Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > نگرانی بیماران پیوندی مازندران از نبود نقدینگی بیمارستان‌ها برای خرید دارو

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی
نسخه چاپی
کد خبر : 47
9-01-1403, 15:33
نگرانی بیماران پیوندی مازندران از نبود نقدینگی بیمارستان‌ها برای خرید دارو

بیماران پیوندی مازندران برای تهیه دارو مجبورند از استان و شهرستان‌های دور این استان به تهران سفر کنند تا بتوانند داروهای مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گزارش حرف شمال به نقل از فارس مازندران، شهرستان نوشهر یکی از شهرهایی است که بیماران پیوندی در آن با چالش کمبود و حتی نبود داروهای خاص بیماران پیوندی روبه‌رو هستند و این امر باعث بروز نگرانی و اضطراب در بین این قشر از بیماران شده است.

وجود دارو برای بیماران پیوندی که یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین مقوله در حوزه بهداشت و درمان است، این روزها حال و هوای خوشی ندارد و بیماران پیوندی را دچار سردرگمی‌ها و نگرانی در تهیه دارو کرده و این نگرانی‌ها بر بار رنج بیماران پیوندی اضافه شده و آرامش آنها را برهم زده است.

برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر این موضوع با یکی از بیماران پیوندی در شهرستان نوشهر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

«مریم سالار»، که از پنج سال قبل عمل پیوند کلیه را انجام داده است، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد:‌ در گذشته برای تهیه دارو از تهران اقدام می‌کردم ولی از زمانی که تصمیم گرفتم تا داروهای خود را در همین نوشهر و چالوس تهیه کنم، با مشکل کمبود یا حتی نبود دارو روبه‌رو شدم.

* گاهی با جمله «دارو نداریم» مواجه می‌شویم

وی با اشاره به اینکه بیماران پیوندی نوشهر داروی خود را معمولاً از داروخانه بیمارستان چالوس تهیه می‌کنند، خاطرنشان کرد: طی کردن سیر و مراحل تا نوشته شدن دارو در دفترچه یک بحث است و اینکه برخی بیماران به‌خاطر مشکلات جسمانی نمی‌توانند حتی از نوشهر تا چالوس برای تهیه داروی خودشان بروند بحثی دیگر است.

سالار گفت: در صف انتظار ماندن برای تهیه دارو سخت و خیلی کش و قوس‌دار است و مهم‌تر اینکه در نهایت گاهی بیماران خاص با جمله «دارو نداریم» مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: شرایط مصرف داروی بیماران پیوندی به‌گونه‌ای است که حتماً باید در ساعت مقرر استفاده شود و حتی بیمار نباید هیچ‌گونه استرس و اضطرابی بابت کمبود یا نبود دارو و یا هزینه‌های آن را داشته باشد.

* قیمت داروها نوسان دارد

این شهروند نوشهری افزود: داروهای بیماران پیوندی ماهانه سقفی دارد و در بیمه ثبت می‌شود و هر ماه مقداری دارو به آنها تعلق می‌گیرد اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد تغییرات و نوسانات قیمت داروها است که هر چند ماه یک‌بار تغییر می‌کند ولی آنچه مهم است اینکه دارو پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی برای تهیه دارو به داروخانه مراجعه می‌کنیم، به ما می‌گویند مقصر ما نیستیم مقصر توزیع‌کنندگان دارو هستند، یادآور شد: برای تهیه دارو بابل، رامسر یا بابلسر را به ما پیشنهاد می‌کنند که در اینجا چالش دردسرهای رفتن به این شهرها و متحمل شدن سختی‌های راه و هزینه یک طرف، ولی اینکه در آنجا هم به ما بگویند دارو نداریم، بسیار رنج‌آور است.

* کمبود یا نبود داروی بیماران پیوندی مربوط به نوشهر و چالوس است

سالار با اشاره به اینکه کمبود یا نبود داروی بیماران پیوندی مربوط به نوشهر و چالوس است، تصریح کرد: وضعیت داروهای پیوندی در دیگر شهرهای مازندران خوب است ولی در اینجا بیماران با مشکل تهیه دارو مواجه هستند و جوابی هم که به ما می‌دهند قانع‌کننده نیست.

وی با تأکید بر اینکه شهری که بیماران خاص و پیوندی دارد باید داروی آن نیز در همان شهر تأمین باشد، گفت: ‌برخی داروها باید حتماً سر وقت استفاده شود و اگر به‌موقع مصرف نشود، ممکن است بدن عضو پیوندی را پس بزند و حتی بعضاً منجر به مرگ آن فرد شود.

این شهروند نوشهری خاطرنشان کرد: فکرش را بکنید بیمار پیوندی که در روستا زندگی می‌کند نه‌تنها هزینه رفت‌وآمد برایش سخت بوده بلکه با دست خالی و بدون دارو به خانه‌اش برگردد رنجی دردناک است.

* دارو باید عادلانه‌تر توزیع شود

وی تأکید کرد: توزیع دارو باید عادلانه‌تر صورت بگیرد تا بیماران پیوندی جدا از درد و رنج بیماری خود، با مشکل دیگری در این حوزه مواجه نشوند.

دبیر انجمن بیماران کلیوی نوشهر نیز با ابراز نگرانی از نبود داروهای ویژه بیماران خاص و پیوندی در این شهرستان، گفت: بیماران پیوندی در کنار رنج و مشکلات ناشی از بیماری و پیوند، کمبود و بعضاً نبود داروهای مخصوص پیوندی نیز بر درد و مشکلات آنها سنگینی می‌کند.

حسن قمی‌نجارده با بیان اینکه کمبود یا نبود دارو در دیگر استان‌های وجود ندارد، تأکید کرد: دستگاه‌های مربوطه از جمله معاونت غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی مازندران باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و مشکل کمبود و یا نبود دارو در نوشهر را حومه را برطرف کنند.

* ثبت 300 بیمار دیالیزی و پیوندی در نوشهر

وی تعداد بیماران دیالیزی و پیوندی ثبت‌شده در نوشهر را حدود سیصد نفر اعلام کرد و افزود: متاسفانه توزیع ناعادلانه شرکت‌های توزیع دارو باعث شده است تا شرایط برای بیماران منطقه این‌گونه رقم بخورد.

دبیر انجمن بیماران کلیوی نوشهر با اشاره به اینکه داروخانه بیمارستان چالوس محل تامین و توزیع داروهای بیماران پیوندی است، تصریح کرد: برخی از بیماران پیوندی، سرپرست خانوار هستند و بنابراین وجود چنین مشکلاتی می‌تواند اقتصاد و آرامش خانواده را مورد خطر قرار دهد.

وی با قدردانی از تلاش‌های فراوان و ویژه فرماندار چالوس برای حل مشکلات بیماران دیالیزی و پیوندی، گفت: مسئولان بیمارستان چالوس و دیگر متولیان باید بر اساس تولیت، نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.

* تأمین منابع جدید برای خرید داروی بیماران پیوندی

در ادامه سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم اظهار کرد:‌ از آنجا که شرکت‌های دارویی، داروهای بیماران خاص را در قبال دریافت وجه نقدی به بیمارستان‌ها می‌دهند بنابراین با توجه به اختلال منابع مالی که در فضای بیمارستانی وجود دارد با مشکل کمبود یا نبود دارو مواجه شدیم.

محمد سلطان‌تویه با اشاره به اینکه از اول دی‌ماه گذشته بیمه‌ها توان پرداخت نداشتند با کمی چالش روبه‌رو شدیم، افزود: بر اساس دستورالعمل جدیدی که نوشته شد از این پس منابع اعتباری بیماران و داروهای خاص از منابع جدیدی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی بیماران خاص و پیوندی را هم در دست اقدام داریم، تصریح کرد: از این پس قرار است داروهای بیماران خاص را به هر شهر مازندران دهیم.

سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مطمئناً اتفاقات جدید و بهتری هم در راه است، گفت: برای فرانشیز داروها و اخذ تخفیف دانشگاهی هم دیگر نیازی به مراجعه بیماران خاص به مرکز استان نیست و این کار به داروخانه‌های بیمارستان‌ها محول می‌شود و تخفیف در بیمارستان ارائه می‌شود.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved