Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > نفس های آخر شهرود نوشهر و بی اعتنایی شهردار/هرز علف هایی که سیلاب را وسوسه می کنند

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها
نسخه چاپی
کد خبر : 56
4-02-1403, 10:22
آقای شهردار، هشدار رسانه ای را جدی بگیرید
نفس های آخر شهرود نوشهر و بی اعتنایی شهردار/هرز علف هایی که سیلاب را وسوسه می کنند

شهر نوشهر بواسطه آسیب ناشی از سیلاب همواره مورد تهدید بوده اما بی اعتنایی شهردار در پاکسازی و ساماندهی رودخانه داخل شهر خطر سیلاب را تبدیل به بلای غیر طبیعی کرده است.

شهر نوشهر بواسطه حادثه خیزی ناشی از سیلاب همواره مورد تهدید این بلای طبیعی است اما بی اعتنایی شهردار این شهر در پاکسازی و ساماندهی تنها رودخانه داخل شهر خطر سیلاب را در آستانه سالگرد سیلاب فصلی تبدیل به بلای غیر طبیعی کرده است.
شهرستان‌های غرب مازندران، بویژه نوشهر و چالوس به دلیل وضعیت توپوگرافی (پستی و بلندی زمین) و عبور رودخانه‌ها و نهرهایی که به دریای خزر متصل می‌شود، به طور عمده در معرض خطر سیل قرار دارد.
وقوع 3 سیلاب ویرانگر در 18 سال اخیر در آبان ماه سال‌های 73 ، 82 و 91 در شهرستان‌های نوشهر و چالوس این ذهنیت را ایجاد کرده که آبان ماه هر سال باید منتظر سیلی دیگراز طبیعت بود.
یک سال گذشته در 22 آبان وقوع سیل ویرانگر در این دو شهرستان، خسارت‌های جبران ناپذیری در بخش‌های مختلف زیربنایی، تأسیسات، راه و مخابرات و بویژه واحدهای مسکونی و تجاری وارد کرد. سیلی که هیچگاه فراموش نمی شود!
تجاوز به بستر رودخانه‌ها پوشش لغزشی و نامتعادل و وسعت حوزه آبریز از علل سیلاب های گذشته در نوشهر است و همین تجاوزها به حریم رودخانه‌ها باعث شده تا حوزه آبریز یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شود.
در این میان عدم لایروبی رودخانه اصلی داخل شهر نوشهر که تولیت آن بر عهده شهرداری نوشهر قرار دارد خطر سیلاب مجدد را از هم اکنون به صدا در آورده است.
هرچند فرماندار نوشهر در طی جلسات مختلف التیماتوم های جدی به دستگاه های اجرایی بویژه شهرداری نوشهر داده که نسبت به لایروبی رودخانه های اصلی شهر اقدمات جدی انجام دهد اما کو گوش شنوا!!
فرماندار نوشهر با اشاره به سيل خيز بودن اين شهرستان در خصوص تكرار وقوع سيل به دستگاه متولي هشدار داد.
محمدعلی قمی اویلی افزود: اين مسئله پذيرفتني نيست كه سيلابي در اين شهرستان بطور مرتب تكرار شود و دستگاه هاي متولي در خصوص علل وقوع سيل تعلل كنند.
 فرماندار نوشهر افزود: نبايد با آمدن هر بار سيلاب، دستگاه هاي مسئول تنها حجم زيادي از فرم هاي خسارت را پر كنند و بعد افسوس بخوريم و منتظر سيلاب بعدي باشيم.
وي افزود: دستگاه هاي مسئول در خصوص تعلل و كوتاهي در مديريت سيل و حوادث بحراني اينچنين بايد پاسخگو باشند و عملكرد دستگاه ها چه در بعد مثبت و چه در بعد كم كاري و كوتاهي در انجام وظيفه مورد سنجش و نظارت جدي قرار مي گيرند و بديهي است با دستگاه هاي مقصر بطور جدي برخورد خواهد شد.
فرماندار شهرستان نوشهر در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سیل مجدد در حاشیه رودخانه اصلی شهر (گردکل) گفت: هرچند فاز اول عملیات تخریب و آوار برداری15 بنای قدیم الاحداث مخروبه ناشی از وقوع سیل در خیابان فردوسی جنوبی و ضلع غربی رودخانه گردکل در جهت آزادسازی حریم قانونی رودخانه مذکور در آبان 92 و مدیریت گذشته انجام شده اما این روند باید اکنون نیز مستمر و ادامه می یافت.
قمی اویلی با اشاره به اینکه سیل بیشتر از سه حوزه آبریزی رودخانه های ماشلک، گندآبرود و نیرنگ وارد شهرستان نوشهر می شود افزود: حادثه سیل گذشته نوشهر، یک هزار و 250 واحد مسکونی از ۳۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیدند و بیش از 430 میلیارد ریال خسارت وارد کرده بود.
فرماندار نوشهر اضافه کرد: برداشت بی‌رویه و غیرمجاز برخی اشخاص از منابع طبیعی و عدم لایروبی رودخانه ها عامل ایجاد مشکلاتی شده است که متاسفانه باید تاوان آن را دهک‌های پائین جامعه پس بدهند.
وی تاکید کرد: مدیران شهرستانی منتظر اعتبارات استانی نباشند بلکه با تدبیر و مدیریت ازظرفیت های شهرستانی و شهری در مهار سیلاب تلاش کنند.
علیرغم همه این تدابیر و هشدارهای جدی فرماندار نوشهر در خصوص خطر سیلاب بنظر می رسد این هشدارهای جدی از سوی شهردار شهر نوشهر چندان جدی گرفته نمی شود و با پیمایش در امتداد رودخانه اصلی شهر نوشهر(شهررود) براحتی می توان حجم وسیعی از انبوه آلایندگی زیست محیط و رویش هرزعلف ها را در مسیر خیابان شهید تقی پور، پشت اداره برق و خیابان فلسطین و چمران را دید که نشان از بی اعتنایی شهردار نوشهر در پاکسازی شهررود و کوزکیله دارد.
هرچند تلاش شد با فرهاد شیخ الاسلامی شهردار شهر بزرگ نوشهر ارتباط رسانه ای برقرار شود تا توضیحات وی را در این خصوص جوبا شویم اما علیرغم حضور مکرر در پشت در دفتر شهردار نوشهر و عدم پاسخگویی به تلفن ، موفق به گفتگوی خبری نشدیم.

بدون شک با توجه به زمان کوتاه به بارش شدید باران و سیلاب در نوشهر و عدم تدبیر و اقدامات عملیاتی در پاکسازی شهررود و گوزکیله توسط شهرداری از هم اکنون لازم است تا شهردار نوشهر مسئولیت سیلاب آینده نزدیک را بپذیرد.

نفس های آخر شهرود نوشهر و بی اعتنایی شهردار/هرز علف هایی که سیلاب را وسوسه می کنند

 

نفس های آخر شهرود نوشهر و بی اعتنایی شهردار/هرز علف هایی که سیلاب را وسوسه می کنند

 

نفس های آخر شهرود نوشهر و بی اعتنایی شهردار/هرز علف هایی که سیلاب را وسوسه می کنند

 

نفس های آخر شهرود نوشهر و بی اعتنایی شهردار/هرز علف هایی که سیلاب را وسوسه می کنند

 

 



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved