Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > کلاهبرداری و اختلاس؛ دلیل رد صلاحیت برخی کاندیداهای شوراها!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / سیاسی / انتخابات
نسخه چاپی
کد خبر : 698
6-02-1403, 07:23
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور خبر داد:
کلاهبرداری و اختلاس؛ دلیل رد صلاحیت برخی کاندیداهای شوراها!

ردصلاحیت نامزدها یا برخی اعضای فعلی شوراها به دلیل کلاهبرداری، اختلاس و جعل مدارک تحصیلی و تخلفات اداری انجام شده است؛جرایمی که طبق قانون از آنها سلب عضویت می کند و صلاحیتشان رد میشود!

حرف شمال: دومین نشست خبری رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، صبح دیروز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه جاری با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها برگزار و محمد محمدی شاه نشین؛ ضمن ارائه گزارش از روند بررسی صلاحیت ها، به سوالات خبرنگاران در این باره پاسخ داد.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در این نشست خبری و در پاسخ به خبرنگاری، درباره ردصلاحیت نامزدها یا برخی اعضای فعلی شوراها به دلیل کلاهبرداری، اختلاس و جعل مدارک تحصیلی با اشاره به ماده 46 قانون و مراجع 4 گانه بیان کرد: هیات‌های حل اختلافی در هیات‌های استانی و در مراکز استانها وجود دارد. این هیات‌های حل اختلاف پرونده‌هایی دارند که بعضا پرونده برخی از اعضای شوراها در این هیات‌ها مطرح شده است. در بندهایی از این قانون جرایمی را برای نامزدهای شوراها در نظر گرفته است که در بند 6، 7 و 8، این قانون می‌تواند برای مدت معین یا کل دوره یا دوره‌های آینده کسی را سلب عضویت کنند؛ لذا برخی داوطلبان که سابقه حضور در شوراها را داشتند در هیات های حل اختلاف پرونده هایی دارند که این هیات برای مدتی آنان را از عضویت در شوراها سلب و براساس این گزارش ها رد صلاحیت شده اند.
محمد محمدی شاه نشین؛  در ادامه گفت: متاسفانه این سلب عضویت‌ها در سامانه قوه قضاییه نبوده و خیلی از اینها بعدها به دست هیات نظارت رسیده است و اگر می‌بینید که درصدی از رد صلاحیت ها، کسانی هستند که در شورا‌های شهر عضویت داشته اند ؛ به خاطر گزارشهایی می باشد که از این ناحیه اخذ شده است.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا؛ گفت: اگر موارد خاصی بوده که بعضا در فرایند بررسی انتخابات در هیات‌های اجرایی مد نظر قرار نگرفته است استعالام های اخذ شده سبب شد که برخی از افراد رد صلاحیت شوند.
شاه نشین؛ در رابطه با نحوه رسیدگی به پرونده کاندیداها گفت: قانون شوراها قسمتی دارد که به تخلفات اعضای شوراها رسیدگی می‌کند. در این خصوص دو هیات تشکیل می‌شود که یک هیات بدوی در استانداری است که استاندار به عنوان رئیس این هیات، مدیر کل دادگستری شهر و دو نماینده مجلس همان استان و یک نفر نماینده شورای عالی استان شرکت می‌کنند که این 5 نفر پرونده‌های نامزدها را رسیدگی می‌کنند. این هیات به پرونده کسانی که تخلفات اداری یا مالی دارند براساس شکایت‌ها و پرونده‌های دادگستری و گزارش‌های بازرسی کشور رسیدگی می‌کنند. کسانی که به رای این هیات بدوی، 4 بند اول را گرفته باشند نمی‌توانند اعتراض کنند. کسانی از بند 5 تا 8 را دریافت کرده‌اند اگر به رای این هیات اعتراض دارند می‌توانند به وزارت کشور مراجعه کنند. همین هیات با حضور رئیس عالی استان‌ها و دو نماینده مجلس که در صحن انتخاب شده‌اند و نماینده قوه قضاییه و نماینده دادستان کل کشور و دو نفر دیگر از اعضای شورای عالی استان‌ها که با مسئولیت وزارت کشور انتخاب شده‌‌اند، تشکیل می‌شود.
او افزود: بر کسانی که هنوز عضو شورای شهر هستند جرایمی هست که براساس بندهای 6،7،8 می‌توانند آنها را برای مدتی سلب عضویت کنند. بنابراین صلاحیت کسانی که مشمول این بندها باشند رد خواهد شد. وی ادامه داد که این سوابق دیرتر به دست اعضای هیات‌های استانی و شهرستانی رسیده و بعدا افراد مشمول این قانون شده اند و اگر اعضای فعلی در کشور اعتراض دارند که چرا در بررسی 4 گانه نیامده اما مشمول رد صلاحیت شده‌اند، باید مراجعه کنند تا دلایلش را به آنها بگوییم.
شاه نشین، در ادامه آماری از مجموع نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور ارائه داد و گفت : از مجموع 289 هزار و 777 نفر داوطلب نامزدی انتخابات پنجمین دوره شوراها در کل کشور، پنج هزار و 749 نفر انصراف؛ و  از مجموع داوطلبان انتخابات شوراها 55 هزار و 20 نفر در شهرها اعلام نامزدی کردند؛ و تا امروز 86.59 درصد از داوطلبان نامزدی در انتخابات شوراها در شهرها تایید صلاحیت شده اند که شامل 46 هزار نفر از داوطلبان می شود.
وی خاطرنشان کرد: در روستاها نیز 186 هزار و 500 داوطلب تایید صلاحیت شده اند که حدود 80.73 درصد را شامل می شوند.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی ادامه داد: در مجموع 82 درصد شرکت کنندگان تایید صلاحیت شده اند که این رقم با کل افراد انصرافی محاسبه شده است. وی همچنین گفت: در شهرها حدود 6.8 درصد و در روستاها 2.76 داوطلبان رد صلاحیت شده که در مجموع در کل کشور برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 3.5 درصد رد صلاحیت شده اند که رد صلاحیت توسط هیات های نظارت بر انتخابات شوراها نسبت به هیات های اجرایی یک درصد افزایش داشته است./ایسکانیوز



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved