Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > تاثیر ۶۳ درصدی بندر بر اقتصاد نوشهر/رونق گردشگری دریایی بین شهری

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها / گفتگو
نسخه چاپی
کد خبر : 774
7-02-1403, 02:04
تاثیر ۶۳ درصدی بندر بر اقتصاد نوشهر/رونق گردشگری دریایی بین شهری

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به تاثیر ۶۳ درصدی بندر در اقتصاد شهرستان نوشهر از مسئولان شهرستان پرسید که برای رفع مشکلات چه کرده اند.

حرف شمال: سیاوش رضوانی در گفتگوی اختصاصی به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در بندر نوشهر پرداخت و از برخی کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها فراروی توسعه بندر گلایه کرد و ادامه داد: به‌رغم همه بی‌مهری‌ها، سه پست اسکله بندر نوشهر به ۱۱ پست، ۱۰ هکتار زمین به ۵۰ هکتار و شمار نیروها به ۴۰۰ نفر افزایش یافت و بهترین کرین های جرثقیل برای این بندر تهیه‌شده است.
رضوانی با عنوان اینکه درمجموع هزار نفر در قالب بخش خصوصی و دولتی در بندر نوشهر فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: تفاوت بندر نوشهر با دیگر بنادر در این است که ابتدا بندر و اسکله وجود داشت و بعد شهر ایجادشده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران و منطقه ویژه اقتصادی نوشهر با اظهار اینکه مسئولان شهرستان نوشهر برای بندر و توسعه آن تاکنون چه اقدامی انجام داده‌اند افزود: قرار نیست سازمان بنادر و دریانوردی به هر درودیواری بزند و باید مسئولان شهرستان نیز همکاری و هماهنگی داشته باشند.
وی درعین‌حال بااینکه ما باید در داخل بندر به صاحب کالا خدمات‌دهی کنیم تصریح کرد: فعالیت بندری مستلزم یک مجموعه و لجستیک چندمنظوره است و عوامل مختلفی در آن نقش دارد.
سیاوش رضوانی با اشاره به قدمت بندر نوشهر و اینکه مسئولان نوشهر تاکنون چه اقدامی انجام داده‌اند گفت: زمانی اعتبار برای تهیه زمین و راه بندر نوشهر در نظر گرفته شد و متأسفانه اقدامی در این بخش صورت نگرفت.
وی که هفت سال به‌عنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی چابهار فعالت می‌کرد ادامه داد: در چابهار نیز مشکل اراضی پشتیبانی را داشتیم که با همکاری محیط‌زیست و مسئولان اقدام به جابجایی مرجان‌ها کرده‌ایم درحالی‌که در نوشهر همکاری لازم صورت نمی‌گیرد.
با مشکل اراضی پشتیبانی مواجه ایم

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با عنوان اینکه با مشکل اراضی پشتیبانی مواجه هستیم گفت: به‌عنوان نمونه اگر بخواهیم کارخانه در بندر احداث کنیم هم زمین مشکل‌داریم و هم دستگاه‌های دیگر مانع خواهند شد.
سیاوش رضوانی با اظهار اینکه رکود بندر را قبول نداریم افزود: به‌رغم همه بی‌مهری‌ها دو پروژه مهم شامل تصویب ۳۰ میلیارد تومان برای راه دسترسی بندر نوشهر تهیه‌شده است و امیدواریم به سرانجام برسد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، هزینه بالای حمل‌ونقل را از دیگر مشکلات فراروی بندر نوشهر اعلام کرد و به مشکل نبود پایانه حمل‌ونقل در منطقه اشاره کرد.
وی به تأثیر بندر در اقتصاد شهرستان نوشهر و استان اشاره و اضافه کرد: شش درصد اقتصاد مازندران و ۶۳ درصد اقتصاد نوشهر از بندر نوشهر متأثر است و در چنین وضعیتی باید مسئولان بیشتر همکاری داشته باشند.

لایروبی هزار مترمکعبی اسکله نوشهر

رضوانی بابیان اینکه تنوع کالا در بندر نوشهر داریم، غلات، کنسانتره سیب، انگور، چوب و... ازجمله کالاهای وارده به بندر اعلام و لایروبی اسکله را ازجمله برنامه‌ها بیان کرد و گفت: لایروبی هزار مترمکعبی برای اسکله نوشهر در نظر گرفته‌شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به تهیه طرح ترافیک بندر نوشهر، ظرفیت اسمی بنادر شمالی را ۲۲ میلیون تن بیان کرد و گفت: ظرفیت اسمی بندر نوشهر چهار میلیون تن است اما در سه ماه گذشته حجم تخلیه و بارگیری بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی در شمال حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است.
وی با عنوان اینکه تخفیف ویژه‌ای برای ورود کالا و استفاده صاحبان کالا از بندر نوشهر در نظر گرفته‌شده است گفت: این امر سبب شده تا امسال ورودی کالا ازجمله چوب در بندر نوشهر نسبت به گذشته رشد داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در بخشی از این گفتگو با تأکید بر لزوم توسعه گردشگری دریایی در مازندران و بین بنادر شمالی گفت: توسعه گردشگری نیازمند فونداسیون و تهیه ملزوماتی است و برای این کار نسبت به تهیه سند بالادستی گردشگری اقدام شده است.

تهیه سند گردشگری دریای بین شهری

سیاوش رضوانی گفت: در این سند بالادستی از رامسر تا لیوان شرقی گردشگری بین‌شهری در نظر گرفته، مجوز لازم اخذ و شرح خدمات تهیه‌شده است.
وی ادامه داد: در این سند گردشگری بین‌شهری با عنوان مطالعه گردشگری دریایی و مکان‌یابی‌ها، بانک زمین برای سرمایه‌گذاری تهیه‌شده است و پکیج آن در اختیار فرمانداران ساحلی قرار می‌گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران درباره توسعه گردشگری دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر نیز گفت: بنا داریم با همکاری کشورهای حاشیه، کشتی‌های مسافرتی وارد دریای خزر شود و ما نیز قابلیت‌ها را اعلام کردیم زیرا هم اسکله و هم سالن موردنیاز را در اختیارداریم، علاوه بر این سرمایه‌گذاران بجای خرید می‌توانند نسبت به اجاره کشتی اقدام کنند و این امر سبب رونق گردشگری دریایی بین کشورهای حاشیه می‌شود./مهر



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved