Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > تیم فوتبال نوشهر، بومی یا غیر بومی؟!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / نظرگاه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها / اجتماعی / سیاسی / ورزش
نسخه چاپی
کد خبر : 766
30-01-1403, 10:58
تیم فوتبال نوشهر، بومی یا غیر بومی؟!

عدم بومی گرایی در تیم فوتبال نوشهر را حتی اگر نخواهیم با لفظ خیانت مورد خطاب قرار دهیم، قطعا چیزی جز کم مهری و کم توجهی به آینده تمامی جوانان نوشهری نخواهد بود!

حرف شمال: چندی است راه اندازی تیم شموشک نوشهر بر سر زبانهاست و خبرها از تشکیل مجدد آن توسط تیمی جدید حکایت میکند؛ ولی سرمربی سابق و نماینده تام الاختیار این تیم در یک گفتگوی رسانه ای اعلام کرد برند شموشک به صورت رسمی ثبت شده است و اگر هم قرار است تیمی در نوشهر راه بیافتد، ماهم از آن استقبال و حمایت می کنیم، ولی اجازه نمی دهیم از این نام استفاده شود! در همین راستا "مانی محرابی" ؛ تحلیلگر ارشد خبرگزاری ملی روسیه، طی یادداشتی به موضوع تشکیل و اهمیت بهره مندی از جوانان با استعداد بومی پرداخته است:
یکی از مهمترین ابزارها در جهت ایجاد امید و نشاط اجتماعی خصوصا در نسل جوان، ورزش و بهره گیری از موثرترین ابزار ورزشی یعنی فوتبال می‌باشد که امروزه در تمام جهان در کنار ابعاد اقتصادی و حتی سیاسی، ابعاد اجتماعی آن مورد توجه جامعه شناسان قرار گرفته است.
در شرایطی که شهرستان نوشهر از پتانسیل بالایی در این زمینه برخوردار بوده اما بنا به دلایلی در سال‌های اخیر، این پارامتر مهم اجتماعی از دایره گزینه‌های مورد بهره از سوی جوانان خارج شده و این در شرایطی ست که سایر رشته‌های ورزشی شهرستان در سطح استان و کشور به موفقیت‌های روزافزونی نایل می‌شوند. حقیقت کنونی ورزش فوتبال در شهرستان نوشهر، کوچ استعدادهای شهرستان به تیم‌های استان‌های دیگر و فقدان باشگاه در سطح ملی جهت بهره مندی صحیح از این پتانسیل است.
جهت آگاهی صحیح از پتانسیل فوق، نگاهی بیاندازیم به دوره پانزدهم لیگ برتر فوتبال کشور :
در دوره پانزدهم لیگ برتر، 8 بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس و 7 بازیکن تیم فوتبال راه آهن تهران از مازنی‌های لیگ برتر بودند. ضمن آنکه تیم‌های ذوب آهن اصفهان، تراکتورسازی تبریز، سایپا تهران هر کدام با 4 بازیکن مازنی و تیم‌های استقلال تهران و سپاهان اصفهان هرکدام با 3 بازیکن مازنی در لیگ برتر شرکت کرده بودند. از این تعداد محسن بنگر، رحمان احمدی، حامد شیری، میثم حسینی، محسن یوسفی، حمیدرضا دیوسالار و عبدالکریم اسلامی از شهروندان نوشهری محسوب می‌شوند که تماما سابقه حضور در تیم فوتبال شموشک نوشهر را در کارنامه ورزشی خود دارند. البته پنج بازیکن دیگر هم از تیم شموشک به لیگ برتر ایران معرفی شدند که از اهالی شهرستان نوشهر محسوب نمی‌شدند : محمدرضا خلعتبری اهل رامسر، مجید ایوبی اهل چالوس، مسعود حق جو اهل نور، مهدی خیری میر و محمد رضی پور اهالی بابل. توجه داشته باشید که این آمار فوق العاده و درخشان از فوتبال شهرستان نوشهر و تیم فوتبال شموشک تنها معطوف به دوره پانزدهم لیگ برتر فوتبال ایران بوده!
هم اکنون که زمزمه‌های خوش تولد دوباره تیم فوتبال نوشهر با نامی بر اساس شموشک البته با پسوندی در جهت رفع مشکلات حقوقی استفاده از نام شموشک نوشهر به گوش می‌رسد تنها انتظاری که جوانان و ورزشکاران شهرستان از مسئولین شهری دارند، اصل قرار دادن بومی گرایی در این تیم است.
سابقه درخشان جوانان نوشهری به خوبی می‌تواند نشان دهنده عدم ریسک استفاده از بازیکنان بومی نوشهر در تیم فوتبال شهرستان باشد، آن هم در شرایطی که در حال حاضر بازیکنان جوان و آینده داری از فوتبال شهرستان در سطوح مختلف لیگ‌های کشوری در حال بازی بوده و یا سابقه بازی دارند که به عنوان نمونه می‌توان به اسامی چون حسين خسروى، سعيد خسروى، بهنام احمدى، امير طاهايى، ميلاد خزايى، ستار ملايى، سجاد خزايى، كيانوش نوازى، حسن قاسمى، هادى رحيمى، فريد همرنك و سینا ملایی اشاره کرد. این اسامی تنها و تنها گوشه‌ای از استعدادهای درخشان فوتبال شهرستان را نشان می‌دهد و عنوان تمام اسامی از حوصله یادداشت خارج است.
با توجه به آنچه در ابتدای یادداشت اشاره شد، یعنی نقش و تاثیر ورزش فوتبال در امیدبخشی و نشاط اجتماعی در میان جوانان و حضور بالقوه پتانسیل‌های بومی جوان، عدم بومی گرایی در تیم فوتبال نوشهر را حتی اگر نخواهیم با لفظ خیانت مورد خطاب قرار دهیم، قطعا چیزی جز کم مهری و کم توجهی به آینده تمامی جوانان نوشهری نخواهد بود.
امید است با توجه مسئولین محترم شهرستان، اعضاء محترم شورای شهر، شهردار و فرماندار گرامی، نماینده منتخب مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مساعدت مسئولین محترم باشگاه، خدایی ناکرده شاهد مهره سوزی و تباه کردن آینده جوانان شهرستان نوشهر نباشیم.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved