Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > مراكز اقامتي ميان مدت ترك اعتياد (كمپ ها)؛ بايدها و نبايدها

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / نظرگاه / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 317
1-02-1403, 10:22
در گفتگو با كارشناس واحد پيشگيري بهزيستي عنوان شد؛
مراكز اقامتي ميان مدت ترك اعتياد (كمپ ها)؛ بايدها و نبايدها

درمان افراد بيمار بايد به صورت داوطلبانه باشد زيرا اثر بيشتري دارد و در صورتي كه درمان اجباري انجام شود از نظر بهزيستي خلاف مقررات است.

حرف شمال_ چند سالي است كه فعاليت مراكز اقامتي ميان مدت ترك اعتياد (كمپ ها) و شيوه هاي درمان و بازپروري معتادان دغدغه مسئولان و مردم است و لزوم بررسي علمي بايدها و نبايدها در ميزان اثربخشي اين كمپ ها در جامعه ضروري است.
با افزايش تعداد معتاد در كشور و تغيير نگرش به افراد معتاد به عنوان يك بيمار كه منشا مهم مشكلات و مسايل اجتماعي است و لزوم رهايي آنها از اعتياد موضوع مراكز اقامتي ميان مدت ترك اعتياد (كمپ) كه با نظرات متفاوتي در جامعه همراه است مورد توجه ويژه مسئولان و مردم قرار گرفته و ارزشيابي علمي ميزان اثر بخشي آنها مطرح است.
در اين راستا سئوال هاي متعددي همچون آيا ظهور اين خانه هاي بهبودي در بيشتر مناطق شهري و حتي روستايي كه همچون قارچ روز به روز درحال افزايش است در درمان افراد معتاد تاثير گذار است و اين اثر بخشي به چه ميزان در بهبود و رهايي معتادان از بند مواد مخدر نقش آفرين است . 
از سوي ديگر تاسيس كمپ هاي ترك اعتياد از سوي افراد غيرمتخصص و در مكان ها غير استاندارد، و در برخي موارد با بهره گيري از روش هاي غيرقانوني و گاهي اوقات استفاده از زور و وسايل خطرناك براي رهايي معتادان صورت مي گيرد آيا بازنگري و نظارت بيشتر را نمي طلبد.
اين درحالي است كه شيوه هاي ترك مواد مخدر مانند ترياك، هروئين ، مواد محرك صنعتي مثل شيشه و كراك با يكديگر متفاوت بوده و براي بازدهي اين مراكز بهره گيري از نيروي متخصص همراه با استانداردسازي اين مراكز از لحاظ امكانات و روش هاي درماني ضرورتي انكار ناپذير است.
هدف از برپايي مراكز بازپروري و كمپ هاي ترك اعتياد بازگرداندن سلامت افراد آسيب ديده از اعتياد به روال عادي زندگي به صورت دائم و به تبع آن كاهش آسيب هاي اجتماعي در اين حوزه است و در اين راستا بايد مسئولان و اقشار مختلف مردم از جمله خيرين علاوه بر توجه ويژه حمايت مطلوبي از بهتر شدن روند فعاليت اين مراكز داشته باشند.
كارشناس واحد پيشگيري بهزيستي نوشهر گفت: در سال گذشته ، 428 معتاد مرد كه زمينه ترك اعتياد ناموفق را با روش هاي گوناگون از جمله تعويض خون و استفاده از روانشناسان را تجربه كرده بودند براي پذيرش در كمپ به اين اداره مراجعه كردند كه 250 نفر از آنها به صورت كامل پاك و بدون بازگشت شدند.
جميله هاشمي با اشاره به فعاليت شش ساله مراكز اقامتي ميان مدت ترك اعتياد افزود: در حال حاضر اين مراكز نقش خوبي در ترك اعتياد افراد نسبت به متادون درماني ايفا مي كنند كه نيازمند ارتقاي كيفي كمپ ها، حمايت و نظارت بيش از پيش مسئولان و دستگاههاي متولي امر است.
 

مراكز اقامتي ميان مدت ترك اعتياد (كمپ ها)؛ بايدها و نبايدها

 


وي تصريح كرد: درمان افراد بيمار بايد به صورت داوطلبانه باشد زيرا اثر بيشتري دارد و در صورتي كه درمان اجباري انجام شود از نظر بهزيستي خلاف مقررات است.
هاشمي خاطرنشان كرد: هم اكنون بهزيستي به تنهايي حمايت از معتادان را در حوزه هاي مختلف درمان، مشاوره و اشتغال آنها دارد و سال گذشته به حدود 80 نفر از معتادان رها شده از اعتياد شهرستان وام خود اشتغالي داده كه هم اكنون مشغول فعاليت هستند.
وي افزود: در حال حاضر بهزيستي در چهار حوزه خانواده، محلات، محيط هاي آموزشي و محيط هاي كار به افراد آموزش هاي لازم براي پيشگيري از اعتياد ارايه مي كند و در سال گذشته برپايي پنج نمايشگاه، توزيع 30هزار بروشور و آموزش بيش از 700 دانش آموز و اولياي آنها از جمله اين اقدامات است.
اين كارشناس بهزيستي بر لزوم توجه به وضعيت اعتياد زنان و راههاي پيشگيري از شيوع اين آسيب تاكيد كرد و گفت: بيشترين مسئوليت اجتماعي و خانوادگي بر دوش زنان است، گسترش اعتياد بين آنان علاوه بر از بين رفتن كانون گرم خانوادگي ، مسئوليت اجتماعي آنان را در فرزند پروري به خطرخواهد انداخت/ منبع: ايرنا



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved