Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > همه چیز درباره ثبت نام مدارس در سال تحصیلی 97-96

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 729
9-01-1403, 17:07
دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش مازندران توضیح داد:
همه چیز درباره ثبت نام مدارس در سال تحصیلی 97-96

دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت: ثبت نام از دانش آموزان استان مازندران از تاریخ اول خرداد ماه برای پایه اول و پیش دبستانی آغاز شده و تا 31 مرداد ادامه خواهد داشت که باید با در دست داشتن مدارک لازم توسط والدین انجام شود. اما برای دانش آموزان میان پایه که در مدرسه حضور داشتند و می خواهند در مقطع بالاتر ثبت نام کنند، پس از پایان امتحانات تمام مدارس ثبت نام صورت خواهد گرفت و حضور دانش آموزان و اولیا ضرورتی ندارد و مدیر مدرسه موظف است شخصاً دانش آموزان را در سامانه سناد ثبت نام کند.

حرف شمال: به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «نقی شادمان» با بیان اینکه دانش آموزان باید در محدوده محل سکونت خود ثبت نام شوند، افزود: محدوده جغرافیایی را رییس اداره شهرستان یا منطقه مشخص می کند. اما ثبت نام از هنرجویان هنرستان ها محدوده جغرافیایی نداشته و این دانش آموزان می توانند در هر نقطه ای به هنرستان مورد علاقه خود بروند. البته چنانچه ظرفیت مدرسه اجازه دهد مدیران مدارس می توانند از فرزندان فرهنگیان و سایر کارکنان دولت در مدارس نزدیک محل کار والدین آنها با ارائه مستندات ثبت نام کنند. کارکنان دولت با ارائه حکم کارگزینی امکانپذیر است و این شامل کارکنان بخش خصوصی و شرکت ها نمی شود.

 

برگزاری آزمون، شرط معدل و مصاحبه قانونی نیست

وی با اشاره به برخی شائبه ها درباره برگزاری آزمون و مواردی از این دست در برخی مدارس جهت ثبت نام از دانش آموزان گفت: هر گونه برگزاری آزمون، مصاحبه و یا برقراری شرط معدل جهت ثبت نام از دانش آموزان توسط مدارس استان، هیچگونه وجاهت قانونی ندارد و در صورتی که مدیران مدارس به چنین رفتاری اقدام کنند با آنها برخورد خواهد شد.

معاون هماهنگی آموزش و پرورش مازندران درباره مراحل ثبت نام از دانش آموزان پایه اول اظهار داشت: ثبت نام از دانش آموزان در 2 مرحله است. مرحله نخست ثبت نام به همراه مدارک و مستندات همچون رونوشت شناسنامه والدین و دانش آموز و کارت سلامت است. در مرحله دوم پس از اعلام نظر پایگاه های سنجش در مورد میزان بهره هوشی دانش آموز و سلامت وی از حیث مواردی همچون ناشنوایی یا کم شنوایی، نابینایی یا کم بینایی و تشخیص موارد دانش آموزان با نیازهای ویژه، ثبت نام صورت می گیرد.

دانش آموزان روستایی را در شهر ثبت نام نکنند

شادمان با بیان اینکه متأسفانه برخی خانواده های روستایی استان علاقه مند به ثبت نام فرزندان خود در شهرها هستند، ابراز داشت: مدارس استان در نقاط روستایی و شهری از لحاظ کیفیت آموزشی تفاوتی نداشته و از خانواده های روستایی می خواهیم فرزندانشان را در روستای محل سکونت ثبت نام کنند. از مدیران مدارس نیز انتظار این است که دانش آموزان روستایی را در مدارس شهری ثبت نام نکنند. چرا که در صورت این اتفاق با تراکم بالای تعداد دانش آموزان در مدارس شهری مواجه خواهیم شد.

رییس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اخذ مبالغ جهت ثبت نام گفت: دانش آموزان پایه اول جهت ثبت نام مبلغ 14 هزار و 300 تومان برای کتب درسی و 7 هزار تومان برای بیمه پرداخت خواهند کرد. دریافت هرگونه وجوه دیگر به استثنای - مبالغ مربوط به سنجش سلامت، تهیه کتب درسی و حق بیمه و احیاناً استعلام از اداره ثبت احوال برای برخی دانش آموزان- قانونی نبوده و مدارس حق ندارند هیچ گونه وجهی در فصل ثبت نام از خانواده ها دریافت کنند. بحث مشارکت مالی خانواده ها در کمک به مدارس در هفته پیوند که مخصوص خانواده و مدرسه است اجرا خواهد شد.

شناسایی سطوح سواد اولیا دانش آموزان

دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مدیران مدارس سطوح سواد والدین را در هنگام ثبت نام مشخص کنند، بیان کرد: مدیران مدارس در هنگام ثبت نام این موضوع را مشخص کنند چه تعداد از افراد خانواده و بستگان سببی و نسبی دانش آموز که در سن 10 تا 49 سال به سر می برند، از داشتن سواد بی بهره هستند. شناسایی این افراد بر اساس فرم مربوطه انجام می شود که با تکمیل آن اداره کل آموزش و پرورش استان موظف است در تابستان کلاس های نهضت سوادآموزی را برای این افراد برگزار کند.

وی با اشاره به سن ثبت نام دانش آموزان پایه اول گفت: سن ثبت نام برای پایه اولی ها 6 سال تمام و برای پیش دبستانی 5 سال تمام است. دانش آموزانی که شرایط ثبت نام در پایه اول را دارند اما دوره پیش دبستانی را طی نکرده اند فرم هایی در اختیار مدیران مدارس قرار می گیرد تا نسبت به ساماندهی و تشکیل کلاس های آمادگی تحت عنوان زبان آموزی تابستانه اقدام شود که این امر با مشارکت اولیا تا 20 شهریور سال جاری انجام می پذیرد.

شرایط ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی  

شادمان درباره شرایط ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی که در استان مازندران حضور دارند، تصریح کرد: ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی حتماً باید با مجوز و گواهی اداره کل اتباع خارجه استانداری مازندران انجام شود و چنانچه دانش آموزی در سال گذشته گواهی لازم را اخذ کرده و در پرونده اش موجود است، در سال جاری از درجه اعتبار ساقط شده و هرساله به طور جداگانه باید استعلام جدید از اداره کل اتباع خارجه صورت گیرد. چون مازندران در محدوده ممنوعه برای اتباع خارجه است.

معاون هماهنگی آموزش و پرورش مازندران هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم شود، ابراز داشت: طبق ماده 4 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 81 و ماده 7 آیین نامه اجرایی مدارس هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم شود. چنانچه دانش آموزی فاقد شناسنامه است مدیران مدارس موظف هستند آنها را به شهرستان های خود هدایت کرده تا در کمیسیون خاصی که به همین منظور تشکیل می شود این موضوع مطرح شده و با معرفی نامه نسبت به ثبت نام اقدام شود. اخذ شناسنامه برای دانش آموز براساس ماده 993 قانون مدنی از وظایف والدین است که باید در اسرع وقت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان نقطه عطف تعامل معنادار دو نهاد خانواده و مدرسه است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش مازندران این افتخار را دارد که هر ساله به گونه ای برنامه ریزی کند تا شروعی موفق تر از سال گذشته داشته باشیم. در این زمینه از همه مدیران انتظار داریم با تدابیر کافی و به کارگیری همه امکانات برای پیش بینی ساز وکارهای لازم در اجرای دقیق این امر مهم اهتمام ورزند.

پیش بینی ثبت نام 44 هزار پایه اولی در مازندران

دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش مازندران درباره آمار ثبت نام دانش آموزان گفت: سال گذشته 36 هزار پیش دبستانی و 44 هزار و 411 پایه اولی در سامانه ثبت نام کردند و پیش بینی های امسال نیز این است که حدود 44 هزار پایه اولی ثبت نام کنند. در این میان این پرسش به ذهن می آید که چگونه آمار 36 هزار نفری پیش دبستانی سال گذشته امسال به 44 هزار نفر در پایه اول رسیده است. در این باره باید گفت برخی پیش دبستانی ها سال گذشته در مراکز پیش دبستانی بهزیستی بوده و در سامانه سناد ثبت نشدند. از امسال این پیش دبستانی ها نیز باید در سامانه ثبت نام شوند. همچنین برخی خانواده ها به علل مختلف فرزندان را به پیش دبستانی نمی فرستند.

شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان متأهل

شادمان درباره شرایط ثبت نام دانش آموزان متأهل یادآور شد: دانش آموزان متأهل در صورت دارا بودن شرایط سنی می توانند در مدارس عادی و روزانه ثبت نام کنند منتهی به شرط آنکه با رعایت سادگی کامل در پوشش و ظاهر و خودداری از ابراز مسائل مرتبط با تأهل با سایر دانش آموزان همراه باشد. در صورتی که مطابق این بند، موارد رعایت نشود دانش آموز حق تحصیل در مدارس روزانه را نداشته و باید مطابق قانون در مدارس بزرگسالان تحصیل کند، در امتحانات متفرقه شرکت کرده و یا بدون حضور در کلاس فقط در امتحانات شرکت کند. 



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved