولید مدیریت مي كرديم و نه محل انباشت؟
بروشور کارخانه سازنده تصریح دارد که از نصب این کارخانه در شهرهایی که در مسیر وزش باد قرار دارند، اکیدا خودداری گردد. حال ما با توجه به این حقیقت که نوشهر در مسیر بادهای با جهت جنوبی شمالی قرار دارد، این کارخانه را احداث کردیم! انواع سرطانها، بیماریهای عفونی، تنفسی، پوستی و ... ارمغان این

بخشی
نگری یک مدیر شهری و عدم توانایی او در سیاستگذاری عمومی و درک درست او از  مدیریت دانش است که سلامت شهروندانمان را به مخاطره خواهد انداخت.
نمونه دیگر نتیجه عدم توجه به مدیریت دانش در عرصه مدیریت شهری، احداث مجتمع ها و واحدهای مسکونی بدون هویت است. واحدهای تجاری و مسکونی که ساخت آن نه تنها هیچ مشکلی از شهر را حل نکرد، بلکه سطح و کیفیت شهر نوشهر را تنزل داده است. شهری که به عدم وجود ترافیک در ایام شلوغ سال شهره بود، اکنون در مبادی ورودی خود همانند چالوس، به شدت از ترافیک رنج میبرد.
عدم وجود نگاه کلان و استراتژیک باعث شد تا بر خلاف الزامات طرح تفصیلی نوشهر، گاهی شاهد آن باشیم که این مجتمع ها و واحد های مسکونی ، بدون پارکینگ احداث گردند در صورتیکه طرح تفصیلی صراحت دارد هر واحد تجاری و مسکونی باید دارای یک واحد پارکینگ باشد.
این بدان معناست که همه کوچه ها و خیابانهای اطراف این مجتمع ها، به محل پارک خودروها تبدیل خواهند شد. همه برنامه های یک مدیر، باید مبتنی بر حل مساله باشد. مجتمع های تجاری مختلف ناظر به حل کدام مساله شهری بود که ساخت آن زدیم؟

نمونه دیگر عدم وجود نگاه استراتژیک و دانش محور، تلاش مدیریت شهری در هزينه كرد بودجه جاري بود و تعريف پروژه هاي جديد.
درست است که کلیه فعالیتهای عمرانی شهرداری براساس بودجه مصوب انجام شده است، اما استحضار دارید که بین بودجه مصوب و بودجه محقق، تفاوت فراوانی وجود دارد. اين اختلاف بودجه كه سال به سال هم بيشتر شد، به نظام مالی شهرداری آسيب زده و ميتواند باعث ورشكستگي آن گردد. بويژه كه ركود بر صنعت ساختمان سايه افكنده است. شوراي چهارم براي حل اين مشكل اقدام به پرداخت بیشتر این عملیات عمرانی، در قالب تهاتر گرفت كه طرحي پرابهام بود و نتيجه اش به قول برخي كارشناسان، حراج اموال شهرداري بود.

منتخبین گرامي؛
شهردار معتقد به مدیریت دانش، شهر را بصورت موجودی زنده میبیند که هم دارای جسم است و هم روح.
مدیریت شهری مبتنی بر مدیریت دانش، جسم را فدای روح و روح ‌را فدای جسم نخواهد کرد که اگر اینگونه مدیریت کند، شهر ما خواهد مرد و شهر ما با تمام زیباییها و دلفریبی هایش، درحال احتضاراست.
منتخبین محترم؛
اگر قرار است فردي که قبل از این مدير شهري مان بوده مجددا شهردار شهرمان شود، باید در قبال عملکردش پاسخگو باشند. لذا حمايت از فردي كه علیرغم صراحت بند ۱۰ و ۳۱ و ماده ۷۹ قانون شوراها و ماده ۷۱ قانون شهرداری در زمان مدیریت خود، اعتقادی به پاسخگویی به شهروندان نداشته و دلیل عمده احتضار شهرمان، همین نگرشها بوده، چه مبنايي دارد؟
اگر قرار است افرادی جدید را به عنوان شهردار برگزینید، به دنبال کسی باشید که دارای نگاه و نگرشی کلان به مقوله شهر وتوسعه شهری باشد. کسی که در قبال برنامه اش نتواند به شما پاسخگو باشد، یقینا در قبال عملکردش هم به شما پاسخگو نخواهد بود.
اميد كه شهردار منتخب، توانایی تحلیل و پاسخگویی را داشته و برنامه ای مدون، هدفمند و دیدی تحلیلی به شهر و مسائلش داشته باشد. فردي که بتواند ظرفیتهای بالقوه شما را به بالفعل تبدیل نماید. فردي که در سطح نوشهر و نام و تاريخش باشد.
حسین کیاکجوری فعال اجتماعی



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved