Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > دستمزد ۵۰۰ هزار تومانی نشاکاران؛ هزینه ها چند برابر شد

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها
نسخه چاپی
کد خبر : 1222
31-01-1403, 11:18
دستمزد ۵۰۰ هزار تومانی نشاکاران؛ هزینه ها چند برابر شد

دستمزدهای نجومی به شالیزارهای مازندران هم کشیده شد و مزد روزانه کارگران نشاکار در برخی مناطق استان از ۵۰۰ هزار تومان هم فراتر رفته است.

 نشاکاری در مازندران به روزهای اوج خود رسیده اما دستمزد کارگران نشاکار نسبت به سال های قبل چند برابر شده و در برخی مناطق استان از ۵۰۰ هزار تومان هم فراتر رفت.

امسال نیمی از ۲۱۶ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران سنتی و مابقی مکانیزه نشاکاری شد و افزایش هزینه های تولید معضل هرساله شالیکاران به شمار می رود.

محمد حسنی شالیکار فریدونکناری که این روزها به نشاکاری در مزرعه خود مشغول است، می گوید: زمان کشاورزی از اول بهار تا اواخر تابستان ادامه دارد و یکی از دغدغه های مهم کشاورزان، دستمزد کارگران و هزینه های تولید است.

دستمزد کارگران دوبرابر شد
وی با بیان اینکه دستمزد کارگران امسال نسبت به سال قبل به دو برابر رسید و از ۱۲۰ هزار پارسال به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است، می گوید: با توجه به اینکه کشاورزان مشکلات عدیده ای دارند، هزینه های بالا و گرانی سم و نهاده های تولید سبب شده تا کار کشاورزی را غیرقابل صرفه کرده است.

حسنی یادآور شد: هر کشاورز از زمان کاشت تا برداشت بین ۷۵ تا۹۰ روز فعالیت می کند و افزایش هزینه ها چالش فراروی آنان محسوب می شود.

در حالی که نرخ کارگران نشاکار در مرکز و شرق استان مازندران حدود ۲۵۰ هزار تومان است، در غرب مازندران به ازای هر کارگر مرد ۵۰۰ هزار و کارگر زن ۲۷۰ هزار تومان است. صفر بالی شالیکار غرب مازندرانی که هر سال به صورت شراکتی و اجاره ای اقدام به کشت برنج در اراضی شالیکاری می کند، افزود: امسال دستمزد کارگران نشاکار به ۵۰۰ هزار تومان رسید و هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۵ کارگر نیاز است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه مکانیزاسیون کشاورزی مورد حمایت و استقبال واقع نشده است، افزود: بالارفتن هزینه های کارگری و تولید سبب شده تا بسیاری از شالیکاران دست از کشت و کار کشیدند و اقدام به تغییر کاربری و ویلاسازی کردند.

بالارفتن هزینه های کارگری و تولید سبب شده تا بسیاری از شالیکاران دست از کشت و کار کشیدند و اقدام به تغییر کاربری و ویلاسازی کردند

وی افزود: گرانی نایلون، سم و بذر شالی و حمایت نکردن گلخانه برای تامین بذر نشاء از دیگر مسائل و مشکلات است و اکنون بانک نشا را به صورت سنتی انجام می دهیم.

این کشاورز قیمت بالای سم و هزینه ها را از مشکلات برشمرد و گفت: کشاورزی با مشکلات کنونی برای شالیکاران به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه برای نشاکاری از ۸ صبح تا ۸ شب فعالیت می کنیم، ادامه داد: جهاد کشاورزی نیز حمایت چندانی به عمل نمی آورد و ادوات کشاورزی ما فرسوده شده است.

کشاورزان نگران افت کیفیت محصول هستند
در بخشی از مناطق مازندران نیز نشای مکانیزه در دست انجام است و با توجه به شروع زودهنگام شالیکاری در مازندران، کشاورزان نگران افت کیفیت محصول هستند. علی اکبری که اقدام به نشای مکانیزه در مزرعه خود کرده، می گوید: لازم است اطلاع رسانی مناسب در زمینه هواشناسی کشاورزی برای زمان نشاء، بذرپاشی و غیره صورت گیرد.

وی گفت: در بسیاری از مناطق هنوز آب به اراضی نرسیده است و این درحالی که در برخی اراضی، شالیکاری زودتر شروع شده است و این اختلاف در کشت مشکلاتی را درپیش دارد.

وی افزایش قیمت نهاده ها را چالش هرساله کشاورزان ذکر کرد.

۹۰ درصد شالیزارها نشاکاری شدند
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه ۹۰ درصد شالیزارهای استان نشاء شدند، به کشاورزان تاکید کرد با توجه به مشکلات کم آبی از کشت دوم برنج خودداری کنند.

 

وی نوبت بندی آب را از جمله طرح ها برای تقسیم پهنه آب بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ هزار هکتار از مزارع استان در طرح تقسیم بندی آب قرار دارند.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی نشای مکانیزه در استان گفت: بیش از ۲۰۰ بانک نشاء در استان فعال شده است.

نادری رئیس اداره فناوری های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه سطح نشای مکانیزه به بیش از ۱۳۰ هزار هکتار رسیده است، گفت: این میزان در سال قبل حدود ۷۰ هزار هکتار بود.

وی با بیان اینکه عملیات نشا سال جاری به صورت سنتی و مکانیزه زودتر شروع شده است، گفت: جهاد کشاورزی برای توسعه نشاکاری در استان، تسهیلات ۱۵ درصدی پرداخت می کند.

در حال حاضر برای توسعه کشت مکانیزه سه هزار و ۹۰۰ دستگاه نشاکار در مازندران فعالیت می کند و پیش بینی می شود امسال حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شلتوک در استان مازندران برداشت شد و این استان ۴۰ درصد نیاز کشور به برنج را تامین می کند.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved