Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی به صورت غیر قانونی لیگ برگزار می‌کنند/ تاج مسئولیت این لیگ‌ها را به نایب رئیس دوم تفویض می‌کند؟ +سند

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / ورزش
نسخه چاپی
کد خبر : 755
10-01-1403, 08:38
کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی به صورت غیر قانونی لیگ برگزار می‌کنند/ تاج مسئولیت این لیگ‌ها را به نایب رئیس دوم تفویض می‌کند؟ +سند

بر اساس تعریف صریح مفاد اساسنامه فدراسیون فوتبال، احتمالا در آینده‌ای نزدیک برگزاری مسابقات فوتبال ساحلی و فوتسال به نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال واگذار خواهد شد!!

حرف شمال: تقریبا همه اهالی فوتبال ایران می‌دانند که مسابقات لیگ‌های مختلف فوتبال ساحلی و فوتسال در سطوح مختلف زیر نظر مسئولان کمیته‌های فوتبال ساحلی و فوتسال برگزار شده است.
این اتفاق در شرایطی رخ داده که مدیران فدراسیون فوتبال در تمام این مدت قوانین اساسنامه را به درستی اجرا نکرده‌اند.
در شرایط کنونی مسابقات لیگ برتر فوتسال ایران و هم‌چنین رده‌های مختلف، زیر نظر کمیته فوتسالی برگزار می‌شود که سرپرستی آن بر عهده علی کفاشیان است. نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال که این روز‌ها به خاطر اتفاقات عجیب و غریب در هفته اول لیگ برتر که منجر به لغو سه بازی شد به شدت تحت فشار است. سلیمانی دبیر سازمان لیگ فوتسال هم البته منشا بسیاری از اشتباهات و مشکلات به وجود آمده بوده است که عملا اهالی فوتسال ار عملکرد او ناراضی هستند.
لیگ برتر فوتسال ساحلی کشور هم توسط کمیته فوتبال ساحلی برگزار می‌شود. البته در سال‌های اخیر در فدراسیون فوتبال چیزی به اسم کمیته فوتبال ساحلی وجود نداشته است و تمام کار‌ها زیر نظر خانم پریا شهریاری رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی و برادرش که در این دپارتمان عضویت دارد انجام می‌شود.
برگزاری لیگ‌های مختلف فوتسال و فوتبال ساحلی که به شکلی که به آن اشاره شد به نظر می‌رسد در تمام این سال‌ها غیر قانونی بوده است.
ماده ۵۹ اساسنامه (سازمان اداری) در بند شماره ۳ به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند. در این بخش به صراحت عنوان شده است که سازمان‌های لیگ‌های کشور، زیر نظر نایب رئیس دوم اداره می‌شوند!

درست است که فوتسال و فوتبال ساحلی دو کمیته مجزا و مستقل در فدراسیون فوتبال هستند که باید اعضا و دپارتمان‌های مشخص برای فعالیت داشته باشند اما نکته قابل تامل اینجاست که این کمیته‌ها به هیچ عنوان طبق اساسنامه خودشان اجازه ندارند که مسابقات لیگ‌شان را برگزار کنند. منتهی در تمام سالیان گذشته این اتفاق رخ داده و تبدیل به یک بدعت غلط در فوتبال ایران شده است.
ماده ۴۲ اساسنامه در تشریح کیمته مسابقات که اداره آن بر عهدهنایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال است به این شرح است:
کمیته مسابقات، آئین‌نامه و مقررات و تقویم برگزاری رقابت‌های فدراسیون در رده‌های سنی مختلف در زمینه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی را بر اساس مقررات فیفا و این اساسنامه تهیه به هیات رئیسه جهت تصویب ارائه می‌نماید. بعد از تصویب بر اجرای آن نظارت و گزارش مربوطه را به هیات رئیسه ارائه می‌کند. این کمیته از یک رئیس، دو معاون، و تا شش عضو تشکیل می‌شود.
 
در صورتی که مسابقات در رده فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی به تشکیلات دیگری (سازمان لیگ) واگذارشود باید تشکیلات مذکور دارای پروانه ثبت بوده و دارای مکان و تجهیزات مجزا و ساختار سازمانی شامل مجمع عمومی (که بر اساس اساسنامه مصوب هیات رئیسه فدراسیون انتخاب می‌شوند) و هیات رئیسه و کمیته‌های مجزا و هیات منصفه و نیروی انسانی مجرب باشد؛ در این صورت هر رده از مسابقات می‌تواند سازمان لیگ مجزا داشته باشد.
جدا از این مساله که فوتسال و فوتبال ساحلی در شرایط کنونی سازمان لیگ مجزا مثل فوتبال ندارند، منتهی طبق مفاد صریح اساسنامه باید تحت نظر نایب رئیس دوم ف باشند که این اتفاق در فدراسیون فوتبال رعایت نشده است.
شنیده می‌شود مهدی تاج رئیس فدراسیون اخیرا پیگیر ابهامات به وجود آمده درباره برگاری لیگ‌های فوتبال ساحلی و فوتسال قرار گرفته و از آنجایی که همواره تاکید دارد قوانین اساسنامه باید به درستی اجرایی شود، احتمال این که کمیته‌های فوتبال ساحلی و فوستلا را ار برگزاری لیگ منع کند بسیار زیاد است.
همانطور که اشاره شد طبق مفاد اساسنامه تمامی لیگ‌ها باید زیر نظر نایب رئیس دوم برگزار شوند و حالا باید دید علی کفاشیان و همکارانش در کمیته فوتسال زیر بار اجرای درست اساسنامه خواهند رفت یا خیر!
این آزمون بزرگ تاج قطعا تاثیر بسیار زیادی روی مسائل کلان مدیریتی فدراسیون فوتبال خواهد گذاشت./میزان



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved