Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > احتمال موج جدید همه گیری بسیار سخت تر از پیک سوم در روزهای آینده/پیشروی مهمان ناخوانده در مازندران

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 1202
9-01-1403, 12:03
هشدار دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
احتمال موج جدید همه گیری بسیار سخت تر از پیک سوم در روزهای آینده/پیشروی مهمان ناخوانده در مازندران

افزایش ۲۰ درصدی بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های مازندران طی کمتر از یک هفته گذشته و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره کرونای جهش یافته انگلیسی ، نگرانی در باره ورود این استان به موج چهارم شیوع کرونا را جدی‌تر کرده است.

به گزارش حرف شمال؛ افزایش ۲۰ درصدی بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های مازندران طی کمتر از یک هفته گذشته و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره کرونای جهش یافته انگلیسی ، نگرانی در باره ورود این استان به موج چهارم شیوع کرونا را جدی‌تر کرده است.
تازه ترین گزارش روزانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها با طی کردن مسیر افزایشی متوالی طی چهار روز گذشته اکنون به ۵۳۱ نفر رسیده است و ورودی روزانه بیماران جدید هم هر روز در حال افزایش است.

طبق این گزارش طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۴ بیمار جدید با علائم بالینی مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند در حالی که در همین مدت ۸۶ بیمار کرونایی پس از بهبودی نسبی ترخیص شدند تا درمانشان را منزل پیگیری کنند.

آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های مازندران در حالی یک بار دیگر بیشتر از ۵۰۰ نفر شده است که پس از ۶ ماه طی روند سینوسی و چهار ماه بعد از ورود به موج سوم ، ۲۹ اسفند ماه زیر ۵۰۰ نفر رسیده و این امیدواری را ایجاد کرده بود که با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بود بار بیمارستان های استان در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ سبک تر شود.

طبق گزارش روزانه دانشگاه های علوم پزشکی مازندران ، آمار بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان که روز ۲۷ اسفند ۵۳۳ نفر بود ، روز ۲۹ اسفند به ۴۶۵ نفر و روز سی ام اسفند هم به ۴۶۱ نفر کاهش یافته بود ولی این روند کاهشی چندان دوام نیافت و از دوم فروردین امسال دوباره افزایشی شد و بستری ها به ۴۷۵ نفر رسید. روز سوم فروردین هم آمار بستری ها به ۴۸۲ نفر افزایش یافت . روز چهارم فروردین به ۵۱۴ نفر رسید و امروز پنجم فروردین هم با ادامه روند صعودی به ۵۳۱ تن افزایش یافت.
 
رد پای شلوغی‌های شب عید در بیمارستان‌ها

کارشناسان بهداشت و درمان و مسئولان ستاد مقابله با کرونای مازندران بر این باورند که افزایشی شدن آمار روزانه بستری بیماران کرونایی در استان طی روزهای اخیر نتیجه شلوغی بازارهای خرید شب عید و ازدحام جمعیتی همراه با کم توجهی به پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.
این گمانه زنی البته با توجه به مشاهدات خبرنگاران ایرنا در شهرهای مختلف مازندران چندان هم دور از واقعیت نیست. ماه اسفند در همان حال که برای بیمارستان های مازندران تا حدود زیادی خلوتی بخش های کرونایی را در پی داشت ، ولی برای بازار ، ماه شلوغی و ازدحام خریدهای شب عید بود؛ تا جایی که در خیابان های مرکزی بعضی از شهرها مانند خیابان قارن و انقلاب ساری و بازارهای سنتی مانند نرگسیه جای سوزن انداختن نبود و اگر ماسک بر چهره مردم نبود ، تشخیص این که شرایط کشور کرونایی است ، امکان پذیر نبود.
بیمارستان های مازندران که حدود پنج ماه زیر بار روند افزایشی بستری بیماران کرونایی کمر خم کرده و طولانی ترین موج سوم شیوع کرونای کشور را شاهد بودند ، تازه از اوایل اسفند ماه اندکی احساس راحتی کردند و کادر درمان توانستند در این ماه اندکی خستگی از تن بیرون کنند. ولی ظاهرا بر خلاف خوش بینی های اولیه ، این روند چندان دوام نیاورد و بی توجهی به هشدارها در باره رعایت پروتکل های بهداشتی هنگام خرید شب عید ، بار دیگر مسیر افزایشی بستری بیماران کرونایی را به استان تحمیل کرده است.

بررسی گزارش های روزانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی ۶ ماه اخیر نشان می دهد که آخرین بار مهر ماه سال ۹۹ آمار بیماران کرونایی بیمارستان های استان کمتر از ۵۰۰ نفر بود و از آن زمان به بعد روند افزایشی شروع شد که در نهایت آذر ماه به موج سوم رسید.

آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان اول آذر ماه به ۷۹۱ نفر رسید و در یک دوره یک ماه تا اول دی با افزایش بیش از ۲۰۰ نفری روی رقم یکهزار و ۲ نفر فرود آمد. این روند افزایشی همچنان ادامه یافت تا این که روز اول بهمن آمار بیماران کرونایی بستری به یکهزار و ۳۳۲ نفر رسید. نیمه اول بهمن اوج شلوغی بیبمارستان های مازندران و قرار گرفتن کل استان در وضعیت نارنجی و قرمز بود و آمار بیماران بستری هم به بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ نفر رسید.

کاهشی شدن موج سوم کرونا در مازندران از نیمه دوم بهمن ماه شروع شد و در فاصله حدود ۲ هفته ای آمار بیماران بستری در روز اول اسفند به ۸۱۲ نفر رسید. اگر چه روند کاهشی در نیمه دوم بهمن با سرعت نسبتا خوبی همراه بود ، ولی در ماه اسفند با کندی همراه شد به گونه ای که برای رسیدن آمار به زیر ۵۰۰ نفر در روز ۲۹ اسفند ، تقریبا یک ماه زمان برد.

پیشروی مهمان ناخوانده
اگر چه افزایشی شدن بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های مازندران به تنهایی باعث نگرانی جدی است ، ولی ورود کرونای انگلیسی و سرعت پیشروی آن طی سه هفته گذشته مزید بر علت شده است تا همگان به صورت جدی نگران ورود استان به موج چهار باشند.

ورود کرونای جهش یافته انگلیسی به مازندران اولین بار ۲۴ اسفند ماه پارسال با شناسایی ۲ بیمار در قائمشهر تایید شد و تنها کمتر از سه هفته زمان نیاز داشت تا تعداد مبتلایان به این ویروس در استان مرز ۵۰ نفر را پشت سر گذاشته و به هفت شهرستان برسد.

طبق گزارش تازه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ویروس کرونای انگلیسی تاکنون در قائمشهر ، ساری ، بابلسر ، نور ، رامسر ، آمل و بابل مشاهده است.

هشدارهای نشنیده

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند که رفتارهای اخیر مردم مازندران برای خرید شب عید و آماده شدن برای خوشامدگویی به نوروز و ورورد سیل عظیمی از مسافران به این استان موج چهارم ویروس کرونا را برای این استان قابل پیش بینی کرده بود. یکی از این کارشناسان سرپرست روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن هشدار نسبت به عادی انگاری عمومی ، ورود استان به موج چهارم را قابل انتظار توصیف کرده بود.

دکتر سیمین بابایی چند روز پیش با استناد به افزایش حدود ۳۰ درصدی آمار مراجعه بیماران مشکوک به کرونا در استان به مراکز درمانی ، نسبت به نادیده گرفتن هشدارها در باره سفر نوروزی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابراز نگرانی کرد و گفت که آمار روزانه مراجعان مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان از مرز یکهزارو ۲۰۰ نفر عبور کرده است که نشان از اوج گیری دوباره ویروس ناشی از تجمعات انسانی و فراهم کردن شرایط مساعد جهت انتقال ویروس است.

وی هفته های آینده برای مازندران بسیار سرنوشت ساز دانست و افزود: زیرا روزهای آتی نتیجه سفرها و مهمانی های نوروزی را در ورود به موج جدید کرونا یا تداوم شرایط با ثبات به نمایش می کشد.

خلع سلاح بی‌موقع

نگرانی مشابهی هم پیش از این از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ابراز شده بود. دکتر قاسم اویس اندکی پیش از عید نوروز در حالی که وضعیت تمامی مناطق مازندران در رنگ بندی کرونایی زرد و آبی اعلام شد ، از این تغییر وضعیت به عنوان « خلع سلاح بی‌موقع مازندران در برابر کرونا » یاد کرده و ضمن هشدار نسبت به تبعات عادی انگاری بهداشتی در عید نوروز ، تاکید کرده بود که رفع محدودیت های کرونایی در ایام عید زنگ خطر جدی برای استان مازندران در آستانه پرتجمع ترین زمان سال است.

وی عادی شدن شرایط استان برای ایام نوروز را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفته بود : متاسفانه مازندران در بدترین زمان سال و فصل اوج مسافرت به رنگ‌بندی کم‌خطر بازگشته است که می‌تواند برای پس از نوروز این استان را با چالش‌های جدی مواجه کند.

وی خروج مازندران از محدودیت در زمان فرارسیدن پرترافیک‌ترین زمان سفر و دید و بازدید محلی همزمان با شناسایی چندین مورد کرونای جهش یافته انگلیسی را وضعیت هشدار دهنده توصیف کرد و گفت: دور نمای رفتار اجتماعی و موقعیت استان در کرونا بسیار نگران کننده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شیوع کرونای جهش یافته را مضاعف بر شرایط نگران کننده نوروز دانست و افزود: اگر شرایط به همین شکل باشد مازندران حتما پس از ایام تعطیلات نوروز یا حتی در خلال تعطیلات با موج جدیدی از همه گیری و شاید بسیار سخت تر از پیک سوم روبه‌رو شود.

سفر نوروزی ؛ هیزم زیر آتش کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران امروز پنجشنبه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزایشی شدن تعداد بیماران بستری کرونایی در استان را قابل پیش بینی توصیف کرد و گفت: متاسفانه به هشدارهای بهداشتی و درمانی توجهی نشد و بار دیگر شاهد اوج گیری ویروس کرونا هستیم.

وی بازارهای شلوغ، دید و بازدید های نوروزی و مسائلی از این دست را زمینه ساز افزایشی شدن تعداد بیماران کرونایی در مازندران دانست و افزود : روزهای آینده شرایط سختی برای استان مازندران در پیش است.

دکتر اویس پیش بینی کرد که با توجه به همین روند افزایشی که از چند روز گذشته آغاز شد، اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت ، مازندران شاهد موج جدید از همه گیری کرونا خواهد بود که ممکن است تشدید عادی انگاری، این زمان را به جلو اندازد.

کوچ بیماران غیربومی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در موج سوم کرونا با وجود محدودیت های کرونایی تقریبا تمامی بیماران بومی استان بودند، افزود: اما با برداشته شدن محدودیت ها اکنون بیش از ۱۰ درصد مبتلایان بستری در مراکز بیمارستانی استان را مسافران و غیربومیان تشکیل می دهند.
اویس حضور بی پروا و مفرط مسافران در استان را زمینه ساز افزایش تعداد مبتلایان و همچنین اشغال تخت های بیمارستانی استان دانست و گفت: البته خدمات مراکز درمانی منوط به بومیان نمی شود اما تردد مسافران می تواند در انتقال سریع ویروس بین مردم بومی استان نیز موثر باشد.
 
موج جدید مسافرت ها به مازندران

رییس پلیس راه استان مازندران نیز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش سه برابری ورود خودروها به استان مازندران گفت: موج های دیگری از مسافرات ها تا پایان تعطیلات نوروزی در راه است که هفته آینده با اتمام دیدو بازدید های نوروزی شدت خواهد گرفت.

سرهنگ علیرضا قدمی از مردم خواست تا برای سلامت خود و خانواده هایشان از سفر به مازندران خودداری کنند زیرا این استان شرایط مناسبی برای پذیرایی ندارد.

وی همچنین هشدار داد که در صورت کوچکترین تغییری در رنگ بندی کرونایی استان محدودیت های کرونایی به سرعت اعمال خواهد شد و نیاز است همیهنان استان های دیگر از سفر به مازندران خودداری کنند.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved