Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > روستای كُدير در مسير توسعه و پيشرفت با مشاركت حداكثری اهالی

harfeshomal News Agency
حرف شمال

نظرگاه / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 627
6-02-1403, 08:20
روستای كُدير در مسير توسعه و پيشرفت با مشاركت حداكثری اهالی

روستای کدیر از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر که از شمال و جنوب به رشته کوههای البرز مرکزی، از سمت شرق به روستای کدیر سر و از غرب به شهر تاریخی کجور متصل می شود.این روستا طبق آخرین سرشماری صورت گرفته شده دارای ۱۱۵۰ خانوار ثابت و شناور می باشد که ۱۰ درصد بصورت دائم و مابقی بصورت خوش نشین در روستا سکونت دارند.

حرف شمال: مهدی بحرينی؛ دهیار روستای کدیر که دارای كارشناسی رشته عمران ساختمان و كارشناسی ارشد رشته راه و ترابری می باشد و در حال حاضر نیز دانشجوی كارشناسی ارشد مديريت شهری است، ضمن معرفی این روستا ، از اقدامات عمرانی،بهداشتی و خدماتی، ورزشی و تفریحی و نیز برنامه های در دست اقدام و طرح هایی که قرار است در آینده اجرایی شود و همچنین مشکلات و معضلات موجود در این روستا ، گزارشی ارائه نموده است که در ذیل میخوانید:
روستای کدیر از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر که از شمال و جنوب به رشته کوههای البرز مرکزی، از سمت شرق به روستای کدیر سر و از غرب به شهر  تاریخی کجور متصل می شود.این روستا طبق آخرین سرشماری صورت گرفته شده دارای ۱۱۵۰ خانوار ثابت و شناور می باشد که ۱۰ درصد بصورت دائم و مابقی بصورت خوش نشین در روستا سکونت دارند و شغل بیشتر مردم روستا دامپروری و مشاغل ساختمانی می باشد و با دارا بودن آب و هوای مناسب و ایده آل و وجود مناطق زیبای طبیعی و اماکن مذهبی از توریست پذیرترین روستاها و ییلاقات شهرستان می باشد. همچنین وجود بقعه امامزادگان سید حسن و سید قاسم، امامزاده جعفر و آبشار زیبا ، تپه زیبای قلالو و چشمه ها و مناظر زیبای طبیعی، این روستا را به یکی از مهمترین قطب های گردشگری شهرستان و استان تبدیل کرده است.
روستاي كدير در دوران جنگ تحمیلی تعداد ۱۱ شهید و جاویدالاثر تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران نموده است.
در عرصه های علمی و ورزشی هم روستای کدیر از جمله روستاهای سرشار از استعداد و توانایی می باشد که در سطوح بالا از افتخارات شهرستان و استان و کشور هستند.
طرح هادی روستای کدیر با مساحت بالغ بر ۳۲۰ هکتار در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۹۰ در کارگروه مسکن و شهرسازی استان به تصویب رسیده است که یکی از بزرگترین طرح هادی مصوب بخش کجور است.
تصویب طرح هادی منجر به سامان بخشیدن ساخت و ساز و تعیین حریم ساخت در روستا شده است.
تعیین حریم اصلی محور رویان کجور در داخل طرح هادی به میزان ۲۷.۵ از آکس محور موجب بروز مشکلات و نگرانی های زیادی برای اهالی شده است که با توجه به وجود اراضی و منازل مسکونی زیاد در کنار محور مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.
از جمله مشكلات ديگر روستا كمبود آب آشاميدني است كه با توجه به افزايش تعداد سكنه بخصوص در فصل تعطيلات و ايام تعطيلات ، منبع آب شرب كنوني روست قادر به پاسخگويي و تامين آب شرب همه اهالي نمي باشد و آب بصورت نوبتي در بين اهالي پخش مي شود.
گسترگي روستا و افزايش فيزيكي سطح روستا  بخصوص در سالهاي اخير موجب شده است كه سيستم شبكه توزيع برق قادر به پاسخگويي مناسب به نيازهاي همه ساكنين روستا نباشد و نيازمند طرح هاي هادي جديد شبكه يازي و نصب ترانس برق در چند نقطه از روستا مي باشد.
معابر اصلي روستا هم با توجه به شدت تردد نيازمند بهسازي و آسفالت مناسب مي باشد كه پيگيري اين موضوع هستيم.
روستاي كدير محل عبور حدود 30 پارچه آبادي بالادست بخش كجور مي باشد كه جمع آوري زباله و تردد اتومبيل در محور باعث مشكلات فراوان براي شورا و دهياري اهالي شده است.
ساخت و سازهاي پراكنده در زمان قبل از تصويب طرح هادي و شبكه سازي برق و آب براي اين منازل موجب مشكلات فراوان در جهت ارائه خدمات براي دهياري نموده است.
گستردگي روستا و پراكنده بودن آن منجر به مشكلات فراوان در تامين امنيت آن بخصوص در فصل زمستان براي دهياري نموده است.
تفكيك قطعات بزرگ راضي به پلاكهاي كوچك و ساخت و ساز در سالهاي گذشته منجر به تغيير ناخوشايند چهره روستا نموده است.
اقدامات عمرانی
احداث پارک و زمین ورزشی،پروژه انتقال برق۰ کیلو ولت شهر کجور به کدیر،نامگذاری معابر و خیابانها و کوچه های سطح روستا،آسفالت برخی از خیابانها،احداث و شبکه گذاری چاه آب روستا،ساخت المان ورودی روستا،تهیه طرح تفصیلی برای اجرای طرح هادی روستا،احداث پارکینگ های عمومی ،بهسازی چشمه های سطح روستا و جمع آوری آبهای سطحی، گاردیل در نقاط پرتگاهی و حادثه خیز محور اصلی روستا،تعمیر و نصب فاز شب معابر عمومی روستا،خرید و پخش سطل زباله در سطح روستا و جمع آوری مکانیزه زباله بصورت مداوم ،ترمیم شبکه توزیع آب روستا و بحث فلکه های جدید جهت توزیع یکسان و مدیریت بهتر آب شرب روستا،شن ریزی برخی از معابر عمومی روستا، بهسازی برخی از پل های سطح روستا، تعمير شبكه لوله كشي حمام عمومي روستا و سيستم گرمايش آن، نصب علائم ترافيكي،سرشماري كلي روستا جهت كد پستي و پلاك ثبتي، تجهيز دفتر دهياري، انتخاب و اخذ قرارداد با چند نفر ار بوميان روستا به عنوان نگهبان در فصل زمستان.
بهداشتي و خدماتي
ويزيت رايگان گروه پزشكي از اهالي در چند مرحله
بيمه عشاير برخي اهالي،آهك پاشي معابر جهت دفع بيماريها
پيگيري در خصوص تجهيز درمانگاه روستا، جمع آوري مكانيزه زباله سطح روستا
تخصيص بهورز بصورت اقماري در روستا،پخش آرد سهميه در بين اهالي بومي روستا
نصب و تقويت سيستم گيرنده تلويزيون  دكل روستا، برفروبي و خدمات رساني در فصل زمستان براي بوميان
ورزشی و تفریحی
احداث زمین والیبال و پارک کودک
تشکیل هیاتهای ورزشی
اقدامات پیش رو
نهایی شدن نصب دکل ایرانسل جهت خدمات اینترنتی
نهایی شدن پروژه عظیم انتقال آب چشمه های منطقه چهار زمين و وصل به شبکه آب روستا
برگزاری یادواره شهدای گرانقدر روستا در مسجد جامع روستا
آسفالت برخی از معابر عمومی ،تکمیل نصب فاز شب در سطح روستا،بهسازی برخی از چشمه ها،نصب علائم ترافیکی در محور اصلی روستا،نصب چند دوربین حفاظتی در چند نقطه از روستا،بهسازی و شن ریزی برخی از معابر و کوچه ها، تجهیز پارک کودک،
ایجاد فضای سبز در برخی از نقاط عمومی و خیابانها، بهسازی برخی از چشمه های عمومی،ترمیم شبکه آبرسانی و چشمه منبع آب شرب روستا،نصب پلاک ثبتی و کدپستی منازل سطح روستا،اصلاح کاربرهای موجود در طرح هادی روستا،نصب چند ترانس برق جهت تقویت و توزیع مناسب شبکه خبررسانی روستا، پیگیری جهت اختصاص یافتن بهورز ثابت در روستا ،
اقدامات انجام شده براي رفع مشكلات فوق در سال 95
1-  انجام پروژه انتقال برق شهر كجور به كدير از قطعي هاي مكرر شبكه برق روستا كه قبلا از ايستگاه توزيع برق رويانتامين مي شد كه علت آن عبور از داخل جنگلهاي كدير سر بوده كاملا برطرف شده و ولتاژ برق روستا قوي شده است كه نيازمند چند ترانس برق در برخي از نقاط روستا هستيم.
2-  احداث چاه آب و وصل ان به شبكه توزيع آبرساني روستا تا حدود زيادي مشكلات كم آبي روستا را برطرف نموده است اما كماكان در مواقعي كه جمعيت در روستا افزايش پيدا مي كند مشكلاتي را در تامين آب شرب اهالي داريم.
3-  نصب علائم ترافيكي و بنرهاي پيشگيرانه موجب كنترل تردد در حور اصلي و كاهش آلودگي محيطي ناشي از ريختن زباله در اطراف و داخل روستا از سوي مسافرين شده است كه از اين روستا عبور مي كنند.
4-  اخذ قرارداد و انتخاب نگهبان براي روستا و نصب دوربين هاي حفاظتي تا حدود زيادي امنيت در روستا برقرار شده است.
5-  تشويق و ترغيب اهالي در جهت مديريت ساخت و ساز و رعايت بافت قانوني روستا در دوسال گذشته تا حدود زيادي از ساخت و سازهاي غير مجاز جلوگيري بعمل آمده است.
اولويت برنامه هاي دهياري
١- سامان بخشيدن ساخت و ساز در روستا
٢- ايجاد مشاغل درون زا و بومي
٣- توسعه گردشگري و جذب و حمايت از سرمايه گزاري در اين بخش
٤-جلب بيشتر مشاركتهاي مردمي در توسعه امكانات روستا
در پايان از همه مسئولين استاني و شهرستاني بخصوص نماينده شهرستان،فرماندار و بخشدار پرتلاش كجور كه در برطرف شده مشكلات روستا هميشه همراه و پشتيبان شورا و دهياري بوده ند كمال تقدير را دارم.
همچنين از تمام اهالي و خيرين اين روستا كه در انجام پروژه ها و امور عمراني روستا يار و ياور شورا و دهياري بوده اند تقدير و سپاس را دارم كه از جمله جناب حاج اسحاق ايوبي در پروژه انتقال برق و آقاي ثاني پور صادق در اجرا چاه شخصي منزل خود براي مصرف عموم كمك كردند.
اميد است بتوانيم با مساعدت مسئولان استاني و شهرستاني و كمك و همياري مردم اين روستا برنامه ها و پروژه هاي برنامه ريزي شده را انجام دهيم.
همچنين از اعضاي هيات امنا بابت ساخت ساختمان مسجد صاحب الزمان روستا و برپايي مراسمات ايام محرم و ماه رمضان تقدير مي شود.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved