Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > مرگ سالانه دهها ورزشکار معروف بر اثر مکمل های غیر مجاز

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / نظرگاه / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 79
10-01-1403, 16:27
مرگ سالانه دهها ورزشکار معروف بر اثر مکمل های غیر مجاز

دکتر یدالله سهرابی عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، از مرگ سالانه دهها ورزشکار معروف بر اثر مکمل های ورزشی غیر مجاز خبر داد.

به گزارش حرف شمال، شاید باور کردنش سخت باشد اما فقط 50 درصد مکمل های موجود در بازار کشور مجوز عرضه دارند و بقیه به صورت قاچاق و غیرمجاز به دست مردم می رسد.

گردش مالی بازار مکمل ها در جهان یکصد میلیارد دلار و معادل 10 درصد بازار کل دارویی جهان است و در ایران نیز فقط 400 میلیون دلار از بازار 10 میلیارد دلاری کالاهای سلامت مربوط به مکمل ها است بنابراین جای تعجب ندارد که سهم قاچاق مکمل ها نیز با توجه به سود هنگفت آن ، بالا باشد.از سوی دیگر هر چند اسم مکمل ها همواره کنار دارو به کار می رود اما مکمل ها را می توان بدون نسخه خرید و این مساله نیز موجب شده تا سوءاستفاده کنندگان از این فرصت استفاده کرده و مکمل ها را حتی بیرون از محیط داروخانه به مردم عرضه کنند.مرگ سالانه دهها ورزشکار معروف بر اثر مکمل های غیر مجاز

شاید تا چندی پیش فقط برخی عطاری های غیرمجاز اقدام به فروش مکمل ها می کردند اما اکنون کم نیستند مغازه هایی که با دکورهای فریبنده تمام محل فروش خود را به مکمل ها اختصاص داده اند.

هرچند به گفته مسوولان سازمان غذا و دارو مصرف مکمل ها در کشور نسبت به سال های گذشته ، منطقی تر شده اما هنوز بسیاری از جوانان و به ویژه ورزشکاران به علت تبلیغات دروغین چه از سوی همسالان و مربیان نماها و چه از سوی شبکه های ماهواره ای برای بهبود عملکرد جسمی و فیزیکی خود به مصرف افراطی مکمل ها به ویژه مکمل های قاچاق رو می آورند.

این درحالیست که بسیاری از مکمل های غیرمجاز به هورمون ها و تقویت کننده های غیرمجاز آلوده هستند و موجب بروز خطرات زیادی برای سلامت از ناباروری مردان و آسیب به کبد و کلیه ها تا حتی مرگ و میر می شوند؛ بطورمثال متاسفانه سالانه ده ها ورزشکار معروف و گمنام به علت مصرف مکمل های ورزشی غیرمجاز دچار آسیب های جدی به سلامت و حتی مرگ و میر می شوند.

مصرف خودسرانه و افراطی مکمل های شکل پودرهای پروتئینی نیز موجب دردهای شکمی، گرفتگی های عضلانی، مشکلات روده ای و معده ای، حالت تهوع و اسهال شده و می تواند خطرات بسیاری را برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر تجویز مکمل ها باید از سوی پزشک یا متخصص تغذیه با توجه انجام آزمایش های مختلف و بررسی اختلالات کبدی و کلیوی فرد و نیاز او تجویز شود.

**راه مقابله با مکمل های قاچاق

معمولا ترکیبات درج شده روی مکمل های غذایی قاچاق با ترکیبات داخلی آن مطابقت نمی کند و حاوی مواد شیمیایی یا هورمون هایی است که درصورت مصرف، عوارض جانبی شدیدی به دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه استفاده از داروهای قاچاق و غیرمجاز، تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است باید با آن مبارزه کرد.

دکتر یدالله سهرابی عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به  اینکه یکی از راه های مقابله با مکمل های قاچاق را مشارکت مردم و خرید آنان از داروخانه ها می داند و می گوید: هر مکملی که خارج از محیط داروخانه به فروش برسد به معنای غیرمجاز است و بسیاری از این مکمل های غیرمجاز آلوده به هورمون و مواد خطرناک برای سلامت هستند.

وی یادآور می شود: سهم مکمل های غذایی، پنج درصد بازار سلامت هم نیست اما رشد آن ها زیاد است و مطمئنا در سال های آینده سهم بیشتری دارند.مرگ سالانه دهها ورزشکار معروف بر اثر مکمل های غیر مجاز

رییس نظام پزشکی شهرستان نوشهر افزود: متاسفانه سالانه ده ها ورزشکار معروف و گمنام به علت مصرف مکمل های ورزشی غیرمجاز دچار آسیب های جدی به سلامت و حتی مرگ و میر می شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مکمل های غیرمجاز به هورمون ها و تقویت کننده های غیرمجاز آلوده هستند.

دکتر سهرابی عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: گردش مالی بازار مکمل ها در جهان یکصد میلیارد دلار و معادل 10 درصد بازار کل دارویی جهان است که 20 درصد آن مربوط به مکمل های ورزشی می باشد و فقط 400 میلیون دلار از بازار 10 میلیارد دلاری کالاهای سلامت در کشور مربوط به مکمل ها است که سهم قاچاق در آن بسیار بالا است.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved