Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > خانه به دوشی مستاجران| اجاره‌های وجبی در مازندران

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 1226
31-01-1403, 06:32
خانه به دوشی مستاجران| اجاره‌های وجبی در مازندران

افزایش اجاره بها و پیش پرداخت مسکن در دل گرمای تابستان و دوران کرونایی، بسیاری از مستاجران را در مازندران خانه به دوش کرده است.

حرف شمال| اگرچه بازار فروش مسکن در مازندران خوش نیست و گرانی و رکود برآن سایه انداخته است اما در این آشفته بازار، مستأجران و اقشار کم درآمد بیشترین دلواپسی را دارند.

تا دو ماه دیگر مهلت اجاره خانه آقا محمود به پایان می‌رسد و با داشتن دو فرزند دبستانی، باید درپی یافتن منزلی باشد تا با جیبش سازگار باشد، صاحب خانه کنونی پیغام داده برای پاییز باید ۷۰۰ هزار تومان بر اجاره یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی مسکن اضافه شود و پیش پرداخت ۴۰ میلیون تومانی نیز باید به ۶۰ میلیون تومان افزایش یابد.

حساب و کتاب تورم با حقوقی که از شرکت می‌گیرد، سازگار نیست و هرچه بیشتر دنبال خانه می‌رود، با توان پرداختی که دارد، کمتر واحد مناسب پیدا می‌کند.

معصومه بانوی سرپرست خانواری که سال قبل با ۷۰ میلیون تومان یک واحد حدود ۱۰۰ متری را در تنکابن اجاره کرده بود، نیز گفت: از چند ماه پیش صاحب خانه از من خواست تا خانه‌ای که در آن سکونت دارم را برای سکونت فرزندش تخلیه کنم.

وی افزود: اجاره بها به طرح عجیب و بی سابقه‌ای بالا رفته و هیچ حساب و کتابی ندارد و بر رهن و بر اجاره بها افزوده شده است.

وی ادامه داد: پس از جستجوی بسیار قادر به اجاره یک آپارتمان در طبقه اول یک ساختمان هشت طبقه با ۱۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت و یک میلیون تومان اجاره ماهانه شدم.

 

افزایش بی سابقه قیمت مسکن، خانه دار شدن را برای افراد کم درآمد در استان مازندران به رؤیا مبدل کرده است و مالکان، دلیل گرانی قیمت اجاره‌ها و رهن را به ارز و نوسانات قیمتی و گرانی مصالح از جمله سیمان پیوند می‌دهند.

هزینه‌های ساخت مسکن چند برابر شده است
یک فعال در صنعت ساختمان با اشاره به افزایش چند برابری سیمان و مصالح ساختمانی گفت: هزینه ساخت مسکن از یک میلیون تومان طی سال‌های قبل به حدود ۱۰ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است.

محمد حسنی با اظهار اینکه قیمت سیمان دو سال قبل پاکتی هفت تا ۱۰ هزار تومان بود و اکنون به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، افزود: هزینه‌های کارگری، مصالح و غیره سرسام آور افزایش یافته است.

وی ادامه داد افزایش وام مسکن به ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هم نمی‌تواند اقشار کم درآمد را به خانه دار شدن امیدوار کند و بروز مشکل در حوزه مسکن ناشی از دخالت دولت در ساخت و ساز است.

این فعال صنعت ساختمان تصریح کرد: اجرای طرح‌هایی نظیر مسکن ملی و مهر نیز نمی‌تواند بازار پرشتاب گرانی مسکن را در استان مهار و کنترل کند و اکنون شاهد بروز مشکلاتی در مسکن مهر هستیم و برخی از واحدهای طی سال‌های آینده برای سکونت غیرقابل استفاده خواهند شد.

در عین حال نایب رئیس اتحادیه املاک ساری با اشاره به رکود بازار مسکن در شهرستان گفت: قیمت اجاره و فروش املاک سرسام آور و گران شده است.

علیرضا برزگر درباره وضعیت املاک و مسکن با بیان اینکه مسکن در شهرستان طی سه ماه گذشته در رکود به سر می‌برد، کرونا و افزایش بی رویه قیمت‌ها را دلیل این رکود ذکر کرد.

 

نرخ آپارتمان در برخی از مناطق ساری
وی قیمت مسکن و زمین را در منطقه سرسام آور و گران توصیف کرد و گفت: قیمت آپارتمان از متری ۲۵ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان در نوسان است و در برخی مناطق قیمت آپارتمان به صورت پیش فروش متری ۲۵ میلیون تومان معامله می‌شود.


قیمت آپارتمان از متری ۲۵ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان در نوسان است و در برخی مناطق قیمت آپارتمان به صورت پیش فروش متری ۲۵ میلیون تومان معامله می‌شود


وی پارک ملل را جزو گران‌ترین منطقه ساری بیان کرد و گفت: اجاره واحدهای مسکونی نیز سرسام آور شده است و قیمت اجاره مسکن در سال جاری ۴۰ درصد افزایش یافته است.

برزگر کف قیمت اجاره را با پیش پرداخت ۵۰ میلیون تومانی ماهانه سه و نیم میلیون تومان ذکر کرد و گفت: اجاره‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد افزوده شده است.


نایب رئیس اتحادیه املاک در ساری یادآور شد: همچنین رهن مسکن در شهرستان دو برابر شده و قیمت ۱۵۰ میلیونی رهی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

وی با عنوان اینکه قیمت‌ها طبق متراژ انجام می‌شود، گفت: رهن مسکن ۱۵۰ متری به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است.


اجاره مسکن در روستاها نیز گران شد
اجاره مسکن در مناطق مختلف مازندران روبه افزایش است و افزایش وام مسکن به ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هم گره‌ای از مستأجران باز نکرده است، افزایش اجاره بها در مناطق روستایی نیز رنج مستأجران را مضاعف کرده است.

محمد خانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران نیز با اشاره به افزایش وام ساخت مسکن در روستاها به ۱۰۰ میلیون تومان مدت بازپرداخت این تسهیلات با دوره ساخت را ۲۰ ساله بیان کرد و گفت: افراد بدسرپرست، بی سرپرست، زوج‌های جوان و افراد فاقد مسکن و کسانی که قصد مهاجرت معکوس به روستاها دارند در اولویت دریافت وام مسکن هستند.

وی از مردم خواست تا با مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان‌ها نسبت به تشکیل پرونده برای دریافت وام اقدام کنند زیرا برای دریافت تسهیلات باید از سوی بنیاد متقاضیان معرفی شوند.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved