Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > خیز اقوام دولتی‌ها برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت مازندران

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / کانال رویداد / سیاسی
نسخه چاپی
کد خبر : 1216
9-01-1403, 22:26
خیز اقوام دولتی‌ها برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت مازندران

مدیران دولتی و بازنشسته، دامادها، برادرزاده‌ها و بستگان آنان برای تصدی هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری عدالت در مازندران خیز برداشته‌اند، در حالی که این مسئله از اساس خلاف است.

حرف شمال |در اقدامی غیرمنتظره و غیرقانونی اقتصاد و دارایی مازندران اقدام به انتصاب هیئت رئیسه مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه گذاری عدالت می‌کند و آقای مدیرکل به عنوان رئیس و بدون حضور اعضای دیگر، اقدام به برپایی مجمع عمومی می‌کند.

این در حالی است که طبق قانون تجارت، ابتدا باید مجمع عمومی برگزار، اساسنامه تصویب و نسبت به برپایی انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری اقدام شود، اما در مازندران همه جوره قانون دور زده شد.


 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مازندران با بیان اینکه اقتصاد و دارایی و دولتی‌ها در تلاش هستند نسبت به برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری عدالت اقدام کنند و در این زمینه شتاب و عجله دارند، افزود: با وجود نامه نگاری سازمان بازرسی در چند بند و عنوان اینکه انتخابات نباید برگزار شود اما اصرار به برپایی آن است.

خزایی با تاکید بر اینکه ابتدا باید موارد قانونی رعایت شود، تصریح کرد: اول باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل و تصویب و اصلاح اساسنامه انجام شود اما دولتی‌ها اصرار دارند که انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری زودتر برگزار شود.

وی با اشاره به تشکیل هیئت رئیسه انتصابی توسط دولت برای شرکت سرمایه گذاری عدالت، آن را خلاف قانون تجارت دانست و گفت: در این هیئت رئیسه انتصابی فقط دولتی‌ها قرار دارند و این در حالی است که شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه اساساً سمتی در این موضوعات ندارد و اقدام به مکاتبه با اقتصاد و دارایی استان‌ها و غیره می‌کند.


وی گفت: برخلاف قانون، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان به عنوان رئیس مجمع منصوب شد و دو عضو ناظر را اتاق بازرگانی و اتاق تعاون، منشی مجمع را از بین کارشناسان دفتر امور اقتصادی استانداری منصوب کردند.

خزایی از مراجع انتظامی و قضائی خواست تا جلوی برپایی مجامع غیرقانونی را بگیرند و ادامه داد: طبق اطلاعات واصله بیش از ۱۲۵ نفر در استان مازندران برای تصدی سمت هیئت مدیره کاندیدا شدند که ۷۰ تا ۸۰ درصد آنان را افراد غیربومی و تهرانی تشکیل می‌دهند که توسط بازار سرمایه برای کاندیدا شدن، مجبور شدند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مازندران یادآور شد: وقتی اقتصاد و دارایی پیگیر موضوع برپایی مجمع است طبیعتاً از آشنایان خود حمایت خواهد کرد و اسامی نامزدها نشان می‌دهد که بین کاندیداها، داماد، برادر و اقوام متولیان دیده می‌شود که خلاف است.

وی گفت: طبق قانون اطلاعیه‌های شرکت‌های سرمایه گذاری عدالت باید توسط اعضای هیئت مدیره صادر شود و وقتی که آگهی دعوت به مجمع توسط شرکت منتشر شد، ثبت نام در فرصت قانونی صورت گیرد اما اکنون افرادی که کاندیدا شدند با اطلاعیه‌های خارج از شرکت ثبت نام کردند که طبق قانون دچار ایراد است.

خزایی تصریح کرد: در صورتی که اگر هیئت مدیره قصد برگزاری و برپایی مجمع را نداشت، شرکت دارای بازرسانی است که می‌توانند نسبت به انتشار قانونی آگهی دعوت به مجمع عمومی اقدام کنند و اگر این بازرسان نیز اقدام نکردند، یک پنجم سهامداران می‌توانند این کار را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مازندران ادامه داد: در چارچوب قانون، ابتدا باید اساسنامه شرکت‌های سرمایه گذاری اصلاح شود ولی دولتی‌ها نمی‌خواهند این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

 

وی گفت: در حالی که یکسال از مدت عضویت اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری استان‌ها باقی مانده است اما مسئولان دولتی عنوان می‌کنند که مدت تصدی هیئت مدیره به پایان رسیده که این مسئله دروغی بیش نیست.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مازندران یادآور شد: شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ابتدا باید افزایش سرمایه دهند، سپس مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل دهند و اساسنامه را اصلاح کنند و علیرغم اینکه بارها درخواست برگزاری مجمع فوق‌العاده با اساسنامه جدید را دادیم تاکنون هیچ اساسنامه جدیدی رونمایی نشده که استان‌ها بخواهند طبق آن مجمع را برگزار کنند.

دولت قصد تصاحب کرسی‌های شرکت‌های سرمایه گذاری را دارد

وی گفت: دولت در ماه‌های پایانی فعالیت به هر ترتیب ممکن تلاش دارد تا کرسی‌های شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و کشوری را به دلیل هدفی که برای شرکت‌های سرمایه پذیر دارند، تصاحب کنند.

وی افزود: هدف اصلی آنان این است که مدیریت شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را تصاحب کنند و همان بلایی را که سر بورس و بازار سرمایه مردم آوردند، را تکرار کنند، از این رو مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را ناکارآمد جلوه دهند.

خزایی گفت: آنان دنبال این هستند که در استان‌ها به دلیل مصوبه‌ای که وجود دارد و اینکه مدیران استانی می‌توانند ۳۰ درصد سهام سهامداران را بفروشند، می‌خواهند در داخل استان صندوق سرمایه گذاری تأسیس کنند و سرمایه‌ها را از استان‌ها خارج کنند و در پی ترور اقتصادی دولت‌های بعدی هستند تا نبض بازار را در دست گیرند.

همچنین عسکر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور نیز با بیان اینکه هنوز مدت عضویت اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری استان‌ها به پایان نرسیده است، افزود: طبق قانون تجارت، اعضای هیئت مدیره شرکت به مدت دو سال انتخاب می‌شوند و هنوز مدت زیادی تا پایان عضویت هیئت مدیره باقی مانده است و زمان پایان آن در مازندران تا پایان دی ماه است.

طبق قانون تجارت، اعضای هیئت مدیره شرکت به مدت دو سال انتخاب می‌شوند و هنوز مدت زیادی تا پایان عضویت هیئت مدیره باقی مانده است

وی با بیان اینکه مدیرکل اقتصاد و دارایی تنها نسبت به برگزاری مجمع هیئت شرکت سرمایه گذاری اقدام کرد افزود: باید پنج نفر به عنوان اعضای هیئت رئیسه مجمع حضور داشته باشند ولی مدیرکل اقتصاد و دارایی به تنهایی نسبت به برپایی مجمع بدون حضور هیئت رئیسه اقدام کرده و این مسئله تخلف است.

وی گفت: طبق بند ۸ ابلاغیه صادر شده از سوی مقام معظم رهبری صراحتاً تاکید شده که دولت حق تصدی‌گری و دخالت ندارد اما شاهد هستیم که مدیرکل اقتصاد و دارایی به تنهایی و بدون داشتن هیئت رئیسه اقدام به تشکیل مجمع عمومی می‌کند که خلاف قانون است.

توکلی یادآور شد: مجمع دارای چهار عضو رئیس، منشی، دو اعضای ناظر است و قرار بود از اتاق تعاونی و استانداری حضور داشته باشند که حضور نیافتند و این مسئله خلاف است.


رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت با اظهار اینکه هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری، بازرس و صاحبان سهام می‌توانند نسبت به برپایی مجمع اقدام کنند، گفت: هیئت رئیسه مجمع نیز باید صاحبان سهام باشند نه اینکه یک فرد دولتی بخواهد مجمع برگزار کند.

وی گفت: علی رغم اینکه سازمان بازرسی برگزاری مجمع را تخلف دانسته و قانون تجارت و مفاد اساسنامه، آن را غیرقانونی دانستند، نسبت به برپایی مجمع اقدام شد و مدیرکل اقتصاد و دارایی به رغم نبود هیئت رئیسه، رسمیت مجمع را اعلام کرده است.

توکلی یادآور شد: در حالی که طبق قانون، صاحبان سهام، هیئت رئیسه را باید انتخاب کنند و این هیئت ناظر بر اعمال برگزاری مجمع باشد اکنون هیئت رئیسه و ناظر در مازندران فقط یک نفر است.

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت ادامه داد: وقتی به اسامی نامزدها نگاه کنیم متوجه شویم، فرمانداران بازنشسته و مدیران اصلاح طلب، برادران، خواهرزاده و دامادهای مسئولان دولتی در بین کاندیداها وجود دارند که در پی تصدی کرسی‌های شرکت‌های سرمایه گذاری عدالت استان هستند.

کاندیداتوری یک نفر در پنج استان از جمله مازندران

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کاندیداهای خارج از استانی و غیربومی برای کاندیداتوری در استان اقدام کرده‌اند، گفت: همچنین یک فردی شناسایی شده که سهام پنج استان را خریداری کرده و در پنج استان از جمله مازندران نامزد شد و بازار سرمایه این افراد را روانه کرده تا با حضور در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، نبض اقتصاد را در دست گیرد.

توکلی با عنوان اینکه مافیای بازار سرمایه، بورس و دلار عزم خود را جزم کرده‌اند، گفت: دولت از سال ۹۱ تا ۹۲ تلاش داشت تا سهام عدالت را جمع کند اما با ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال قبل، به سهام عدالت جان بخشیده شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت گفت: دولتی‌ها باید مدیریت شرکت‌های سرمایه پذیر را تحویل دهند و وقتی سهام عدالت آزادسازی شد باید مدیریت نیز تحویل شود و اکنون برخی اعضای هیئت مدیره بانک‌های دولتی، عضو هیئت مدیره سهام عدالت هستند و آنان می‌خواهند اقتصاد را در دست داشته باشند.

وی با اظهار اینکه مدیریت شرکت‌ها باید واگذار شود و شرکت‌های تعاونی سهامدار شرکت‌های سرمایه پذیر شوند، افزود: در انتخابات الکترونیکی، شمار افرادی که می‌توانند شرکت کنند انگشت شمار است.

بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهامدار عدالت در مازندران وجود دارد که ۱.۵ میلیون نفر شیوه مدیریت غیرمستقیم را برای آزادسازی سهام عدالت انتخاب کردند.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved