Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > چرا نامزدهای انتخاباتی مازندران از بیان مسائل اساسی واهمه دارند؟

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / مجلس / انتخابات
نسخه چاپی
کد خبر : 48
1-02-1403, 02:24
چرا نامزدهای انتخاباتی مازندران از بیان مسائل اساسی واهمه دارند؟

تاکنون نامزدهای انتخابات برای شناخت مردم از جایگاه حقیقی مجلس و شرح وظایف نمایندگی چه کرده‌اند؟ تا چه میزان وعده‌های نامزدهای انتخابات با حوزه وظایف و اختیارات آنان سازگار است؟ تا به کی باید گفت نمایندگان تهران و اصفهان و فارس و خراسان کلان‌نگر هستند و نمایندگان مازندران جزئی‌نگر؟

به گزارش حرف شمال به نقل از مازندمجلس، پس از ماه‌ها رصد فعالیت نامزدهای احتمالی انتخابات در حوزه‌های مختلف، به این نتیجه رسید که نامزدها که هر یک پیش از این مناصب اجرایی و قانون‌گذاری آنهم در سطوح بالای مدیریتی را تجربه کرده‌اند، به جای طرح مسائل اساسی پیرامون وظایف تقنینی و نظارتی، بیشتر تمایل به حضور مکرر و پیوسته در مجالس ختم، یادواره‌های شهدا، مراسمات ورزشی و سایر تجمعات مشابه دارند.

حال آنکه اگر آگاهی‌بخشی مردم و شناخت بیشتر آنان از جایگاه نمایندگی مجلس ملاک باشد، باید شاهد برگزاری مراسم‌هایی از سوی نخبگان سیاسی و نامزدهای انتخابات با موضوع جایگاه مجلس، وظایف قانون‌گذاران، برنامه‌های نامزدها، ارائه راه حل خروج از مشکلات و مسائل مهم توسعه‌ای باشیم.

به عنوان مثال جلسات تخصصی و فنی با نگاهی آسیب‌شناسانه به توسعه کم شتاب ساری به عنوان مرکز استان، آسیب‌شناسی علل درخواست‌های خارج از حیطه وظایف که مردم از نمایندگان دارند، بررسی عملکرد نمایندگان فعلی و مسائلی از این دست که می‌تواند به آگاهی بخشی مردم کمک کند. باید توجه داشت که بررسی مسائل توسعه‌ای و جایگاه قانونی مجلس بدون مطرح کردن فرد یا افرادی از نامزدهای فعلی، تبلیغات زودهنگام محسوب نمی‌شود و نامزدها دغدغه‌ای از این حیث نباید داشته باشند.

لذا ضروری است نامزدهای انتخابات به جای صرف وقت برای مسائل سطحی و رفتارهای عامه پسند، به طرح مسائل اساسی پیرامون جایگاه مجلس و شرح وظایف نمایندگان آن پرداخته و به جای اقدامات شعاری و بیان وعده‌های خارج از اختیارات خود، به شکل صریح از غیر منطقی بودن برخی از انتظارت از نمایندگان مجلس سخن بگویند و توانمندی و ظرفیت‌های واقعی خود را مطرح کنند تا سطح خواسته‌های مردم از جایگاه نمایندگی به آسفالت معابر تنزل نیابد. نامزدهای انتخابات فراموش نکنند که در وعده‌های شور انگیز، شعور مردم را به بازی نگیرند.

 

تاکنون نامزدهای انتخابات برای شناخت مردم از جایگاه حقیقی مجلس و شرح وظایف نمایندگی چه کرده‌اند؟ نامزدهای انتخابات برای نزدیک کردن سطح انتظارات مردم با حوزه وظایف نمایندگی مجلس چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ تا چه میزان وعده‌های نامزدهای انتخابات با حوزه وظایف و اختیارات آنان سازگار است؟ تا به کی باید گفت نمایندگان تهران و اصفهان و فارس و خراسان کلان‌نگر هستند و نمایندگان مازندران جزئی‌نگر؟

به نظر می‌رسد پس از تجربه 9 دوره انتخابات مجلس، ضروری است مطابقتی میان انتظارات مردم با حوزه وظایف و اختیارات نمایندگان ایجاد شود. البته شاید در ابتدای امر طرح مسائل اساسی، علمی و تخصصی با استقبال چندانی مواجه نگردد و برای فردی که تنها به کمیت آرای خویش می‌اندیشند چندان مهم نباشد اما تا مادامی که مردم با حوزه وظایف نمایندگی مجلس آگاهی نیابند، ضمن آنکه انتظارات خود را با سطح اختیارات نمایندگان مجلس مطابقت نمی‌دهند، شاخص‌های مناسبی هم برای سنجش عملکرد نمایندگان مجلس در دست نخواهند داشت و یک فرد حتی اگر با کمیت آرای بسیار زیاد به مجلس راه یابد به دلیل آنکه در حوزه آگاهی بخشی به مردم اقدامی انجام نداده است، پس از پایان دوره چهار ساله نمایندگی خود با نارضایتی مردم مواجه خواهد بود، اگرچه شاید این نارضایتی با توجه به حوزه وظایف نمایندگی به حق نباشد.

لذا بجای اقدامات مقطعی، شعاری و کوتاه مدت باید به مسائل اساسی و روش‌های علمی و آگاهی بخشی عمومی اقدام نمود.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved