Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > چلو خورشت با طعم قرص برنج/ چطور برنج سمی راتشخیص دهیم؟

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها
نسخه چاپی
کد خبر : 312
10-01-1403, 04:38
کار "بازار برنج" به هشدار رسید؛
چلو خورشت با طعم قرص برنج/ چطور برنج سمی راتشخیص دهیم؟

موضوع برنج های خارجی و نگرانی بابت سلامت آنها به مرحله هشدار رسیده و به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برنج بیش از دیگر کالاهای زراعی در تُناژ‌ بالا قاچاق می‌شود؛

حرف شمال_ مهم ترین موضوع در برنج های قاچاق، مشخص نبودن استفاده از سموم، کود شیمیایی و آفت کش‌هاست. برنج های قاچاق به احتمال بسیار زیادی در معرض آفات گوناگون از جمله فلزات سنگین قرار دارند؛ بنابراین باید کنترل و نظارت بیشتری در واردات آن صورت گیرد.

موضوع برنج های خارجی و نگرانی بابت سلامت آنها به مرحله هشدار رسیده و به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برنج بیش از دیگر کالاهای زراعی در تُناژ‌ بالا قاچاق می‌شود؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود برای خرید این محصول حتما به واحدهای صنفی معتبر و مجاز مراجعه کنند و در خرید و مصرف برنج خارجی دقت لازم را داشته باشند.

برنج های خارجی مشکوک
عباس نخعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از 10 هزار تن برنج قاچاق در سال گذشته کشف شد، اظهار کرد: با وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌هایی که مجوز در بخش واردات مرز‌نشینی می‌دهند، جلساتی داشتیم تا در رابطه با واردات برنج حساسیت بیشتری داشته باشند و از طرفی به مردم نیز توصیه می کنیم برای خرید برنج خارجی حتما دقت و حساسیت لازم را داشته باشند.

چطور برنج سمی راتشخیص دهیم؟
موضوع برنج های قاچاق دیگر حوصله سربر شده است. این برنج ها هم کار کشاورزان شمالی را کساد کرده اند و هم ضمن شکستن قیمت ها سلامت مردم را تهدید می کنند و به قول برخی از کارشناسان در دراز مدت ذائقه مردم کشور را نیز تغییر می دهند.
مردمی که عادت دارند برنج طارم و خوش بوی شمالی را بخورند حالا به خاطر قیمت کمتر و مشکلات فراوان اقتصادی برنج های دم سیاه و خطرناک هندی را بر سر سفره ها می برند.
از طرف دیگر دولت اعلام کرده است که مردم در خرید برنج خارجی دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهند که البته محتوای این توصیه؛ مبهم است. مردمی که نه برنج فروش هستند و نه شالیکار چطور می توانند در یک مغازه و در آنِ واحد سالم یا غیرسالم بودن برنج را تشخیص دهند.
اگر قاچاق به این گسترده گی است که می گویند و به مرحله هشدار رسیده بعید نیست که برنج آلوده و سمی به مغازه های شناخته شده و معتبر نیز نفوذ کند و برخی با قاطی کردن برنج های مختلف عملا کشف حقیقت را غیرممکن کنند.

چلو خورشت با طعم قرص برنج/ چطور برنج سمی راتشخیص دهیم؟

 


چلو با طعم فلزات سنگین
مهم ترین موضوع در برنج های قاچاق، مشخص نبودن استفاده از سموم، کود شیمیایی و آفت کش‌هاست. برنج های قاچاق به احتمال بسیار زیادی در معرض آفات گوناگون از جمله فلزات سنگین قرار دارند؛ بنابراین باید کنترل و نظارت بیشتری در واردات آن صورت گیرد.
به گفته مسئولان برنجی که توسط مرزنشینان وارد می‌شود، تحت شرایط خاصی حق ورود به کشور را دارد و برای مصرف در همان استان‌ مرزی است و مازاد آن برای ورود به سایر شهرها باید تشریفات گمرکی خاص خود را سپری کند در حالیکه بر اساس واقعیات های بازار هیچ خبری از این تشریفات خاص گمرکی نیست.
اگر چه هشدار و اخطار و آگاهی بخشی خوب است اما دوای درد مردم نیست، بلکه باید حاکمیت یکبار برای همیشه این موضوع را حل کرده و حداقل در مورد مواد غذایی و مصرفی مردم که رابطه مستقیم با سلامت جامعه دارد گلوگاه های قاچاق را کور کنند.
به گفته مسئولان بهداشت و درمان کشور ممکن است تبعات منفی برنج های آلوده بلافاصله پس از مصرف مشخص نباشد و اثرات تخریبی آن‌ به مرور نمایان شود که این خود موضوع را پیچیده تر می کند.
متاسفانه سهل انگاری های فراوانی از این دست هرساله هزینه هنگفتی را به بخش سلامت و درمان کشور تحمیل می کند که ظلمی مضاعف است.
اگرچه کار از اظهارامیدواری و خواهش گذشته است اما بیائید دعا کنیم معجزه ای شود و یکبار برای همیشه «قاچاق»؛ این سرطان اقتصاد و سلامت ایران ریشه کن شود/ منبع:عبارت



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved