Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > هزارتوی مشکلات آبزی پروری در مازندران

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 54
31-01-1403, 10:25
هزارتوی مشکلات آبزی پروری در مازندران

در حالی مازندران عنوان قطب آبزی پروری ایران را یدک می‌کشد که تولیدکنندگانش با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش حرف شمال به نقل از مهر، سه هزار و ۲۵۰ مرکز آبزی‌پروری در مازندران فعالیت دارد که سالانه بیش از ۷۳ هزار تن میزان تولید آن بوده و رتبه استان را در کشور برتر کرده است.

بیش از شش هزار نفر در استان به‌طور مستقیم در بخش های مختلف آبزی‌پروری مشغول فعالیت هستند و شیلات مازندران چهار سال اخیر رتبه نخست آبزی‌پروری و مقام دوم در تولید ماهیان سرد آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

۲۵ مرکز پرورش منفرد، ۳۶ مرکز تولید دومنظوره نیمه متراکم، دو مرکز تولید ماهیان خاویاری و چهار واحد تولید پرورش ماهی در قفس در تنکابن، رامسر و عباس‌آباد فعالیت دارند که سالانه هفت هزار تن ماهی تولید و روانه بازار می‌کنند.

کدورت و آلودگی آب براثر برداشت‌های بی‌رویه شن ماسه و فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه در بالادست، پرهزینه بودن بیمه کشاورزی و محصولات، جبران نشدن خسارات وارده توسط شرکت‌های بیمه‌گر، ارائه ندادن تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان، لایروبی نشدن صحیح و به‌موقع رودخانه، کمبود و ضعف ولتاژ برق منطقه، آلودگی و بیماری‌ها، افزایش بی‌رویه و نامشخص تعرفه آب‌بها از مشکلات تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان ماهی سرد آبی مناطق دو هزار و سه‌هزارم شهرستان تنکابن مطرح‌شده است.

همایون شاه منصوری که سالهای سال در این حرفه مشغول است، از حمایت‌های ضعیف و ارائه ندادن تسهیلات مناسب گله دارد و می‌گوید: تجهیزات مختلفی چون سیستم برگشت آب، ضدعفونی‌کننده آب ورودی، درام فیلتر خروج فضولات و فاضلاب و سیستم مجهز اکسیژن ساز در مزرعه‌ام نصب کردم اما نیازمند حمایت مسئولان هستم.

این تولیدکننده، لایروبی نشدن رودخانه و وجود بیماری‌ها را از مشکلاتی بیان کرد که آبزی پروران منطقه با آن دست به گریبان‌اند و برای رفع آن حمایت دستگاه‌های متولی را نیاز داریم.

وی با اشاره به مشکلات فراروی تولید عنوان کرد: آبزی پروری از جمله مشاغل سخت بوده که فعالان این حوزه نیازمند حمایت هستند و با توجه به اینه حوادث سالانه خسارت های زیادی به بار می آورد، اما بیمه ها چندان خسارت ها را پوشش نمی دهند.

این آبزی پرور، لایروبی نشدن رودخانه ها و فعالیت کارخانه های شن و ماسه در بالادست را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: این امر سبب بروز خسارت های فراوانی می شود و نیاز است متولیان امر در این حوزه برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

وی با اشاره به سیل سال های اخیر یادآور شد: برخی از فعالان آبزی پروری دچار خسارت ها و تلفات سنگینی شده اند اما متاسفانه پوشش حمایتی مناسبی از آنان صورت نگرفته است.

سعی داریم با شناسایی جامع واقعیت‌های منطقه و نگاه هماهنگ مشکلات را از پیش رو برداریم

معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن می‌گوید: سعی داریم با شناسایی جامع واقعیت‌های منطقه و نگاه هماهنگ مشکلات را از پیش رو برداریم.

سید امیر حسینی جو که بیش از یک ماه به‌عنوان فرماندار تنکابن منصوب‌شده به مشکلات فراروی آبزی پروران اشاره می‌کند و معتقد است: ایراداتی در بخش اعطای مجوز، تأسیس و احداث مراکز پرورش ماهی در منطقه دو هزار و سه هزار تنکابن وجود دارد که رفع آن‌ مهندسی خاصی را می‌طلبد.

وی درعین‌حال معتقد است: باوجوداین، وقتی مجوز صادرشده و این مراکز تأسیس شدند نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات ضروری است اما خود پرورش‌دهندگان نیز باید به مشکلات احداث چنین مراکزی در بستر رودخانه توجه داشته باشند و این شرایط ویژه را در فعالیت خود لحاظ کنند.

تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات آبزی پروری

حسینی جو از تشکیل کارگروه ویژه و مستقل برای حل مشکلات حوزه آبزی پرروی خبر و ادامه می‌دهد: هریک از مشکلات مطرح‌شده توسط تولیدکنندگان در اشتغال و تولید منطقه اثر مستقیم دارد و ضروری است که نماینده پرورش‌دهندگان ماهی منطقه در کارگروه مربوطه که به‌صورت دوره‌ای برگزار خواهد شد، حضور یافته و مشکلات را پیگیری کند زیرا هدف اصلی ما از ایجاد این کارگروه این است که تمام دستگاه‌های اجرایی و اعضای آن ملزم به اجرا باشند و حتی با چند درصد ضرر احتمالی، موضوع به شکل اساسی حل‌وفصل شود.

وی می‌گوید: اولویت مهم بحث مجوزها، تأمین آب و مسائل زیست‌محیطی خواهد بود و درخواست بنده از دستگاه‌های ذی‌ربط این است که با تصمیم‌گیری مناسب و کارشناسی به یک‌راه حل کلی در منطقه دو هزار و سه هزار برسیم.

حسینی جو بابیان موضوع اولویت‌بندی و حل تدریجی و با برنامه مشکلات منطقه، از نقش ویژه تولیدات و صادرات در رشد و اعتلای منطقه و کشور یاد و عنوان کرد: هدف دولت این است که تولیدکنندگان تنها دغدغه تولید داشته باشند و تمام دستگاه‌های اجرایی باید با عملکرد شفاف و صادقانه در رفع خواسته‌ها و مشکلات مردم گام بردارند.

میزان کل تولید مراکز پرورش ماهی حوزه شیلات تنکابن، حدود هفت هزار تن در سال است

رضا فلکی مقدم، رئیس اداره شیلات شهرستان تنکابن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تحت پوشش بودن فعالیت حوزه شیلات سه شهرستان تنکابن، عباس‌آباد و رامسر زیر نظر اداره شیلات تنکابن، گفت: میزان کل تولید مراکز پرورش ماهی حوزه شیلات تنکابن، حدود هفت هزار تن در سال است که شامل ۲۵ مرکز پرورش منفرد، ۳۶ مرکز تولید دومنظوره نیمه متراکم، دو مرکز تولید ماهیان خاویاری و چهار واحد تولید پرورش ماهی در قفس می‌شود.

وی کل مراکز پرورش ماهیان سرد آبی در مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن را ۲۵ واحد منفرد اعلام و عنوان کرد: شهرستان تنکابن باوجود مناطق دو هزار و سه هزار، یکی از مناطق مساعد پرورش ماهی در استان و همچنین یکی از قطب‌های پرورش ماهی سرد آبی قزل‌آلا در استان مازندران به شمار می‌آید.

رئیس اداره شیلات شهرستان تنکابن با اشاره به محدود بودن منابع منطقه و کشور تصریح کرد: مدیران مراکز پرورش ماهی شهرستان با استفاده از فنّاوری‌های نوین آبزی‌پروری، نسبت به افزایش تولید در واحد سطح اقدام کرده‌اند که با توصیه کارشناسان شیلات با بهترین شیوه مشغول فعالیت هستند.

بخش عمده‌ای از مشکلات آبزی پروران مربوط به حوزه امور آب منطقه است و ابوالحسن یوسف شعیبی، رئیس امور آب شهرستان تنکابن ضمن اشاره به شرایط خاص و ویژه رودخانه سه هزار تنکابن، این رود را ازجمله پرحادثه‌ترین رودهای استان برشمرد و می‌گوید: در این رودخانه حتی در فصل تابستان نیز خطر وقوع سیل و طغیان دارد.

وی می‌گوید: پس از سیل سال ۱۳۹۰ اقدام برای دیواره سازی مسیر رود را آغاز کردیم و این عملیات تا سال ۱۳۹۳ در جریان بود و اکنون قریب به یک سال است که هیچ عملیاتی در بستر و کناره رودخانه انجام‌نشده است.

رودخانه سه هزار نیازمند لایروبی است

وی بابیان این مطلب که ظرفیت انباشت مواد معدنی رودخانه پس از دو سیل اخیر پرشده معتقد است: رودخانه سه‌هزار باوجود تمام مشکلات موجود و مطرح‌شده، نیاز به لایروبی حتمی و سریع دارد و اگر این امر صورت نگیرد شاهد بروز خسارت‌های سنگینی در سیل‌های آتی در فصل سرما و بارندگی خواهیم بود.

شعیبی به برخی از مشکلات موجود در کارخانه‌ها شن و ماسه و پیمانکاران فعال در حوزه رود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برخی از عملیات اجرایی این واحدها در بستر رود، عامل اصلی بروز مشکلاتی نظیر کدر شدن، وجود ذرات و مواد اضافی همراه در آب است که تولیدکنندگان ماهی را با مشکل کمبود اکسیژن موجود در آب برای ادامه حیات ماهیان مواجه ساخته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، دریای خزر ظرفیت مناسبی برای فعالیت درزمینهٔ آبزی‌پروری تا ۲۰۰ هزار تن را دارد و توسعه این صنعت زمینه را برای اشتغال دست‌کم ۲۰ هزار نفر فراهم می‌کند. این درحالی است که امروزه فعالیت در صنعت آبزی‌پروری و ایجاد سرمایه و کسب روزی حلال در این حرفه از شاخص‌ترین مشاغل به شمارمی آید و تحقق این مهم از برنامه‌های محوری مسئولان استانی است.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved