Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > قلب طبیعت ایران بیمار است!/ وضعیت اسفناک جنگل های مازندران و چالوس/سکوت فعالین و دوستداران محیط زیست!!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / تصاویر روز / خبر تاپ اصلی / گزارش تصویری / حرف شمالی ها / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 737
9-01-1403, 14:29
قلب طبیعت ایران بیمار است!/ وضعیت اسفناک جنگل های مازندران و چالوس/سکوت فعالین و دوستداران محیط زیست!!

این تصاویر دل هر انسان و دوستدار طبیعت را به درد می آورد و گویای این است که قلب طبیعت در مازندران و شهر توریستی چالوس، بیمار می باشد؛ و اگر دیر بجنبیم از تپش باز می ایستد! امید است هر آنکس که کاری از دستش بر می آید و می تواند، قدمی بردارد؛ و مسئولان و مدیران و کارشناسان امر ، برای بازگشایی گره کور این بحران چندین و چندساله فکری کنند؛ اگر ببینند و همچون سالهای ماضی رندانه راه فرار به جلو را برنگزینند و هر یک توپ را به زمین دیگری نیاندازند! افسوس و صد افسوس...

حرف شمال/محمدصفرلفوتی*: همه ما مازندران و چالوس را به دریا و جنگلش می‌شناسیم ! اما این روزها دریا و جنگل مخفیگاه خوبی برای پنهان کردن زباله و فاضلاب شده است! جنگل های چالوس به عنوان یکی از جذاب ترین مناطق منحصر به فرد برای جذب توریسم است، اما اینچنین در معرض نابودی قرار گرفته  و دپوی زباله در جنگل های زیبای استان مازندران بویژه جنگل شهرستان چالوس، این ثروت ملی را به جنگل های مخروبه تبدیل کرده و متاسفانه مسوولان و مدیران ذیربط هم اهمیتی برای اکوسیستم و جان و زندگی مردم و شهروندان قائل نمی باشند و با عدم توجه به مشکلات زیست محیطی این دیار ، در حال ظلم به تک تک اجزای عالم هستی می باشند! در زیر توجه مخاطبین فهیم پایگاه خبری تحلیلی حرف شمال و دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی؛ و همچنین مسئولان و مدیران کشور ، استان مازندران و شهرستان توریستی چالوس را به تصاویری از وضعیت اسفناک جنگل زیبای "پلهم کتی" چالوس که محل دپوی زباله شهرداری این شهر می باشد، جلب می کنیم؛ این تصاویر، به جز تعداد اندکی که از گروه های اجتماعی محلی مازندران، جمع آوری شد و تصویربردار آنها ناشناس است! مابقی تصاویر، کاری مشترک از "امیرحسین سروی" ؛ "جواد(امید)مشایخ" و "صفر(محمدصفر)لفوتی" می باشد که روزها و ساعت ها در قلب طبیعت، اقدام به ثبت این تصاویر غم انگیز! کرده اند! تصاویری که دل هر انسان؛ و دوستدار طبیعت را به درد می آورد و گویای این است که قلب طبیعت در مازندران و شهر توریستی چالوس، بیمار می باشد؛ و اگر دیر بجنبیم از تپش باز می ایستد! امید است هر آنکس که کاری از دستش بر می آید و می تواند، قدمی بردارد؛ و مسئولان و مدیران و کارشناسان امر ، برای بازگشایی گره کور این بحران چندین و چندساله فکری کنند؛ اگر ببینند و همچون سالهای ماضی رندانه راه فرار به جلو را برنگزینند و هر یک توپ را به زمین دیگری نیاندازند! افسوس و صد افسوس...
در یازدهم تیرماه 95 بود که  منطقه زیبای جنگلی معروف به "پلهم کتی" و " ورگاویج" واقع در حومه روستای سینوا در شهرستان چالوس و محدوده عوارضی قطعه چهارم  آزادراه تهران – شمال ، که محل  دپوی زباله های شهرداری چالوس  است ،  مورد حمله وحشی شعله های آتش قرار گرفت! و امسال هم با وجود هشدارهای فراوان ، در خردادماه جاری ، تاکنون دوبار این اتفاق رخ داد!

شدت این آتش سوزی ها به اندازه ای بود که از هر نقطه شهر چالوس و روستاهای اطراف ، دود ناشی از آن به خوبی قابل روئت و عکس برداری بود و تصاویر فراوانی از آن توسط شهروندان ثبت و کاربران فضای مجازی برای اطلاع مسئولان کشور، در  شبکه های اجتماعی منتشر و به اشتراک گذاشتند! 

نیروهای زحمت کش و بی منت آتش نشانی  و هلال  احمر شهرهای چالوس، نوشهر، هچیرود، مرزن آباد و نمک آبرود به صورت هوایی و زمینی ، به این حومه اعزام شدندو با کمک همه سازمان ها و نهادها از جمله سازمان امداد و نجات ، سپاه پاسداران و بسیج و مردم و شهروندان منطقه؛  قبل ازاینکه عمق فاجعه ی این آتش سوزی بسیار وسیع تر شود، با تمام تلاش در جهت  اطفای حریق کوشیدند.
اما   به جای حل مشکل ،  به وضوح  دپوی زباله در این مناطق تشدید شد و سازمان منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست هم از این اقدام ممانعت نمی کند و  این معضل فقط بهانه ای برای سر دادن شعارهای انتخاباتی از سوی برخی نامزدهای شورای شهر و مجلس شورای اسلامی شده ! و هیچ اقدام قابل قبولی انجام نداده اند!



دپوی زباله در جنگل های زیبای استان مازندران و شهرستان چالوس، این ثروت ملی را به جنگل های مخروبه تبدیل کرده  و علاوه بر نابودی درختان  ، منجر به از دست رفتن خاک حاصل خیز شده است!
درختان  بر اثر ازدیاد شیرابه ها و بالا بودن سطح پوسیدگی، آنچنان فرسوده شده اند که گوشت آنها به راحتی از تنه جدا می شود و با فشار اندکی به زمین می افتند!

دامداران بسیاری  بر اثر استفاده دام های خود از زباله ها ، دچار ضررهای فراوان شده اند؛ و در محدوده دپوی زباله ها می توان همواره جسد حیواناتی را مشاهده کرد که بر اثر تغذیه از آنها، مسموم و جان خود را از دست داده اند! حیواناتی که  در برخی موارد گونه های نادر را هم شامل می شود!

شیرابه های زباله روی اکوسیستم منطقه شدیدا تاثیر گذاشته و بوی تعفن تا شعاع چند کیلومتری به مشام می رسد. نفوذ شیرابه زباله‌ها و فاضلاب به رودخانه‌ها و دریای معروف مازندران و  آب‌های زیرزمینی باعث شده تا بنا بر شنیده ها ، استان مازندران در کشور،  رتبه نخست سرطان گوارش را داشته باشد و  بر اساس یک آمار تایید نشده، از هر ۸ نفر یک نفر در مازندران به انواع سرطان های گوارش و معده دچار  است.
شیرابه ها به درستی کنترل و مهار نمی شوند، حجم بالای آلودگی شیرابه ها از طریق کانال‌ها و رودخانه‌ها و آب های زیر زمینی به دریا می‌ریزد! از آنجائیکه همه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی ، مازندران را بیشتر با نام  جاده و ساحل دریا می شناسند ، هر تابستان زن و مرد و پیر و جوان ، در آب دریای شمال  شناور می‌شوند ، روی آب دراز می‌کشند و آفتاب می‌گیرند و در هر وارد شدن ، جرعه‌ای از آب دریا را هم می‌نوشند و کمی آن سوتر ،  کوهی از زباله هر روز بزرگ‌تر می‌شود و شیرابه آن به رودخانه ها و  دریا می‌ریزد!
برخی هم می گویند مافیای زباله و آنهایی از این طلای کثیف! و زمین های مربوط به زباله ها ، سودهای کلانی به جیب می زنند، با زد و بندها و روابطی که دارند، باعث شده اند تا نگذارند این بحران حل شود و مبارزه با آلودگی محیط زیست و منابع طبیعی، در سمینار و کنفرانس و جلسه و شعار، خلاصه شود!
 متاسفانه حتی حاشیه های رودخانه مهم و بزرگ چالوس هم که از وسط این شهر می گذرد، از آسیب های زیست محیطی در امان نمانده است!








این رودخانه به دلیل استفاده کشاورزی از آب آن، دارای اهمیت بالایی است؛ کشاورزان زحمت کش ، از آب آن برای مزارع خود استفاده می کنند و زباله های بسیار زیاد  که در جوار آن  ریخته شده است، علاوه بر تهدید چرخه اکوسیستم؛ بعضا باعث انقراض گونه ها  می گردد و می تواند موجب آلودگی منابع آبی و خاکی منطقه شده و آب کشاورزی و آب شرب را تحت تاثیر قرار دهد و این خطر جدی ای برای حوزه محیط زیست می باشد.






 

 تا کنون گزارش ها و یادداشت ها و تصاویر فراوانی دراین خصوص از سوی  خبرنگاران و فعالین و مدافعین محیط زیست  و شهروندان و ساکنین روستاهای مختلف در رسانه های محلی و سراسری منتشر و یا به مسئولین نوشته و فریاد برآورده اند که به داد جنگل های سرسبز این دیار برسید!



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved