Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > بیش از 2 میلیون واجد شرایط رای دادن در مازندران/ مواردی از تبلیغات زودهنگام مشاهده شده است

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / سیاسی / انتخابات
نسخه چاپی
کد خبر : 184
10-01-1403, 11:04
معاون سياسي استاندار مازندران عنوان كرد:
بیش از 2 میلیون واجد شرایط رای دادن در مازندران/ مواردی از تبلیغات زودهنگام مشاهده شده است

معاون سياسي استانداري مازندران عنوان كرد: برخی رسانه‌ها فراتر از حد عرف عمل می‌کنند مثلا روزنامه‌‌ای تیتر زده بود که «استثنایی‌ترین، نامزد انتخابات آمد یا مردی که ناجی حوزه است و ...» که برخورد جدی می‌شود.

به گزارش حرف شمال، علیرضا یونسی معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران، درباره اعضای ستاد انتخابات در استان، اظهار کرد: بسیاری از اعضای ستاد انتخابات همکاران ما در استانداری هستند مدیران کل زیربط و دست‌اندرکار در حوزه استعلامات، در حوزه تبلیغات، در حوزه امنیت، در حوزه حقوقی، در حوزه پشتیبانی و دو عضو ویژه (صدا و سیما و ثبت‌احوال) هستند.

بیش از 2 میلیون واجد شرایط رای دادن در مازندران/  مواردی از تبلیغات زودهنگام مشاهده شده است

 


وی با بیان اینکه شبیه همین ستاد را در مراکز حوزه‌های انتخابیه داریم، افزود: در مازندران 9 حوزه انتخابیه اصلی (بهشهر، ساری، قائم‌شهر، بابل، آمل، نور، نوشهر و تنکابن)، 47 حوزه انتخابیه فرعی داریم که در کل 56 حوزه انتخابیه در استان می‌شود.
در انتخابات ریاست جمهوری 3754 شعبه اخذ رای داشتیم
رئیس ستاد انتخابات مازندران، با اظهار اینکه شعب اخذ رای به وسیله هیات‌های اجرایی و مراکز حوزه‌های انتخابیه در حال بررسی است، تصریح کرد: در آخرین انتخاباتی که در مازندران (سال 92) برگزار شد 3 هزار و 784 شعبه (ثابت و سیار) در استان داشتیم و با توجه به اینکه فصل زمستان است و برخی حوزه‌های ما کوهستانی هست و برخی روستاها هم که فعلا خالی از سکنه هستند این موضوعات نیز لحاظ خواهد شد.
یونسی، درباره فعالیت‌های زیرساختی در حوزه اجرا، گفت: این از زمان اعلام ثبت‌نام کاندیدا شروع می‌شود و بخشی از آن کارها (ثبت‌نام، تحویل مدارک، ورود آنها در سیستم و متمرکز کردن آنها) برعهده وزارت کشور هست پس از آن انتخاب هیات اجرایی هست که همه حوزه‌های انتخابیه باید داشته باشند.
نحوه تشکیل هیات اجرایی انتخابات استان
وی، اضافه کرد: قانون می‌گوید فرماندار می‌باید 30 نفر معتمد را به هیات نظارت معرفی کند و با تایید صلاحیت آنها توسط هیات نظارت، این اعضا بین خود انتخابات برگزار می‌کنند و 8 نفر را بعنوان اعضای هیات اجرایی انتخاب می‌کنند به اضافه یک نفری که شورای شهرستان معرفی می‌کند و مسئول ثبت‌احوال آن حوزه با فرماندار یا بخشدار جمعا می‌شوند یازده نفر که این افراد، هیات اجرایی انتخابات را در هر حوزه تشکیل می‌دهند و آن‌ها هستند که حوزه‌ها را مشخص می‌کنند، اماکن را شناسایی می‌کنند و اینکه چه کسانی سر صندوق‌ها باشند را تعیین می‌کنند و به آن‌ها آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.
معاون سیاسی استاندار، با بیان اینکه بخشی از انتخابات، حفاظت و امنیت انتخابات است که بر اساس قانون نیروی انتظامی این را برعهده دارد، افزود: بخش دیگر آن پشتیبانی لست که کلیه امورات مربوط به آن هست و بخش دیگر آن مربوط به فنآوری اطلاعات است که می‌باید همه نقاطی که حوزه انتخابیه است و صندوق رای دارد حتما باید پوشش مخابراتی داشته باشد.
 یونسی، با اعلام اینکه مازندران یکی از بهترین استان‌هایی هست که بالاترین پوشش مخابراتی را دارا است، بیان کرد: انتخابات الکترونیکی یعنی برقراری ارتباط آسان و جلوگیری از تخلفات احتمالی افراد در یک دوره انتخابات، مثلا اگر من در ساعت 9 در ساری رای دهم بعد به شهر یا استان دیگر بروم و بخواهم در آنجا هم رای بدهم پس از ارائه کارت ملی و ورود شماره آن به سیستم، بلافاصله مشخص می‌شود که بنده ساعت 9 در ساری رای دادم.
وی، آموزش را یکی دیگر از ساختارها آموزش عنوان کرد و گفت: منظور، آموزش نیروی انسانی از فرماندار و بخشدار گرفته تا اعضای هیات اجرایی و غیره هست.
کارت‌ملی و شناسنامه برای رای دادن الزامی است
رئیس ستاد انتخابات مازندران، تصریح کرد: داوطلبان برای شرکت در انتخابات کارت‌ملی و شناسنامه را حتما باید به همراه داشته باشند و ثبت شماره ملی در سیستم الزامی است.
یونسی، ادامه داد: یکی از کارهای برجسته‌ای که وزارت کشور در این دوره انجام داد این است که همه کسانی که در برگزاری انتخابات نقش دارند می‌بایست قوانین و مقررات مربوط به انتخابات را آموزش ببینند و بدانند برای همین دو دوره آزمون برگزار شد که یک دوره آن شامل فرماندارن و بخشداران، بوده است و حتی بودند کسانی که در این آزمون‌ها رد شدند.
23 فرایند از 25 فرایند انتخابات الکترونیکی است
وی، درباره الکترونیکی شدن انتخابات، اظهار کرد: برگزاری انتخابات در کشور ما از شروع ثبت‌نام تا پایان اعلام نتایج آرا 25 فرآیند را طی می‌کند که در حال حاضر 23 فرایند آن الکترونیکی هست و فقط 2 تای آن (اخذ رای و شمارش آرا) باقی مانده است که وزارت کشور با شورای نگهبان در حال رایزنی هستند و باید دید نتیجه تصمیمات آنها چه می‌شود.
رئیس ستاد انتخابات مازندران، افزود: یکی دیگر از اقدامات جدید، بحث شفاف‌سازی صندوق‌هاست یعنی صندوق‌ها بگونه‌ای طراحی شده که داخل آن دیده می‌شود اما آرای در صندوق و اسامی درج‌شده در آن خوانده نمی‌شود.
بیش از 2 میلیون واجد شرایط رای دادن
یونسی، با بیان اینکه تعداد واجدین آرای استان هنوز اعلام رسمی نشده است، گفت: آمار واجدین شرایط به صورت متمرکز از سوی وزارت کشور اعلام شود معمولا دو سوم جمعیت کل استان از واجدین شرایط انتخابات هستند یعنی از 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت کل، بیش از 2 میلیون شرکت کننده‌اند که آمار دقیق آن در دست نیست.
وی، اضافه کرد: با توجه به همزمانی انتخابات مجلس و خبرگان، وزارت کشور و شورای نگهبان توافق کردند که هیات اجرایی هر دو انتخابات یکی باشند با این تفاوت که در هیات اجرایی خبرگان، دادستان آن مرکز عضو هست و در هیات اجرایی مجلس، نماینده شورای شهرستان عضو هست و همه مراحل آن مشترک است فقط صندوق‌های آن‌ها متفاوت است.
نمایندگان نامزدها در فرایند شمارش آرا می‌توانند حضور داشته باشند
معاون سیاسی استاندار، با اعلام اینکه برای هر صندوق‌ رای بدون نمایندگان کاندیداها،  به طور متوسط 13 نفر حضور دارند، بیان کرد: نمایندگان نامزدها در فرایند شمارش آرا هم می‌توانند حضور داشته باشند اما هیچ حق دخالتی ندارند احزاب نیز می‌توانند تقاضا کنند که نماینده آنها در شعب حضور داشته باشند اما در قانون این مورد برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمده نه انتخابات مجلس، چون در آنجا نماینده نامزدها نمی‌توانند حضور داشته باشند گفتند نماینده احزاب حضور یابد اما در انتخابات مجلس چون نماینده کاندیدا حاضر است نیازی به نماینده احزاب نیست.
یونسی، با اظهار اینکه در مازندران طبق آخرین آمار 34 تا تشکل یا دفاتر فرعی احزاب ثبت‌شده هستند، افزود: ما هم جلساتی با آنها در دو سه ماه اخیر داشتیم و توصیه‌های لازم را برای فعالیت بیشتر آنها جهت ایجاد شادابی و نشاط سیاسی جامعه انجام دادیم که سایت و نشریات مکتوب مختلف را  بکار گیرند و در جهت جریان فکری خود تبلیغ کنند مسئولان و مجریان نیز با آرامش بیشتری عمل می‌کنند چون احزاب دارای اساسنامه و مرامنامه هستند.
وی، درباره فعالیت‌های انتخاباتی دولت، گفت: دولت بعنوان مجری همه تلاش خود را جهت اجرای قانون انجام می‌دهد تا انتخابات شکوهمندانه‌ای در کمال امنیت برگزار شود دولت می‌خواهد مجری امانتدار صالح مردم باشد برای دولت، افراد و گرایشات مهم نیستند بلکه هر چه هست، منتخب مردم باشد و به تعبیر دکتر روحانی ما زمانی برنده هستیم که خواسته‌ی مردم محقق شود و این سیاست در استان نیز در حال اجرا است.
نیروهای دولت حتی شهرداران نمی‌توانند ازعنوان و بودجه سازمانی خود به نفع نامزدهای خاص استفاده کنند
رئیس ستاد انتخابات مازندران، درباره نحوه فعالیت‌های تبلیغاتی نیروهای دولت، اظهار کرد: طبق قانون مدیران و کارکنان مستقیم یا غیرمستقیم دولت حتی شهرداران، ابدا در ساعات اداری حق فعالیت انتخاباتی ندارند اگر هم می‌خواهند فعالیت کنند نیاز است مرخصی بگیرند ضمن اینکه از عنوان و بودجه سازمانی خود نیز نمی‌توانند استفاده کنند و اگر موردی مشاهده یا گزارش شود شدیدا برخورد قانونی می‌شود.
 
 مواردی از تبلیغات زودهنگام مشاهده شده
یونسی، با بیان اینکه در استان مواردی از تبلیغات زودهنگام مشاهده شده، اذعان کرد: کمیته‌ای بعنوان کمیته پیشگیری از جرائم به مسئولیت دادگستری استان تشکیل شده و ما این موارد خلاف را ضمن اینکه در سوابق کاندیدا درج و موقع بررسی صلاحیت لحاظ می‌شود مواردی که نیاز به برخورد قانونی دارد را به مراجع زیربط معرفی می‌کنیم.
حضور نامزدها در رسانه‌ها به عنوان کارشناس مانعی ندارد
وی، با اظهار اینکه حضور در رسانه‌ها به عنوان کارشناس مانعی ندارد، بیان کرد: نامزدها می‌توانند اندیشه‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند به گونه‌ای که بحث کاندیداتوری و وعده‌های تبلیغاتی طرح نشود و شائبه انتخاباتی نداشته باشد اما برخی رسانه‌ها حتی مکتوب استان، فراتر از حد عرف عمل می‌کنند مثلا روزنامه‌‌ای تیتر زده بود که «استثنایی‌ترین، نامزد انتخابات آمد یا مردی که ناجی حوزه است و ...» که عملا جنبه تبلیغی دارد و در جلسه‌ای که با آقای استاندار داشتیم تصمیم جدی برای برخورد با چنین تبلیغات واضحی گرفته شد.
معاون سیاسی استاندار، درباره نحوه تایید یا رد صلاحیت‌ها، گفت: بعد از اتمام ثبت‌نام، مراجع چهارگانه (قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت‌احوال) به تناسب سنخیت کاری خود درباره نامزدها نظر می‌دهند که گزارش آنها به ما ارجاع شد و ما نیز به وزارت کشور ارجاع می‌دهیم قانون می‌گوید این گزارش‌ها نیاز است مستند و اختصاصا مرتبط به خود کاندیدا باشد و این گزارشات را فرماندار حوزه انتخابیه اصلی در جلسه هیات اجرایی یا در جلسات آن مطرح می‌کند و نهایتا به یک جمع‌بندی قانونی می‌رسند و در صورت عدم صلاحیت، به نامزد مورد نظر دلایل آن را اعلام می‌کنند و در مرحله بعد در اختیار هیات نظارت قرار می‌گیرد و پس از نظر آنها، هیات مرکزی نظارت و در نهایت شورای نگهبان است که تایید یا رد آن را اعلام می‌کند و کاندیدای تایید صلاحیت‌شده یک هفته برای مجلس و 15 روز برای خبرگان فرصت تبلیغات دارند.
در همایش‌ها اگر مرجع برخورد با تخلفات تبلیغاتی زودهنگام به این نتیجه برسد که جنبه تبلیغاتی داشته است، برخورد می‌کند
یونسی، با بیان اینکه فعالیت‌های شبکه‌های مجازی تحت نظارت و مراقبت قرار می‌گیرد، افزود: اگر در شبکه‌های اجتماعی موارد سو قانونی مشاهده شود توسط دستگاه‌های مربوطه پیگیری می‌شود چون سازو کار تخصص آن مشخص است و به همان میزان امکان فعالیت یا تخریب در شبکه‌های مجازی وجود دارد همان اندازه امکان بررسی و شناسایی نیز وجود دارد که کارهایی فنی و تخصصی است خاصیت شبکه‌های مجازی این است که خود فرد با میل خود در کانال یا گروهی عضو می‌شود و اگر باب میل فرد نباشد خارج می‌شود.
وی، درباره برگزاری جلسات خانگی نامزدها، بیان کرد: قانون می‌گوید جلسات محفلی و خانگی اگر بنام کاندیداتوری نباشد و جنبه تبلیغاتی نداشته باشد بلامانع است و در همایش‌ها هم اگر مرجع رسمی برخورد با تخلفات تبلیغاتی زودهنگام به این نتیجه برسد که جنبه تبلیغاتی داشته است، برخورد می‌کند شاید به نظر ما یا افراد دیگر اینگونه نباشد اما تشخیص آن مرجع مهم است.
رئیس ستاد انتخابات مازندران، درباره نحوه تبلیغات کاغذی، گفت: برای این منظور مکان‌هایی را شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از قبل مشخص می‌کنند و در آن مکان‌ها باید تبلیغات کنند ضمن اینکه پوستر و کاغذ نیز اندازه‌ای معین دارد که در زمان مناسب آن اعلام می‌شود/ منبع: مازندمجلس



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved