Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103
harfeshomal News Agency
حرف شمال
علی اسماعیلی : بار دیگر
در آستانۀ بازگشایی مدارس کشور هستیم، بار دیگر زنگ مدارس نواخته خواهد شد
تا کاروان رهپویان طریقِ دانش، سیر و سلوک علمی خود را آغاز نمایند. اینک
بهار تعلیم و تربیت در پاییز طبیعت فرا رسیده است و رود خروشانِ کودکان و
نوجوانان و جوانان، حرکت و تلاش و جوش و خروش خود را برای طریق علم و دانش
شروع نمودهاند. در هر کوی و برزن، کودکی دست در دست پدر و مادر با کولهای
از کتاب و دفتر، روانۀ مدرسه است تا روح و روان خود را به کام رود زلال
آموزشِ معلمان و مربیان پُرتلاش و متعهد بسپارد.
امروزه توسعه، ترقی و
پیشرفت هر جامعهای در گرو باروری و شکوفایی استعدادهای بالقوۀ نوجوانان و
جوانان آن جامعه است. همۀ ما به خصوص برنامهریزان، مدیران آموزش و پرورش،
معلمان و مربیان در جهت شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان مسئولیم. اگر
این استعدادها مجال بروز پیدا نکنند، سایر منابع کشور هم، آنچنان که
شایسته است به بهرهوری نخواهند رسید.
بیتردید، بهترین سالهای رشد و
بالندگی فرزندان این کشور در اختیار مدارس است و اگر نگرش غالب مدیران و
اولیای مدارس این باشد که تربیت دانشآموزان در جهت شکلگیری شخصیت آزاد و
متکی به خود و خردورز و کوشا در آنان باشد، هر آینه در آیندۀ نزدیک شاهد یک
تحول عظیم در جامعه و بهبود وضعیت کشور در مقایسه با وضعیت موجود خواهیم
بود. چرا که وضع فردای کشور در گرو کیفیت آموزش و پرورش امروز است.
نوع
نگرش عمومی به این مهمترین نهاد توسعۀ کشور، یعنی آموزش و پرورش، در
پیشرفت و موفقیت آن سهم بسزایی دارد. باید این ذهنیت و تداعی تصوراتی همچون
پیچیدن نسخۀ مدارس تنها در ساختمان و کلاس و میز و گچ و تخته در جامعه
اصلاح گردد. طبیعی است که اصلاح و جهتگیری مناسب این ذهنیت میتواند نگرش
مسئولان نظام تعلیم و تربیت را به اهمیت امر ارتقاء بخشد.
از نکات مهمی
که در نظام تعلیم و تربیت یا همان آموزش و پرورش باید مورد لحاظ قرار گیرد،
توجه به امر تربیت در راستای تعلیم است. از آنجایی که تربیت ناظر بر بُعد
شخصیتی دانشآموزان است و یک مقولۀ کیفی و غیرقابل نمرهگذاری و نمرهدهی
است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
اگر بپذیریم که هدف محوری آموزش و
پرورش، جامعهپذیری، شکوفایی استعدادهای بالقوه و تشکیل سرمایههای انسانی و
حصول به توسعۀ انسانی است، آن وقت پذیرفتنی است که شخصیت افراد بیشتر تحت
تأثیر تربیت قرار دارد نه تدریس. گرچه هر دو موضوع، مأموریت آموزش و پرورش و
در جاهایی مکمل یکدیگرند.
اصولاً جوامع توسعهیافته از تعلیم و تربیتی
برخوردار هستند که پرورش نیروی مغزی یادگیرندگان را مهم تلقی میکنند.
آموزش و پرورش پویا مبتنی بر هر روش و اصولی که باشد، علاقهها، تواناییها
و استعدادهای افراد را پرورش خواهد داد و این قابلیت را در آنها به وجود
خواهد آورد که چگونه زندگی خود را بسازند و محیطی مطلوب و منطبق با نیازهای
خود به وجود آورند.
متولیان تعلیم و تربیت باید تدوین برنامههای
تحصیلی متناسب با نیازهای حقیقی و فلسفۀ اجتماعی، پرورش تفکر منطقی و
ارتقای تفکر اقتصادی، رشد انگیزههای ملی و دینی و توسعۀ توانمندیهای فردی
و روحیۀ ابتکار و خلاقیت را ملحوظ نظر قرار دهند.
علی اسماعیلی (عضو هیئت علمی دانشگاه)