Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > اختلاف بر سر منافع و جیب های که گشاد شده اند؛ تجار بندر نوشهر را فراری داده است/ خرید و فروش نوبت در نبود سامانه هوشمند بار

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / کانال رویداد / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 1238
1-02-1403, 06:40
اختلاف بر سر منافع و جیب های که گشاد شده اند؛ تجار بندر نوشهر را فراری داده است/ خرید و فروش نوبت در نبود سامانه هوشمند بار

نبود سامانه مجازی نوبت‌دهی بار در پایانه بندر نوشهر نه تنها جابه‌جایی بار از این بندر را دچار اختلال و صاحبان کالا را دچار ضرر و زیان کرده ، بلکه زمینه سودجویی و خریدوفروش نوبت را رواج داده است.

حرف شمال| محراب زکی پور؛ نبود سامانه مجازی نوبت‌دهی بار در پایانه بندر نوشهر نه تنها جابه‌جایی بار از این بندر را دچار اختلال و صاحبان کالا را دچار ضرر و زیان کرده ، بلکه زمینه سودجویی و خریدوفروش نوبت را رواج داده است.
 
صاحبان کالا و برخی کامیونداران می گویند که نوبت دهی دستی در پایانه که کامیون های مورد نیاز بندر را تامین می کند سبب شده است تا رانندگان صاحب نفوذ بیشترین میزان جا به جایی بار را به خودشان اختصاص دهند ضمن این که عده ای هم که حتی کامیونی ندارند با دریافت نوبت اقدام به فروش آن به کامیونداران دیگر کرده ، از این راه درآمد کسب می کنند.
چندنرخی شدن کرایه ها به خاطر انحصار بخشی از نوبت های دستی توسط کامیون داران صاحب نفود و تامین نشدن بموقع کامیون برای تخلیه بار کشتی ها که در نهایت به جریمه صاحبان کالاها می انجامد از دیگر پیامدهای نبود سامانه مجازی نوبت دهی در پایانه بار نوشهر است.
پایانه بار نوشهر سال ۱۳۷۷ با همراهی حدود ۴۰۰ راننده کامیون و ۱۳ شرکت حمل و نقل فعالیتش را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون رانندگان کامیون روزانه پیش از ورود به بندر برای بارگیری ، ابتدا باید با مراجعه با پایانه بارنامه دریافت کنند تا بتوانند با در دست داشتن آن به بندر رفته و بار را به مقصد استان های دیگر دریافت کنند.
بیشترین ضرر و زیان فعالیت سنتی پایانه بار نوشهر به بازرگانانی می رسد که بارشان به کشتی به بندر نوشهر می رسد. این بازرگانان می گویند که وقتی در زمان انباشت زیاد بار در بندر مجبورند برای تامین کامیون مورد نیاز به کامیون داران کرایه بیشتر از نرخ مصوب پرداخت کنند.
علی غلامی که خود را نماینده یک شرکت وارد کننده کالا در بندر نوشهر معرفی کرد ، گفت : حدود ۵۰ درصد ظرفیت و عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر از طریق شرکت ما انجام می شود ولی مشکل اصلی ما این است که در زمان تخلیه و بارگیری کالاها از کشتی بویژه در زمان ترافیک فعالیت بندر با چند نرخی شدن کرایه حمل مواجه می شویم.
وی افزود : مثلا طبق مقررات کالاهای دپو شده در انباره ذخیره بندر باید تا پیش از رسیدن کشتی بعدی تخلیه و  به مکان دیگری انتقال داده شود و اگر این کار را نکنیم صاحب کالا جریمه می شود. ما هم این کالاها را باید به انباری در بیرون از بندر ببریم که حدود پنج کیلومتر با بندر فاصله دارد ولی به خاطر دستی بودن صدور بارنامه ، کمبود کامیون و امتناع کامیون داران پایانه به بهانه از دست دادن نوبت بار راه دور ، مجبوریم به جای هر تن ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ، ۳۰ تا ۳۶ هزار تومان کرایه پرداخت کنیم و اگر تن به این افزایش کرایه ندهیم ، صاحب بار به خاطر تاخیر در تخلیه بار از بندر جریمه می شود که بسیار سنگین تر است.
این نماینده شرکت تخلیه و بارگیری مدعی شد : متاسفانه گاهی همین دست مشکلات سبب می شود تا بار بموقع از بندر تخلیه نشده و صاحب بار جریمه شود چنان که اسفند ماه سال گذشته ما را به خاطر معطل نگه داشتن بیشتر از سه روز کشتی باری ، حدود ۵۰ هزار دلار جریمه کردند که بسیار سنگین بود.
وی با اظهار این که تمامی مشکلات تخلیه و بارگیری بندر نوشهر و کامیون داران و صاحبان کالا با راه اندازی سامانه مجازی نوبت دهی بار حل می شود ، گفت : سالانه ۳۰۰ هزار تن بار در بندر نوشهر بارگیری یا تخلیه می شود و حدود ۱۵ هزار دستگاه کامیون نیز کار جابه جایی این مقدار کالا را انجام می دهند و شایسته نیست همچنان ما شاهد صدور بارنامه به صورت دستی و مشکلات ناشی از آن باشیم.
انتقاد فرماندار
فرماندار نوشهر با تایید مشکلات موجود و انتقاد از نحوه فعالیت پایانه بار این شهرستان ، گفت : گزارش هایی به فرمانداری رسیده که در جابه جایی کالا در بندر عده ای از رانندگان ذی نفوذ عهده دار این مسئولیت شده اند و برخی به صورت واسطه و دلال فعالیت دارند که کارشنان خرید و فروش نوبت بار است در حالی که برخی از رانندگان باید ساعت ها بلکه روزها در انتظار دریافت بار در پارکینگ پایانه معطل بمانند.
سعید یزدانی افزود : از ابتدای سال جاری چندین نشست برای حل این مشکل برگزار شد که آخرین آن بیستم آبان ماه امسال بود. در آن نشست مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، مدیرکل بندر ، دادستان ، رئیس انجمن صنفی راننندگان پایانه بار نوشهر و نیز مدیرعامل پایانه بار حضور داشتند و مشکلات مطرح شد ولی به نتیجه ای نرسیدیم.
وی ادمه داد : بتازگی نیز این موضوع پی گیری شد و ظاهرا مسئولان پایانه بار و راهداری نشستی را برگزار کردند تا اختلافاتشان را حل کنند که امیدواریم به نتیجه برسد.
سامانه سنتی پایانه بار و تبعات منفی برای بندر
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران هم با تایید مشکلات ناشی از نبود سامانه مجازی نوبت دهی در پایانه بار نوشهر ، نسبت به تبعات تداوم این وضعیت و اثرگذاری آن بر فعالیت بندر هشدار داد.
محمدتقی انزانپور گفت : مشکلاتی که وارد کنندگان کالا برای جا به جایی و حمل و نقل کالا در بندر نوشهر پیدا می کنند سبب می شود تا ارتباطشان را با این بندر قطع و با دیگر بنادر شمالی از جمله انزلی ، امیر آباد و  آستارا همکاری کنند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد در نهایت این مردم شهرستان بویژه فعالان حمل و نقل هستند که بیشترین آسیب را می بینند.
وی افزود : با ورود هر کشتی به بندر نوشهر زمینه فعالیت یکهزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون فراهم می شود ولی به خاطر نبود سامانه مجازی نوبت دهی متاسفانه حق برخی از رانندگان ضایع می شود در حالی که عده ای از افراد با واسطه گری و خرید و فروش نوبت کسب درآمد می کنند و یا حتی گزارش هایی داشتیم که کرایه بیشتر از نرخ مصوب از صاحبان کالا دریافت کردند.
انزانپور گفت : امروز اگر پایانه ای وجود دارد و تعدادی از کامیونداران در آن همکاری و کسب و کار می کنند به واسطه فعالیت بندر است و باید هرچه زودتر مشکلی که در پایانه وجود دارد حل شود تا به بندر و فعالیت آن آسیب نرسد.

اختلاف بر سر منافع
اگر چه با تجهیز پایانه به سامانه مجازی نوبت دهی مشکلات حل می شود و این سامانه هم تجهیزات عجیب و غریبی نیست که به مشکل تحریم یا کمبود نقدینگی یا هر چیز دیگری برخورد کرده باشد ، ولی اختلاف نظر میان پایانه و راهداری بر سر تقسیم منافع سبب شده است تا کار با وجود سابقه پیگیری بیشتر از یک ساله به نتیجه نرسد.
مدیرعامل پایانه بار نوشهر نبود سامانه مجازی نوبت دهی در این پایانه را به اختلاف داشتن با راهداری نسبت داد و گفت : مشکل اینجاست که راهداری اصرار دارد بخشی از درآمد سامانه مجازی نوبت دهی باید به آنها برسد در حالی که ما مخالف هستیم.
محمدرضا اصیلی افزود : ما حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بابت این مجموعه با پول مردم شهرستان هزینه کرده ایم و عایدات آن هم باید به اعضای شرکت برسد و متوجه نمی شویم چرا باید بخشی از آن به جیب راهداری و حمل ونقل جاده ای برود؟
وی گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون دستکم هفت جلسه راجع به این موضوع برگزار شد ، ولی هر بار به خاطر همین مسائل و اختلافات به نتیجه نرسیدم و اکنون هم آمادگی داریم صفر تا صد هزینه راه اندازی سامانه را تقبل کنیم به شرطی که راهداری چشمداشتی از درآمد نداشته باشد.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران هم با متهم کردن مسئولان پایانه بار نوشهر به خلف وعده برای راه اندازی سامانه مجازی ، گفت : در نشست هایی که داشتیم پیشنهاد شد تا بخشی از دریافتی ها از محل راه اندازی سامانه و نه پایانه ، بابت هزینه کارگری عده ای از افراد که پیش از فعالیت پایانه بار در نوشهر در انجمن صنفی رانندگان تلاش داشتند پرداخت شود ولی متاسفانه مدیران پایانه امتناع می ورزند.
علی نصیری افزود: پیشنهاد به کارگیری سرمایه گذار دیگری برای راه اندازی این سامانه داده ایم که باز هم مسئولان این پایانه مخالفت کردند.
وی با اظهار این که گزارش هایی از بروز تخلف در نوبت دهی دستی در پایانه به راهداری رسیده است ، گفت : یکی از تخلفات فعالیت واسطه ها در خرید و فروش نوبت است. مثلا گزارشی داشتیم که نشان می داد عده ای از افراد که حتی از خودشان کامیون ندارند با دریافت نوبت از پایانه آن را بین ۱۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان بسته به زمان به کامیون داران می فروشند و این وظیفه پایانه است که با این افراد برخورد کند.
نصیری افزود : طی نشستی که  هفته پیش  با مسئولان پایانه بار داشتیم برای راه اندزای این سامانه به توافقاتی رسیده ایم که این بار امیدواریم محقق شود چون با راه اندازی این سامانه ، سیستم اعلام بار به شبکه سراسری گمرکات ، جهاد کشاورزی ، بندر ، پایانه و نیز راهداری و حمل و نقل جاده ای متصل می شود به طوری که هیچ دخل و تصرفی در نوبت دهی صورت نمی گیرد و نرخ های مصوب بهای حمل درون شهری و برون شهری نیز در این سیستم ثبت می شود.
وی توضیح داد : این سامانه به شکل یکپارچه و متمرکز طراحی شده است به شکلی که کلیه سالن های اعلام بار سراسر کشور و یا هر گونه تجمع جهت نوبت و دریافت بار را پوشش می دهد ,به طوری که  رانندگان می توانند با ثبت نام در این سامانه به کلیه سالن های اعلام بار کشور وصل و طبق قوانین و ضوابط آن استان یا شهرستان اقدام کنند و در آینده نیز با نصب نرم افزاری در گوشی آن ها می توانند نوبت ها را غیر حضوری و در زمان فرا رسیدن نوبت اقدام به انتخاب بار نمایند.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved