Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > ‌ شكاف مستمری‌بگیران با خط فقر

harfeshomal News Agency
حرف شمال

نظرگاه / خبر تاپ اصلی / اجتماعی / مجلس / سیاسی / انتخابات
نسخه چاپی
کد خبر : 745
10-01-1403, 16:08
‌ شكاف مستمری‌بگیران با خط فقر

با وجود گذشت نزدیك به چهار دهه از انقلاب اسلامی متأسفانه همچنان تأمین نیازهای اولیه خانوارها دغدغه مردم است. گرچه دولت یازدهم توانست با سیاست‌های معقول پولی و مالی تورم را كنترل كند و پس از ٢٦ سال به تورم یك‌رقمی دست پیدا كند، اما این شاخص به‌تنهایی نمی‌تواند منجر به بهبود معیشت مردم شود!

حرف شمال: در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ، بویژه مناظره های تلویزیونی، کاندیداها، طرح ها و یا مشکلات متعددی را بیان کردند، مشکلاتی که بدون شک نتیجه تحقیقات میدانی آنها در بین آحاد جامعه شهروندی ایرانیان می باشد؛ تا کنون کمتر کسی بعد از انتخابات به بررسی این نقطه نظرها پرداخته و برای حل معضلات اعلام شده طرح و برنامه ای ارائه داده است! در یادداشت پیش رو که به قلم "انوشیروان محسنی‌بندپی؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور" می باشد به این مهم پرداخته شده است:
 
دوره تبلیغات انتخابات به اتمام رسید و در فضای پس از انتخابات به نظر می‌رسد بهتر بتوان به نقد دیدگاه‌ها و نظرات پرداخت. در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری اگر نگوییم بخش غالب، بخش درخورتوجهی از مباحث مطروحه درباره موضوع اقتصادی با محوریت بی‌كاری و یارانه‌ها بوده است. این نشان می‌دهد كه معیشت مردم دغدغه شهروندان ایرانی است. با وجود گذشت نزدیك به چهار دهه از انقلاب اسلامی متأسفانه همچنان تأمین نیازهای اولیه خانوارها دغدغه مردم است. گرچه دولت یازدهم توانست با سیاست‌های معقول پولی و مالی تورم را كنترل كند و پس از ٢٦ سال به تورم یك‌رقمی دست پیدا كند، اما این شاخص به‌تنهایی نمی‌تواند منجر به بهبود معیشت مردم شود بلكه باید به توانمندسازی اقشار مختلف مردم توجه كرد. در قانون بودجه سال جاری و قانون برنامه ششم، دولت مكلف به افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش نهادهای امدادی و حمایتی شد. این قوانین در سال جاری اجرائی شد كه اجرای آن به افزایش حدود سه‌‌برابری دریافتی مستمری‌بگیران منجر شد. دولت در ایام انتخابات قول داده بود كه مستمری‌ این دسته از یارانه‌بگیران در دولت دوازدهم به پنج برابر افزایش یابد كه تاكنون یعنی تا قبل از استقرار دولت دوازدهم ٦٠ درصد وعده مذكور تحقق یافته است. بنابراین تحقق صددرصد آن تا چهار سال آینده دور از انتظار نیست و احتمالا بیش از آن تحقق پیدا خواهد كرد كه در صورت تحقق؛ مفهوم آن این خواهد بود كه خانوارهای دونفره دریافتی آنها به زیر ٣٠٠ هزار تومان، خانوارهای پنج‌نفره به بالا به حداكثر یك میلیون تومان خواهد رسید كه با توجه به تعریف غیررسمی خط فقر در اقتصاد ایران، مبلغ مذكور حداكثر كمتر از نصف خط فقر خواهد بود. سؤال ساده این است كه آیا افزایش پنج‌برابری مستمری كه به نصف خط فقر نمی‌رسد، خیلی عدد بزرگی است كه منجر به نگرانی ریاست محترم كمیته امداد شده است؟ آیا به راستی دغدغه ایشان دست از كار كشیدن خانوارهای تحت پوشش از كار و صرفا دریافت مستمری خواهد بود؟ آیا اصلا امروز با نرخ بی‌كاری ١٢ درصد برای همه خانوارهای تحت پوشش كار ایجاد شده است كه ایشان نگران دست از كار كشیدن خانوارهای تحت پوشش است؟ امروز در خوشبینانه‌ترین حالت، دریافت مستمری خانوارهای تحت پوشش با بعد خانوار چهارنفره معادل یك‌سوم حداقل دستمزد كارگری كشور است و حداقل دستمزد كارگران كشور معادل نصف خط فقر است. بنابراین كدام خانوار می‌تواند با مستمری‌های مذكور به زندگی حداقلی، نه آبرومندانه،‌ دست پیدا كند. بهتر آن است كه در شرایط پساانتخابات به واقعیت‌های جامعه ایرانی بپردازیم و بیش از این از فقر و تنگدستی آنها سوءاستفاده نكنیم كه زنگ انتخابات تمام شده و اینك نوبت زنگ كار و تلاش است.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved