Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > چه مزایایی به شهرهای مرزی تعلق می گیرد؟ / بازارچه های مرزی راهی برای بهبود وضع معیشت مرزنشینان

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 1100
7-02-1403, 17:50
نگاهی به تاثیر اعلام ۱۲ شهر مازندران به عنوان شهرهای مرزی بر وضعیت زندگی مردم؛
چه مزایایی به شهرهای مرزی تعلق می گیرد؟ / بازارچه های مرزی راهی برای بهبود وضع معیشت مرزنشینان

به این ترتیب این شهرها از مزایای مختلف مرز نشینی در آینده ای نزدیک بهره مند و شرایط زندگی در این مناطق دستخوش تغییراتی خواهد شد. مزایایی از جمله افزایش حقوق کارمندان و فرهنگیان، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، تسهیلات با بهره پایین، تغییراتی در سیستم نظام وظیفه و خدمت سربازی مرزنشینان و ... .

حرف شمال_ چندی پیش سیدسعید جلالی، مدیرکل تقسیمات کشوری، گفت: وزیر کشور پیرو دستورالعمل شماره ۱۳۰۹۸۸ مورخ ۹۸/۷/۲ طی دستوری کلیه مراکز شهرستان‌های واقع در بخش‌های مرزی استان‌های واقع در پهنه شمالی کشور شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان را در شمار مناطق مرزی قلمداد نمود.

مدیر کل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری مازندران گفت: ۱۲ شهر مرکز شهرستان‌های مازندران واقع در بخش ساحلی به عنوان شهر‌های مرزی شناخته شدند.

مهدی محمدی افزود: این تغییر وضع در پی ابلاغ تازه‌ترین مصوبه وزارت کشور ایجاد شده است و بر اساس این مصوبه شهر‌های رامسر، تنکابن، عباس آباد، چالوس، نوشهر، نور، محمود آباد، فریدونکنار، بابلسر، نکا، بهشهر و گلوگاه به عنوان شهر‌های مرزی جدید استان مازندران از سوی وزارت کشور شناسایی شدند.

 

به گفته وی پیش از این فقط بخش‌های ساحلی این شهرستان‌ها به عنوان مناطق مرزی شناخته می‌شدند که جمعیت قابل توجهی را در بر نمی‌گرفت.

به این ترتیب این شهرها از مزایای مختلف مرز نشینی در آینده ای نزدیک بهره مند و شرایط زندگی در این مناطق دستخوش تغییراتی خواهد شد. مزایایی از جمله افزایش حقوق کارمندان و فرهنگیان، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، تسهیلات با بهره پایین، تغییراتی در سیستم نظام وظیفه و خدمت سربازی مرزنشینان و ... .

همچنین طبق قانون تسهيل گذر مرزی، ساكنان داخل شعاع 45 كيلومتري نوار مرزی مي توانند چهار بار در سال و هر بار به مدت 15 روز به کشور هم مرز سفر کرده و این امکان برای کشور مقابل نیز فراهم خواهد شد. به همین سبب شاید یکی از مزایای مرزی شدن شهرها رونق کسب و کار در صورت مدیریت صحیح در آن مناطق خواهد بود. محصولات ایرانی به دلیل کاهش ارزش پول ملی در این سال ها بسیار قیمت مناسبی برای خارجی ها دارد و همین مسئله آنان را برای خرید از بازارهای ایران ترغیب خواهد کرد.

به عقیده کارشناسان یکی از راه های رونق بخشی به این اتفاق ایجاد بازارچه های مرزی در شهرها است. بازارچه مرزی محوطه ای است محصور واقع در نقطه صفر مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا یا مکان هایی که طبق تفاهم نامه های منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود.اهالی دو طرف مرز می توانند کالاها و محصولات مورد نیاز را با رعایت مقررات صادرات و واردات و ضوابط مقرر در قانون برای داد و ستد در این بازارچه ها عرضه نمایند.

بازارچه های مشترک مرزی به منظور توسعه اقتصادی روستاهای مرزنشین پا به عرصه وجود نهادند و به منظور ایجاد تحول نسبی در تولید و اشتغال،تثبیت جمعیت مرزنشین در مرزها،افزایش درآمد و نهایتاً توسعه پایدار مناطق مرزی در دو دهه اخیر همچنان به فعالیت خود ادامه داده اند. این بازارچه ها در چارچوب اهداف تعیین شده می بایست علاوه بر تسریع و تسهیل در امر صادرات غیر نفتی، در رشد و شکوفایی و توسعه اقتصادی مناطق مرزی نیز مفید واقع شده و اشتغال مستقیم یا غیر مستقیم تعداد زیادی از ساکنان منطقه را در ارتباط با حمل و نقل و تهیه کالاهای صادراتی فراهم سازند.

گفتنی است طرح ایجاد بازارچه های مرزی همسو با راهبرد توسعه استان های مرزی،با محوریت بخش بازرگانی و هماهنگ با برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور برای اولین بار درسال 1371 از سوی وزارت کشور تهیه و ارائه گردید.

مطابق قوانین و مقررات موجود دولت می تواند درهریک از مناطق مرزی که ایجاد بازارچه مرزی را مفید تشخیص می‌دهد با رعایت اولویت نظیر استعداد محلی،ضرورت اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشور همسایه نسبت به ایجاد آن اقدام نماید.ایجاد تأسیسات اداری و زیربنایی،همچنین تأسیسات مورد نیاز گمرک برای استقرار مأموران خود و سایر سرمایه گذاری‌ها در بخش ایرانی بازارچه مرزی،به عهده استانداری است ولی از نظر احداث بازارچه در نقطه صفر مرزی، چگونگی حفظ انتظامات وکنترل تردد افراد باید با مرزبانی هماهنگی لازم بعمل آید تا بتوان این اتفاق را به سرانجام رساند.

اکنون و اندکی پس از اعلام تصویب منطقه آزاد مازندران در مجلس، اعلام 12 شهر استان به عنوان شهر مرزی می تواند کمکی دیگر برای تحول اقتصاد مازندران در آینده ای نزدیک باشد. هرچند اگر مدیریت صحیحی در اجرای آن انجام نشود احتمالا مازندران نیز به سرنوشت استان همجوار گیلان دچار خواهد شد که در سال های اخیر و پس از منطقه آزاد و مرزی شدن شهرهایش با مشکلات بیشتری نسبت به گذشته دست و پنجه نرم می کند.

به نظر کارشناسان با فعالیت بازارچه های مرزی می توان شاهد امنیت و اشتغال پایدار بود، هر چند نباید صادرات محوربودن این بازارچه ها را فراموش کرد و همچنین با دلالی و سودجویی در آن از ابتدا مقابله کرد که اگر چنین نشود این بازارچه ها تبدیل به دروازه قاچاق کالا خواهند شد. بدون شک فعالیت مناسب بازارچه های مرزی علاوه بر اشتغال زایی،‌ تامین منابع معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین، کمک بزرگی برای جهش تولید در کشور است، اما رسیدن به این امر مستلزم طراحی و پیگیری مناسب از سوی مسئولان کشور و توجه بیشتر به این مناطق است./عبارت 



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved