Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > رقابت حداد عادل و عارف برای کسب رای اول تهران/ استفاده اصلاح طلبان از استراتژی اصول گرایان

harfeshomal News Agency
حرف شمال

سیاسی / انتخابات
نسخه چاپی
کد خبر : 31
9-01-1403, 15:27
رقابت حداد عادل و عارف برای کسب رای اول تهران/ استفاده اصلاح طلبان از استراتژی اصول گرایان

بدون شک می‌توان گفت که انتخابات مجلس دهم برخلاف دیگر انتخابات مجلس ایران به ویژه بعد از دهه 70، جز رقابتی ترین انتخابات‌ها د تهران و شهرستان‌های کشور خواهد بود و باید دید که سند پارلمان دهم به نام کدام یک از جناح‌های کشور زده خواهد شد.

اصول گرایان برای رسیدن به کرسی‌های مجلس هفتم از دو استراتژی اساسی استفاده کردند. آنها که تجربه طعم تلخ شکست را از اصلاح‌طلبان در دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس چشیده بودند، تصمیم گرفتند با نفرات کمتر شناخته شده و از شهرهای مختلف در انتخابات مجلس هفتم حضور پیدا کنند. 

بسیاری از اصول گرایانی که در انتخابات مجلس ششم شرکت کرده بودند، وارد انتخابات مجلس هفتم نشدند. آیت‌الله موحدی کرمانی، محسن رضایی، حسینی، تقوی و ... از این جمله بودند. راست‌گرایان تصمیم گرفتند که از نیروهای جوان و دانشگاهی خود برای حضور در مجلس استفاده کنند که در صورت شکست، سرمایه‌‎های اصلی خود را همچون مجلس ششم از دست ندهند. 

آنها در راهکار دوم خود ترجیح دادند که بسیاری از نیروهای خود را از شهرستان‍‌ها راهی مجلس کنند. محمدرضا باهنر نماینده سرشناس اصول گرایان که سابقه زیادی در مجلس شورای اسلامی دارد، در دوره هفتم از شهر کرمان نامزد انتخابات مجلس شد. 

همین دو استراتژی باعث شد تا اصول گرایان بتوانند اکثریت مجلس هفتم را در اختیار بگیرند. البته نمی‌شود از نقش رد صلاحیت‌های اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هفتم نیز به سادگی گذشت. بسیاری از چهره‌های شناخته شده اصلاح طلب به دلیل تحصن و استفعا در مجلس ششم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. 

اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس دهم نیز به دنبال چنین استراتژی برای حضور در دهمین پارلمان هستند. آنها که می‍‌‌دانند چهره‌های شناخته شده جریانشان به دلیل حوادث انتخابات سال 88، از سوی شورای نگهبان رد خواهند شد، در تلاش هستند از نیروهای جوان تر و کم حاشیه‌تر برای حضور در انتخابات مجلس استفاده کنند. به زیان ساده تر آنها به دنبال کسی هستند که بتوانند از سد شورای نگهبان عبور کنند. 

اصلاح طلبان که می‌دانند رقابت در تهران فشرده و سخت است و اصول گرایان تصمیم دارند نیروهای شناخته شده خود را از این شهر راهی پارلمان کنند، به دنبال طرحی برای تقسیم نیروهای خود در شهرهای مختلف کشور هستند. اصلاح طلبان نمی‌خواهند تمام تمرکز خود را متوجه شهر تهران کنند به خاطر همین تصمیم دارند برخی از شناخته شده ترین نیروهای خود را از دیگر شهرهای کشور به ویژه شهرهای بزرگ مانند اصفهان، تبریز و یا شیراز راهی مجلس کنند.

آنها با این استدلال که ما در انتخابات‌های گذشته تمام توان خود را در تهران استفاده می‌کردیم و از شهرستان‌ها غافل بودیم، به دنبال این هستند که رای شهرستان‌ها را به خود اختصاص دهند. درکنار رقابت درشهرستان‌ها قطعا هر دو جناح به شهر تهران نگاه ویژه‌ای دارند و هر دو گروه تلاش می‌کنند نفرات اول این شهر را به خود اختصاص دهند. 

اصلاح طلبان و اصول گرایان سعی می‌کنند در راس نمایندگان شهر تهران، فردی از آنها حضور داشته باشد. می‌توان گفت که از همین حالا رقابت سختی میان حداد عادل و عارف برای کسب رای اول تهران ایجاد شده است. حداد عادل به عنوان کسی که در سه دوره گذشته مجلس نفر اول مردم تهران بوده است و عارف نیز به عنوان کسی که اصلاح طلبان به او به عنوان یک سرمایه در انتخابات مجلس نگاه می‌کنند. 

بدون شک می‌توان گفت که انتخابات مجلس دهم برخلاف دیگر انتخابات مجلس ایران به ویژه بعد از دهه 70، جز رقابتی ترین انتخابات‌ها د تهران و شهرستان‌های کشور خواهد بود و باید دید که سند پارلمان دهم به نام کدام یک از جناح‌های کشور زده خواهد شد.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved