Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > همایش های بیت المال سوز / تریبون سخنرانی ها به سرمایه گذاران نمی رسد؛ پر حرفی دولتی ها در روزگار قعر عمل!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

نظرگاه / خبر تاپ اصلی / سیاسی
نسخه چاپی
کد خبر : 1271
6-02-1403, 08:24
نقدی بر همایش فرصتهای سرمایه گذاری با رویکرد دانش بنیان در چالوس
همایش های بیت المال سوز / تریبون سخنرانی ها به سرمایه گذاران نمی رسد؛ پر حرفی دولتی ها در روزگار قعر عمل!

در هفته های اخیر سلسله همایشهایی با نام فرصتهای سرمایه گذاری در شهرستانهای مختلف مازندران برگزار گردید که همایش چالوس در ایستگاه چهارم آن و در تاریخ ۲۲ دیماه سالجاری برپا شد اما نگرانی از صرف پول بیت المال و نبود حمایت واقعی از سرمایه گذاران بیشتر این همایش ها را مبدل به همایش های شعاری کرده است

حرف شمال| جمال ملک محمدی*
در هفته های اخیر سلسله همایشهایی با نام فرصتهای سرمایه گذاری در شهرستانهای مختلف برگزار گردید که همایش چالوس در ایستگاه چهارم آن و در تاریخ ۲۲ دیماه سالجاری برپا شد که بدلیل احساس نگرانی از صرف هزینه های هنگفت از بیت المال برای برگزاری آن و عدم دستیابی به نتیجه مورد انتظار، نگارنده را بر آن داشت تا نقدی را که بر این همایش مترتب است، بیان نماید تا شاید کمی نگرش متولیان این پروژه را به سمت راهکارهای بهتر برای جذب سرمایه تغییر دهد.


بیش از هر چیز بد نیست تا معنی واژه "همایش" را بدانیم.
فرهنگستان زبان فارسی "همایش" را اینگونه تعریف می نماید:
( نشستهایی که شرکت کنندگان در آن نمایندگان دولتها، سازمانها یا متخصصان امور فرهنگی، ادبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و ... هستند و برای بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری درباره موضوعی خاص گردهم می آیند. )
به عبارت دیگر؛ همایش یعنی گردهمایی انسانها نه  گردهمایی فرصتها و صنایع و دیگر مفاهیم و پدیده ها؛ زیرا فرصتهای سرمایه گذاری که نمی توانند دور هم جمع شوند.
بنابراین بهترین عنوان برای این منظور ( سمینار بررسی و یا معرفی فرصتهای سرمایه گذاری ) درست است نه همایش !
 در مراسم چالوس ( بخوانید همایش ) بجز دو نفر از سرمایه گذاران محترم، چندین مقام محترم دولتی اعم از فرماندار نوشهر، شهردار و امام جمعه چالوس، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان، نماینده مجلس و در پایان استاندار محترم به سخنرانی پرداختند. که همه ی این سخنرانان متفق القول بر طولانی بودن فرایندهای صدور مجوز و وجود برخی قوانین و مقررات دست و پا گیر در این حوزه و عدم هماهنگی دستگاههای مرتبط تاکید داشتند.
 
نکته قابل توجه این سخنرانی ها، ژست طلبکارانه و منتقدانه همه مسئولین دولتی بود که گویی مسبب این همه موانع فرایندی و قانونی کس دیگری جز دولتمران و مجلسیان است و آنها بی تقصیرند...
 قابل تامل ترین بخش این برنامه، دست خالی نهادهای دولتی و عمومی منطقه در خصوص ارائه فرصتهای سرمایه گذاری بود.
در این همایش سالنی را مشخص کرده بودند که دستگاههای دولتی منطقه در آن غرفه دایر نموده بودند تا فرصتهای سرمایه گذاری خود را در معرض دید همگان قرار دهند.
اما برخی شهرداری های مطرح منطقه با کپی برداری ناقص از نماد یکی از شهرهای معروف جهان و دیگری با نشان دادن سنگ بزرگ که علامت نزدن است فرصت خود را معرفی نمود و برخی شهرداری های کوچک نیز بیگانه با مفهوم فرصتهای سرمایه گذاری مواردی را به نمایش گذاشته بودند که بعضی از آن فرصتها تحت مالکیت و تعهد آنها نبود. و برخی دیگر از دستگاهها نیز با به نمایش گذاشتن صنایع دستی در پیشخوان غرفه های خود سعی کرده بودند عریضه را خالی نگذاشته باشند.
 معرفی فرصتهای سرمایه گذاری مازندران و شهرستان هایش در خود استان برای سرمایه گذاران بومی بدون دعوت از سرمایه گذاران شاخص کشوری و حتی خارجی، اقدامی عبث و یا در بهترین حالت با بازدهی بسیار ناچیز است.
برای رونق اقتصادی می بایست جذب سرمایه از خارج استان در اولویت باشد.
مهم این است استانداری و دستگاههای اجرایی بتوانند سرمایه گذار از خارج از استان و کشور  جذب کنند.
 
 پیشنهادات راهبردی برای استانداری و برگزارکنندگان این نمایشگاهها:
 پیش نیاز هرگونه تحول اقتصادی در استان پر پتانسیل و ثروتمند مازندران، خانه تکانی اساسی در اتاق فکر و مرکز مدیریت آن است.
برای این منظور یک تغییر و تحول بنیادی در راس و بدنه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری بیش از پیش ضروری بنظر می رسد تا شخصی که در سه دولت اخیر سکاندار هدایت و هماهنگی امور اقتصادی استان بوده است جای خود را به نیرویی کارآمد و نواندیش و چابک بدهد و این معاونت مهم را از رخوت و سستی مزمن خارج و به دپارتمانی پویا و کارآمد تبدیل کند.
 اصلاح چارت سازمانی فرمانداری ها و افزودن معاونت اقتصادی و یا مشاور اقتصادی به تشکیلات فرمانداری ها حتی فرمانداری های کوچک، آموزش مدیران و معاونین دستگاههای اجرایی مرتبط با مقوله سرمایه گذاری و جذب سرمایه.
احصاء اهم مشکلات و موانع قانونی و فرایندیِ پیش روی سرمایه گذاری ها و تلاش جهت یافتن راه حل سریع و مطمئن برای برون رفت از این معضل حاد که گریبانگیر سرمایه گذاران است ، حذف مدیران ناکارآمد و محافظه کار از چرخه صدور مجوزهای مربوطه.

اهتمام نمایندگان مجلس برای قانون زدایی و یا اصلاح قوانین دست و پاگیر و قانونگذاری برای تسهیل هرچه بیشتر امر سرمایه گذاری داخلی و خارجی مهمترین مولفه بشمار می رود.
 تهیه و تدوین اطلس سرمایه گذاری شهرها توسط شهرداری ها و در شهرستانها توسط فرمانداری ها و ارسال یک نسخه از آن به استانداری برای ایجاد بانک اطلاعات فرصتهای سرمایه گذاری استان راهکار دیگری است.
همچنین تعیین نصاب سرمایه گذاری بطوری که سرمایه گذاری های با رقم کوچک در خود شهر یا شهرستان مدیریت شوند ولی ارقام متوسط در معاونت اقتصادی استانداری و ارقام بزرگ توسط شخص استاندار و وزارت کشور مدیریت شود تا هم هماهنگی های لازم بین دستگاهها ایجاد شود و هم سرمایه گذار اطمینان خاطر یابد از اینکه مدیریت ارشد استان حامی او می باشد.
برگزاری جشنها و آیینهای مناسبتی استان بویژه هفته مازندران در سایر مراکز استانها و شهرهای مهم خارج از استان و حتی خارج از کشور، بهمراه معرفی فرصتهای سرمایه گذاری استان به مخاطبان و دعوت از سرمایه گذاران برای بازدید از فرصتهای متناسب با توانمندی خود یکی دیگر از شیوه ها محسوب می گردد.
و نیز طراحی سایت چند زبانه و پویا برای معرفی تمام قابلیتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مازندران هم به مردم عزیز کشورمان و هم به مردم دیگر کشورها و ایجاد درگاه ارتباط موثر با فعالین اقتصادی برای ثبت درخواست سرمایه گذاری شان مهم تلقی می شود.
لازم است اطلس سرمایه گذاری شهرهای استان به سفارتخانه های خارجی مستقر در ایران و رایزنی اقتصادی موثر با سفرا و دعوت رسمی از سرمایه گذاران سرشناس کشورهای خارجی از طریق سفارتخانه های مربوطه ارائه گردد.
 در پایان امیدواریم با تعیین اهداف استراتژیک و با مدیریت و تخصیص بهینه و صحیح منابع بتوانیم راهبرد توسعه اقتصادی استان را اصولی پیش برده و از صرف هزینه های هنگفت از بیت المال، از برگزاری کم اثر این همایشها خودداری و سرمایه گذاران را به روش اصولی و فنی جذب فرصتهای سرمایه گذاری استان نماییم.

* کارشناس ارشد مدیریت اجرایی



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved