Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > سهل انگاری در ایمن سازی ساختمان‌ها و سکوت نظام مهندسی!

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 1171
7-02-1403, 18:26
گزارشی از طراحی‌ سبک و غیرایمن ساخت و ساز در مازندران؛
سهل انگاری در ایمن سازی ساختمان‌ها و سکوت نظام مهندسی!

ترجیح رضایت کارفرما و سود ناشی‌ از آن برای طراحانی که سود شخصی‌ را بر منافع ملی‌، جان و مال مردم ترجیح می‌دهند و صد البته سکوت روسای سازمان‌های نظام مهندسی، تعجب جامعه مهندسی را بر انگیخته است.

حرف شمال_ محمد جویباری: براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «46 درصد حوادث منجر به فوت کشور ما در کارگاه های ساختمان سازی اتفاق می افتد که البته گودبرداری و ریزش ساختمان؛ بیشترین سهم را در بروز حوادث به خود اختصاص داده اند. به صورت کلی حوادث و بیماری های ناشی از کار 4 درصد از تولیدات ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. با این حال سالیانه 270 میلیون حادثه در محیط های کاری رخ می دهد و 160 میلیون بیماری شغلی گزارش می شود. تاکنون در این زمینه آئین نامه ها و دستورالعمل های فراونی تدوین و برای اجرا ابلاغ شد اما عدم وجود ضمانت اجرایی کافی، ضعف دولت در انجام بازرسی و کنترل های لازم و همچنین تمایل کارفرمایان به کسب بالاترین سود در کارگاه های ساختمانی و حذف هزینه های حیاتی ارتقای ایمنی در این کارگاه ها؛ باعث وقوع حوادث مرگبار برای نیروهای شاغل در این بخش می شود». (دنیای اقتصاد 16/04/1398)

در کشوری که مقوله ایمنی ساختمانها چه در حال ساخت و چه در هنگام استفاده از سازه بحث روز است، مقاله ای در سایت نظام نیوز با تیتر طراحی‌ به طعم سبک سازی اشاره به تخلف بعضی از مهندسان طراح با اطلاع کامل روسای سازمان نظام مهندسی‌ به طرح محاسبات سازه‌ای سبک، ارزان و بدون ایمنی که با واکنش شدید مخاطبان قرار گرفته بودتوجه این مشریه راجلب کرد. از همین رو بمنظور باز نشر حقایق و فرهنگ سازی این امر مورد کنکاش قرار گرفت.

از نتایج این کنکاش اینطور به نظر می‌رسد که بازار بعضی از طراحان سازه‌ای که با هزینه‌های گزاف اقدام به طراحی‌ سازه و اسکلت ساختمان‌ها می نمایند و به منظور جذب مشتری بیشتر با طراحی‌ سبک و غیرایمن، ولی‌ سبک و ارزان و خوشایند کارفرمای طرح، بسیار داغ است.

در این میان، مراجعه کارفرمایان ساختمانی به مهندسان طراحی که نمی‌توانند پا بر روی وجدان خود گذاشته و تخلف انجام دهند کم شده و در نتیجه از آنجائیکه رضایت کارفرما بدون رعایت مقررات ملی‌ ملاک عمل قرار می‌گیرد، نتایجی مانند زلزله کرمانشاه و مصیبت‌های مشابه تکرار خواهد شد.

اینجاست که ترجیح رضایت کارفرما و سود ناشی‌ از آن برای طراحانی که سود شخصی‌ را بر منافع ملی‌، جان و مال مردم ترجیح می‌دهند تعجب جامعه مهندسی را بر انگیخته است و صد البته سکوت روسای سازمان‌های نظام مهندسی‌ که با دریافت مبالغ هنگفت از کارفرمایان به بهانه‌های مختلف -غافل از حداقل نقش کنترل و نظارتی مورد انتظار- در این میان کمرنگ و یا حتی بیرنگ است.

این تعجب زمانی بیشتر می‌شود که بنا به مقاله مذکور مندرج در وب‌سایت مذکور، روسای سازمان‌های نظام مهندسی‌ از این رویه اطلاع کامل دارند و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند. یعنی برای بعضی از مهندسان و روسای آنها جان مردم کمتر از پول و سود ناشی‌ از طراحی‌ نقشه ارزش دارد و با پا گذاشتن بر رسالت ایمن سازی ساختمان‌ها که حداقل انتظار جامعه از آنها است، اعتماد ملی به نهادهای غیردولتی بنیان را تخریب می‌کنند.

در نهایت بعنوان عضو کوچکی از این جامعه از مسئولینی که بطور معمول پس از حادثه ندای وااسفا سر می‌دهند و شکایت به اهل رسانه می‌برند که چرا حرمت فرهنگ سازی و رسالت اطلاع رسانی را به سر منزل مقصود نرسانده اید، یادآوری می‌شود علاج درد قبل از واقعه کنند که بقولی ماهی هر وقت از آب گرفته شود تازه است.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved