Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > حاشیه‌های معدن سرب ناصرآباد در کجور/ تعارضات اجتماعی بلای احیای معادن

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 1190
30-01-1403, 17:18
حاشیه‌های معدن سرب ناصرآباد در کجور/ تعارضات اجتماعی بلای احیای معادن

اگر چه به اعتقاد برخی صاحبنظران احیای معدن راکد سرب و روی در روستای ناصرآباد، بخش کجور را به قطب معدن در مازندران مبدل خواهد کرد،اما کشاورزان و دوستداران حیات وحش نگران عاقبت آن هستند.

حرف شمال| در حالی برخی تشکل‌های مردمی و محیط زیستی پویش نه به اکتشاف معدن در قلب البرز مرکزی و گلستانک را به راه انداخته است که از اساس آدرس را اشتباه رفته‌اند.

به اذعان کارشناسان و صاحبنظران، معدن قدیمی و راکد سرب و روی در حاشیه روستای ناصرآباد کجور ارتباطی با منطقه حفاظت شده گلستانک ندارد اما برخی دوستداران محیط زیست براین باور هستند که ایجاد این معدن سبب آلودگی محیطی زیستی و تخریب غیرقابل جریان در رویشگاه جنگل هیرکانی ثبت جهانی شده می‌شود.

 

به باور این عده ایجاد این معدن در منطقه گلستانک، یکی از امن ترین و زیباره ترین پاره‌های زیست بوم ایران که جمعیت حیات وحش نسبتاً کاملی در آن زیست می‌کند، پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت. همچنین باغداران و کشاورزان نگران آسیب دیدن و از بین رفتن باغات سیاه بیشه و کشاورزی خود هستند.

طرح این ادعا در حالی است که معدن سرب و روی در حاشیه روستای ناصرآباد واقع شده و احیای این معدن در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید کلید خورده و در حال حاضر مطالعات مربوط به اکتشافات معدنی در معدن سرب وروی در دست انجام است.


معدن ناصرآباد ارتباطی به منطقه گلستانک ندارد

سعید یزدانی فرماندار نوشهر با اظهار اینکه معدن سرب روی ربطی به منطقه حفاظت شده گلستانک ندارد و دربالای منطقه عواض رودخانه و حاشیه روستای ناصرآباد واقع شده است، گفت: در دوره‌های گذشته معدن سرب در منطقه فعالیت می‌کرد.


وی با اظهار اینکه مطالعه برای اکتشاف و استخراج ذخایر معدنی در دست اقدام است، گفت: یکی از مناطقی که دارای ذخایر سرب و روی است، منطقه ناصرآباد کجور است.

وی یادآور شد: در حال حاضر مرحله اکتشاف ذخایر معدنی سرب و روی انجام می‌شود اما با توجه به اینکه در منطقه کشاورزی و باغداری انجام می‌شود، مردم نگران آن هستند که برداشت‌های صورت گرفته به باغات سیاه ریشه و کشاورزی آن د رآینده صدمه زند.

با توجه به اینکه در منطقه کشاورزی و باغداری انجام می‌شود، مردم نگران آن هستند که برداشت‌های صورت گرفته به باغات سیاه ریشه و کشاورزی آن درآینده صدمه زند.

یزدانی تصریح کرد: با آنکه حرف مردم درست است اما نباید از فرصت‌های شغلی ایجاد شده توسط معدن چشم پوشی کرد و فعالیت معدن سرب در منطقه سبب درآمدزایی و رونق اقتصادی می‌شود.

فرماندار نوشهر یادآور شد: معادن جزو انفال به شمار می‌رود و دولت می‌تواند ان را به اشخاص یا شرکت‌هایی واگذار کند تا تبدیل به درآمد وثروت ملی شود.

وی ادامه داد به شخصه مخالف برداشت و استخراج معدن در منطقه ناصرآباد نیستیم ولی تقاضا داریم تمامی الزامات فنی درباره این معدن اجرایی شود.

وی خواستار همکاری و همراهی مردم برای انجام مطالعه و اکتشاف معدنی در منطقه شدو گفت: در حال حاضر در شهرستان‌های از جمله نور معدن سرب و روی فعالیت دارد و می‌توان چنین معادنی را در کجور ایجاد کرد.

یزدانی یادآور شد: در معدن ناصرآباد جاده دسترسی و قدیمی وجود دارد که قرار شد این مسیر بهسازی شود اما به گفته محیط زیست، اقدام به ایجاد جاده جدید شده که تخریب محیط زیست را درپی داشته است.


کشاورزان و باغداران نگران هستند

فرماندار نوشهر به مردم توصیه کرد تا همکاری لازم را برای اکتشافات معدنی داشته باشند ودر عین حال تصریح کرد: مردم منطقه با باغداری و کشاورزی انجام شده است و باید تدابیر اتخاذی شود تا در زمان برداشت، به کشاورزی و باغداری در منطقه خسارت و آسیبی وارد نشود.

یزدانی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای ملاحظات فنی ایجاد معدن سرب و روی شد و گفت: جاده قدیم پاسخگو نیازها نیست و باید نسبت به مرمت آن اقدام کرد.

فرماندار نوشهر با تاکید براینکه بستن و تعطیل کردن راحت ترین اقدام و کار است، از مردم خواست تا همکاری لازم برای به بار نشستن طرح اکتشاف معدنی داشته باشند.

معدن سرب و روی ناصرآباد در گذشته‌های دور فعالیت داشت و به دلایلی در دهه‌های اخیر مجوز آن باطل شده است، اینک طرح اکتشاف معدنی در این منطقه دوباره روی میز قرار گرفته تا از ظرفیت ذخایر برای رونق اقتصادی استفاده شود.


پهنه‌های معدنی منطقه درحال پایش و اکتشاف است

در عین حال عباداله باران چشمه مسئول انجمن معدن غرب مازندران نیز درباره معدن سرب روی با اظهار اینکه معدن قدیمی دارای پروانه است، گفت: به دلیل غیرفعال بودن آن، شورای عالی معادن پروانه آن را ابطال کرده است.

وی با عنوان اینکه پهنه‌های اکتشافی برای بررسی میزان ذخایر در حال پایش است، افزود: پایش پهنه‌ها از دو سال گذشته آغاز شده است و ظاهراً مخالفت‌هایی از سوی محیط زیست وجود دارد.

وی با بیان اینکه فعال شدن معدن سرب و روی می‌تواند، کجور را به قطب معدنی تبدیل کند گفت: در برنامه توسعه سوم محیط زیست موظف شد در مناطق حفاظت شده برای پروژه‌های عمرانی و اشتغال زا راهکار عملی و اجرایی دهد به طوری که سبب توقف کارها نشود.

باران چشمه یادآور شد: محیط زیست از یک سو راهکار اجرایی نمی‌دهد و از سوی دیگر فقط کلمه نه را بلد است تا جلوی پروژه‌ها را بگیرد درحالی که باید راهکار لازم را ارائه دهد.

مسئول انجمن معدن غرب مازندران با بیان اینکه توجیه اقتصادی ایجاد معدن سرب و روی در منطقه نیازمند بررسی است، تصریح کرد: در منطقه غرب مازندران ذخایر معدنی زیادی نظیر سرب وروی وجود دارد که باید اکتشاف شود زیرا به رونق منطقه کمک می‌کند.

وی گفت: در منطقه کجور ذخایر سیمانی نیز وجود دارد و به رغم آن پروانه صادر شده ولی محیط زیست مخالف کرد و می‌توانستیم یک کارخانه با تولید و ذخیره ۶۰۰ میلیون تنی سیمان را با دو هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم اما همتی برای راه اندازی آن وجود ندارد.

همچنین حسینعلی ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه معدن سرب روی ناصرآباد از معادن دارای سابقه و متروکه به شمار می‌رود، افزود: این معدن که قبلاً فعال بوده در مقطعی به دلایلی رها و راکد می‌شود.

وی درباره فعال سازی دوباره این معدن متروکه اظهار داشت: جلساتی در راستای تعامل بین سازمان صمت و محیط زیست برگزار شد تا نسبت به فعال سازی معادن متروکه از جمله سرب و روی ناصرآباد اقدام شود.

معدن ناصرآباد در مکان قدیمی و قبلی احیا می‌شود

وی با عنوان اینکه این معدن در همان جا و محدوده‌ای که سابقه فعالیت داشت، راه اندازی می‌شود، افزود: در حال حاضر فقط مجوز پی جویی داده شد و اگر متقاضیان به این نتیجه برسند که ظرفیت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد و بهره برداری آن به صرفه باشد باید مطالعات انجام شود.


ابراهیمی اظهار داشت: در آن مرحله باید مطالعات لازم صورت گیرد و محیط زیست در این بخش اعلام نظر خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره بحث جاده دسترسی به معدن سرب و روی ناصرآباد نیز گفت: قرار شد از جاده قدیمی و موجود استفاده شود اما از آنجایی که چند دهه رها شده بود با ریزش واریزه‌ها نیازمند بهسازی و مرمت است.

وی یادآور شد: مجری مدعی است که منابع طبیعی مجوز برای احداث جاده را داده است و ما در این بخش جلوی کار را گرفتیم زیرا با ما هماهنگی نشده است.

وی عنوان کرد: اگر در راستای مجوز صادر شده از سوی محیط زیست تخطی صورت گیرد، جلوی کار را خواهیم گرفت اما اگر در چارچوب مجوز عمل شود، از آن دفاع خواهیم بود.

 

اجازه تردد افراد در منطقه گلستانک را نمی‌دهیم چه رسد ایجاد معدن

ابراهیمی با بیان اینکه معدن در نزدیکی روستای ناصرآباد واقع شده است، گفت: این معدن ارتباطی با منطقه گلستانک ندارد و اینکه برخی‌ها مدعی هستند در منطقه کل وبز و حیات وحش زیست می‌کنند، صحت ندارد زیرا جزو محدوده گلستانک و مناطق حفاظت شده نیست.

وی افزود: تاکنون هیچ درختی جنگلی در معدن سرب و روی ناصرآباد قطع نشده است و باید بدانیم که اگر منطقه جنگلی هم باشد در آن کل وبز زیست نمی‌کند.

ابراهیمی یادآور شد: در منطقه گلستانک برای حضور افراد محدودیت‌هایی وجود دارد چه برسد اینکه بخواهیم در آن معدن ایجاد کنیم و مباحث مطرح شده در این بخش صحت ندارد.

در مناطق مختلف مازندران از جمله کجور ذخایر معدنی فراوانی وجود دارد که بیشتر آن تاکنون به دلایلی نظیر تعارضات محلی و اجتماعی فرصت اکتشاف و استخراج پیدا نکرده است و هربار که صحبت از ایجاد و استخراج ماده معدنی می‌شود، عده‌ای در قالب دوستداران حیات وحش و محیط زیست، ندای وااسفا سر می‌دهند و به بهانه حفاظت از گنجینه‌های طبیعی و حیات وحش، به مخالفت می‌پردازند. این وضعیت و حاشیه پردازی‌ها درحالی است که در استان‌های دیگر به راحتی مجوزهای معدنی صادر می‌شود.

تعامل بین محیط زیست و توسعه همواره دغدغه بخش‌های مختلف است و باید با نقدهای کارشناسی و دقیق به ارائه راهکارهای اجرایی برای آشتی دادن بین محیط زیست، صنعت، معدن و اشتغال باشیم.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved