Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > حذف یا تداوم زندگی توریستی در خانه مسافرها

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / نظرگاه / کانال رویداد
نسخه چاپی
کد خبر : 1096
1-02-1403, 05:46
حذف یا تداوم زندگی توریستی در خانه مسافرها

نامه اخیر جامعه هتلداران کشور به رئیس جمهور در خصوص حمایت از هتلداری و همچنین جلوگیری از فعالیت خانه مسافرها و سایر اقامتگاهها تا پایان سال ۹۹ و عدم صدور مجوز برای "خانه مسافرها" بر آن داشت تا در این مجال به اهمیت خانه مسافرها پرداخته شود.

حرف شمال_ محسن کیاکجوری/ نامه اخیر جامعه هتلداران کشور به رئیس جمهور در خصوص حمایت از هتلداری و همچنین جلوگیری از فعالیت خانه مسافرها و سایر اقامتگاهها تا پایان سال ۹۹ و عدم صدور مجوز برای "خانه مسافرها" بر آن داشت تا در این مجال به اهمیت خانه مسافرها پرداخته شود.
 
"خانه مسافر" يكي از انواع واحدهاي اقامتي ارزان قيمت ميباشد كه مورد استفاده قشرهاي مختلف جامعه قرار ميگيرد كه از ديرباز حدود 30/40 سال پيش مردم اقدام به اجاره دادن منازل خود به مسافران مينمودند و دربرخي از مناطق به دليل دارا بودن جذابيت هاي محلي و محيطي مورد توجه مسافرين و گردشگران قرار ميگرفت به عنوان مثال درشمال كشور بيشتر گردشگران اقامت در ويلاهاي داراي حياط و منظره و باغچه را به هتل ترجيح ميدهند و چون مسافرتهاي تفريحي معمولا گروهي انجام ميگيرد اقامت در خانه هاي ويلايي و حياط دار مورد پسند است و بتوانند درحیاط باخانواده خود بازی کنند و راحت باشند و هزينه اقامت باتوجه به تعداد نفرات زياد  ، بسيار مناسب و ارزان ميباشد و همه افراد جامعه می توانند از این نوع اقامتگاه ها استفاده نموده و به همراه خانواده خود به مسافرت بروند . دربسیاری از مناطق کشور هتل وجود ندارد ولی امکان استفاده از خانه مسافر یا اقامتگاه بوم گردی وجود دارد. خانه مسافر فقط در ایران نمیباشد در تمام کشورهای دنیا واحدهایی وجود دارند که به این صورت فعالیت می کنند و به اسم های دیگر شناخته شده هستند.
ازتاريخ ٩٤.٦.٤ بامصوبه جديد آيين  نامه ايجاد اصلاح درجه بندي و نرخ گذاري توسط هيات وزيران و قرارگرفتن نام خانه مسافردر بند يك اين آيين نامه ، خانه-مسافر جزء تاسیسات گردشگری و با نظارت وزارت گردشگری و اداره اماکن عمومی فعالیت می کنند.
و اما در مورد نامه اخیر و جلوگیری از ادامه فعالیت این نوع اقامتگاه ها
خانه مسافرها بيشتر در ايام پيك سفر و زماني كه مسافرتها زياد ميشود به كمك هتلها مي آيند ، اين نوع اقامتگاه مشتري مخصوص خود رادارند.در غرب مازندران در زمان پیک سفر باتوجه به آب وهوای خوب میزبان حدودا ۶۰ درصد گردشگران ورودی به مازندران میباشد و ظرفیت تخت های هتل های استان پاسخگو آن حجم گردشگر نخواهد بود.
مساله بعدی اشتغال زایی است که توسط خانه مسافر صورت می گیرد ، برای مثال استان مازندران که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران می باشد و اکثر این گردشگران مناطق غرب مازندران را به جهت سهولت دسترسی ، نزدیکی به پایتخت ، نزدیکی دریا و جنگل و همچنین آب و هوای خوب انتخاب می کنند ، در غرب مازندران حدفاصل محمودآباد الی رامسر حدودا 7000 واحد خانه مسافر با ظرفیت تقریبی 35000 تخت میزبان گردشگران می باشند که می شود گفت تقریبا شاید در حدود ۸هزار نفر یا بیشتر به صورت مستقیم با توجه به وجود این نوع اقامتگاه ها مشغول فعالیت هستند و امرار معاش می کنند که بسیاری از این افراد تحصیلات عالیه دارند و به علت نداشتن شغل حتی بایک داشتن یک اطاق  به این کار روی آورده اند و بهترین خدمات به گردشگران ارائه می کنند ، در حال حاضر با برنامه ریزی های صورت گرفته براساس قوانین و آیین نامه های موجود در وزارت  میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بسیاری از مدیران خانه مسافر که مجوز فعالیت دریافت می کنند باتوجه به فصل پنجم و ماده 14 آیین نامه ایجاد،اصلاح ، درجه بندی ، نرخ گذاری تاسیسات گردشگری  بندهای( ز،ح) آموزش های لازم را می بینند و مدارک معتبر از موسسات آموزشی تحت نظارت وزارت گردشگری دریافت می کنند . درحالی که برخی از مدیران سایر اقامتگاه ها در برابر این آموزش ها مقاومت می کنند و از شرکت در کلاس ها خودداری میکنند.
آیا باتوجه به مسائلی که در جامعه وجود دارد باز هم باید جلوی فعالیت خانه-مسافرها که جزء تاسیسات گردشگری هستند گرفته شود و بر تعداد افراد بیکار و فاقد شغل افزوده شود یا باید با برنامه ریزی صحیح فعالیت همه اقامتگاه های دارای مجوز در کشور ادامه پیدا کند. اگر وجود خانه مسافر اشتباه است چرا در سال گذشته جامعه هتلداران کشور قصد داشتند مدیریت و ساماندهی خانه مسافر ها را در کشور برعهده بگیرند.
البته بنظر نباید برای ایجاد فضای رقابتی سالم درخصوص کارنشدنی حذف سایرین (خانه مسافر ـ اقامت گاه های بومگردی و ...) وقت صرف نمود!  بلکه باید با اتحاد و عزمی ملی، بیش از پیش  درخصوص ساماندهی و نظارت صحیح همه صنوف فعال در امر گردشگری اقدام نمود.
 و  از آنجایی که ارزیابی هر زنجیری را نسبت به ضعیف ترین حلقه آن انجام میدهند، طبعا با حذف آن حلقه بجای تقویت آن  موجب از هم گسیختگی  زنجیر می شویم..ازاینرو می بایست  موجبات تقویت سایر حلقه های  این زنجیر را فراهم نمود؛  تا همه شاخه های این صنعت قوی و محکــــم گردد.
در خاتمه یادآوری می کنم همانطور که مستحضرید  این نوع فعالیت هم دقیقا در راستای سلایق و علایق مخاطبین مورد توجه می باشد.
*کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم

خبرنگار/نویسنده: داود دویده



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved