Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > سرگردانی ادارات در ساحل سیترا/ بی برنامگی در کنار خزر موج می زند!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها / اجتماعی / گفتگو
نسخه چاپی
کد خبر : 778
31-01-1403, 10:07
موتورکراس ها در ساحل ویراژ می دهند؛
سرگردانی ادارات در ساحل سیترا/ بی برنامگی در کنار خزر موج می زند!

تابستان به نیمه رسید و هنوز دستگاه‌های مختلف در طرح‌های سالم‌سازی دریا سرگردان هستند، سفره خانه ها در کنار ساحل قلیان عرضه می کنند و ویراژ موتورکراس امان مردم را بریده است!!

حرف شمال/ حسن قمی نجارده*: عصر یک روز داغ تابستان، ساحل سیترای نوشهر؛ می‌گویند طرح نمونه سالم‌سازی دریا است اما قدم زدن روی ماسه‌های این ساحل، بی‌برنامه و سرگردانی دستگاه‌های مختلف را در آن هویدا می‌سازد.

ساحل دریای سیترای نوشهر حدود سه کیلومتر طول دارد و در قسمت شرقی آن، برای انجام ورزش‌های مختلف فنس کشی شده است و ورزش‌های مختلفی نظیر والیبال، هندبال ساحلی، کشتی، فوتبال و رشته‌های مختلف در آن برگزار می‌شود.

در مسیرهای منتهی به این ساحل، نیروهای مختلف انتظام و امربه‌معروف حضور دارند که اولین کار این گروه‌ها، تذکر لسانی به افراد بدحجاب است که با پوشش‌های نامناسب، سگ گردانی و غیره وارد ساحل می‌شوند. با ورود به ساحل، آنچه بیش از همه هویدا است، بی‌برنامگی و سرگردانی بخش‌های مختلف است، به‌گونه‌ای که خودشان هم مانده‌اند چه کنند!!

ساحل ماسه‌ای سیترای نوشهر، به پاتوق سفره‌خانه‌ها، چادرهای مسافرتی نابسامان، پیست موتورسواری تبدیل‌شده و اسب‌هایی نیز برای سوارشدن مسافران ساحل در گوشه و کنار ساحل به چشم می‌خورند.

ویراژ موتورکراس ها در ساحل سیترا امان مسافران را هم بریده است و  نوجوانان از قسمت ساحل برای کورس بهره می‌برند و کسی هم نیست جلوی آن‌ها را بگیرد.

در وسط ساحل، ساختمان فرسوده‌ای وجود دارد که قدمت ساخت آن کمتر از ۱۵ سال است و این ساختمان لحظه‌به‌لحظه در حال ویرانه شدن و سقوط است و میله‌گردهای ستون آن را به‌راحتی می‌توان شمارش کرد.

در دو طرف ساحل دو طرح سالم‌سازی دریا در مرکز و قسمت غربی به چشم می‌خورد که روی آن شناگاه مردان و زنان نوشته‌ شده است، و با دیواره‌های حلبی و کیسه‌های آبی‌رنگ جداسازی شده است.

واقعاً نمی‌دانیم متولی ساماندهی و جلوگیری از ورود بانوان به این محیط کدام ارگان و نهاد است؟!

یک عضو در ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر که چند لحظه‌ای با ما همقدم می‌شود، از حضور بانوان در شناگاه مردان اظهار نگرانی می‌کند و می‌گوید: واقعاً نمی‌دانیم متولی ساماندهی و جلوگیری از ورود بانوان به این محیط کدام ارگان و نهاد است.

بساط قلیان در ساحل سیترا برپا شد و نفس دریا و ساحل نیز از این‌ همه دود و دم تنگ‌شده است و صدای امواج دریا در لابه‌لای موسیقی ها گم می‌شود.
در ورودی ساحل سیترا، ایستگاه انتظامی برپاشده و ماموران انتظام مشغول راهنمایی و پایش ورود افراد و مسافرانی هستند که به ساحل پا می‌گذارند و هرازگاهی شاهد تذکر از سوی آنان به افراد بدحجاب  هستیم.

۹۵ طرح سالم‌سازی دریا در مازندران برپاشده است و وضعیت دیگر طرح‌ها ازجمله ساحل فرح‌آباد نیز فرق چندانی با ساحل سیترای نوشهر ندارد و مشکلات هر دو طرح مشابه است.

برای پیگیری مشکلات مربوط به طرح‌های سالم‌سازی دریا با عیسی قاسمی طوسی مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران هم‌صحبت شدیم و وی می‌گوید: بیش از ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم اما هیچ منابعی هم در ساحل نداریم و حتی دو ماهی است که پرداخت حقوق ناجیان با تأخیر مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه در محدوده طرح‌های سالم‌سازی دریا مردم مجاز به شنا هستند و شناگاهایی پیش‌بینی‌شده است درعین‌حال یادآور شد: همچنین ۳۷۱ نقطه ممنوعه در سواحل استان شناسایی‌شده است اما در این مناطق نیز شاهد حضور ناجیان غریق هستیم.

وی درباره حضور بانوان در شناگاه های مردانه در طرح‌های سالم‌سازی دریا با انتقاد از این مسئله گفت: در محدوده طرح‌های سالم‌سازی دریا، مدیران طرح‌ها موظف هستند تا نظارت و پیگیری لازم داشته باشند و هرچند کنترل در این طرح‌ها سخت است و نیاز به نیروهای زیادی داریم.

قاسمی طوسی وعده داد تا برای رفع مشکلات در طرح‌های سالم‌سازی دریا نظارت و پیگیری لازم صورت گیرد.

وضعیت نابسامان حجاب و عفاف در سواحل مازندران و آسیب‌های ناشی از آن مایه انتقاد مسئولان استان هم شده و بارها و بارها در محافل مختلف نسبت به آن تذکر داده‌شده است.

حجت‌الاسلام ناصر شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران گفت: مازندران قطب گردشگری ایران اسلامی است و باید نهادهای فرهنگی به وضعیت سواحل استان اهتمام جدی داشته باشند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان ضمن اشاره به توریست بودن این استان و وضعیت ناهنجار سواحل تصریح کرد: باید از همه ظرفیت‌های موجود در کشور به‌منظور گسترش عفاف و حجاب در جامعه اسلامی استفاده کرد و برای سواحل نگران‌کننده مازندران هم باید همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی ورود جدی داشته باشند.

آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران از وضعیت نابهنجار و آسیب‌های اجتماعی در سواحل مازندران انتقاد کرد و با عنوان اینکه ساماندهی نشدن مسئله دریا برای فرهنگ مازندران مضر است گفت: این در حالی است که مردم استان از فرهنگ غنی و بالایی برخوردار است.

وی بابیان اینکه وضعیت فرهنگی، امنیتی و نظارتی ساحل با توجه ملی رفع می‌شود، گفت: یکی از دغدغه‌های اساسی مازندران که منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود، حوزه ساحل است.

آیت‌الله طبرسی با عنوان اینکه مسافران و گردشگران خارجی به ساحل استان سفر می‌کنند یادآور شد: شاهد حضور گردشگرانی از استرالیا نیز در سواحل استان بوده‌ایم.

امام‌جمعه ساری، از اعتیاد به‌عنوان یک بلای اجتماعی عام یادکرد و گفت: در مازندران سالانه بیش از ۱۲ میلیون مسافر به استان مازندران سفر می‌کنند و لازم است به حوزه اجتماعی و ساحل دریا توجه شود.

مازندران بیش از ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد و طبق آمار سالانه ۹۰ درصد گردشگران استان برای دیدن دریا به استان سفر می کنند، از این رو تامین زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز در سواحل و توجه ملی به آن از ضرورت ها به شمار می رود./*صاحب امتیاز و مدیرمسوول



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved